Έρμαιο στα χέρια της κυβέρνησης είναι ο κατώτατος μισθός, αφού μια νέα, δεύτερη κατά σειρά, παράταση της έναρξης της διαδικασίας για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, περιλαμβάνεται στις διατάξεις που κατέθεσε το υπουργείο Εργασίας στη Βουλή.
Με αφορμή την απόφαση για τη νέα παράταση της διαδικασίας καθορισμού του, η «δημοκρατία» υπενθυμίζει ότι με βάση τον νόμο του 2013, το ύψος του κατώτατου μισθού εξαρτάται από την πορεία των βασικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας, η οποία βούλιαξε κατά -7,9% το 1ο εξάμηνο του έτους κι ενώ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε υποσχεθεί προεκλογικά την αύξησή του στα 700 ευρώ εντός τριετίας!
Ενώ, λοιπόν, η τετράμηνη διαδικασία θα έπρεπε να ξεκινήσει στα μέσα Σεπτεμβρίου και να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2021, σύμφωνα με τη νέα διάταξη η διαδικασία εκκινεί στα τέλη Νοεμβρίου και ολοκληρώνεται στα τέλη Μαρτίου 2021.
Μεταξύ των βημάτων που θα πρέπει να γίνουν είναι η σύσταση τριμελούς επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Εργασίας, Οικονομικών και του ΟΜΕΔ, η αποστολή εκθέσεων από τους επιστημονικούς φορείς, η διαβούλευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και η διαβίβαση όλων των εγγράφων προς το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), το οποίο είναι αρμόδιο για τη σύνταξη του τελικού πορίσματος που υποβάλλεται προς τον υπουργό Εργασίας, χωρίς όμως να έχει δεσμευτική ισχύ. Κατόπιν αυτών, ο υπουργός Εργασίας θα πρέπει να κάνει τη σχετική εισήγηση στο υπουργικό συμβούλιο.
Ωστόσο, έκδηλη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι, με δεδομένη την καταστροφική πορεία της ελληνικής οικονομίας αλλά και τις έντονες πιέσεις της αγοράς, το ύψος του νέου κατώτατου μισθού είναι σε κίνδυνο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το άρθρο 103 του ν. 4172/2013, «το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».
Υπενθυμίζεται ότι ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 στα 650 ευρώ μεικτά (546 ευρώ καθαρά), ενώ καταργήθηκε και ο υποκατώτατος μισθός για τους νέους κάτω των 25 ετών. Επίσης, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο κατώτατος μισθός επηρεάζει άμεσα τις αποδοχές περίπου 1.000.000 εργαζομένων και ανέργων, καθώς το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ και μία σειρά άλλων παροχών εξαρτάται από το ύψος του.
Στον αέρα βρίσκεται και η τύχη των τριετιών, καθώς εκκρεμεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της προσφυγής που είχε καταθέσει ο ΣΕΒ επί της σχετικής εγκυκλίου του 2019, που όριζε ότι οι αποδοχές προσαυξάνονται έως και 195 ευρώ μηνιαίως αναλόγως των ετών προϋπηρεσίας.
Παραμένει υπορυθμισμένη η τηλεργασία
Με άλλη διάταξη στο ίδιο νομοσχέδιο, παρατείνεται έως τα τέλη του έτους το υφιστάμενο πλαίσιο για την τηλεργασία, το οποίο μόνο αποτελεσματικό δεν μπορεί να θεωρηθεί, καθώς θεσπίστηκε σε μία περίοδο κατά την οποία η τηλεργασία αφορούσε μία πολύ μικρή μειοψηφία εργαζομένων. Παρά τις εξαγγελίες του υπουργού Εργασίας από τον περασμένο Ιούλιο, το νέο πλαίσιο ακόμη αναζητείται. Ετσι, με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα, εργοδότες και εργαζόμενοι θα πρέπει να ξεπεράσουν τη μεταξύ τους καχυποψία, καθώς σε περίπτωση που μία από τις δύο πλευρές δεν συμφωνεί στην εργασία εξ αποστάσεως τον λόγο έχουν η Επιθεώρηση Εργασίας και η Δικαιοσύνη.
Επιπρόσθετα, κατά κοινή ομολογία οι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως είναι παντελώς απροστάτευτοι σε ό,τι αφορά τις ώρες που θα υποχρεώνονται να εργάζονται εκτός ωραρίου, αφού στα χαρτιά έμεινε και η εξαγγελία για την ίδρυση αυτοτελούς Τμήματος Ελέγχου Τηλεργασίας στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας.