Στο μισό αναμένεται να μειωθεί το πρόστιμο για την παράνομη στάθμευση των δικύκλων, με βάση το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και τη μικροκινητικότητα.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το επιβαλλόμενο πρόστιμο για παράνομη στάθμευση των ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, που, σύμφωνα με τον ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας , ανέρχεται σε 40 ευρώ για παράνομη στάθμευση γενικά, 20 ευρώ για χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης και έως 150 ευρώ σε ράμπες ΑμΕΑ, θα μειωθεί στο μισό.
Ταυτόχρονα, με το ίδιο σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, θεσπίζονται νέοι κανόνες κυκλοφορίας και για τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters) και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (Segway, κλπ.), τα οποία περιγράφονται με τον ενιαίο όρο «ΕΠΗΟ» (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκινούμενα Οχήματα), καθώς και για τα τροχοπέδιλα (rollers) και τις τροχοσανίδες (skate boards).
Το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο θα ορίζει ότι, μόνο τα ηλεκτρικά πατίνια τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητα έως έξι χιλιόμετρα την ώρα θα αντιμετωπίζονται ως πεζοί από τον ΚΟΚ και, ως εκ τούτου, θα μπορούν να κυκλοφορούν και στα πεζοδρόμια.
Θα αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα
Αντίθετα, όσα οχήματα μικροκινητικότητας αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, θα αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα και κατά συνέπεια θα κυκλοφορούν όπου κυκλοφορούν και ποδήλατα, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων δρόμων χαμηλών ταχυτήτων. Ωστόσο θα ορίζεται ρητά ότι, για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών θα απαγορεύεται σε οδούς, στις οποίες αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50 χιλιομέτρων την ώρα.
Επιγραμματικά, ο νέος ΚΟΚ θα ορίζει ότι:
- Σε οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο ΚΟΚ τα οχήματα αυτά που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα) παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, επιτρέπεται να κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί
- Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα
- Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα)
- Μειώνεται στο μισό το επιβαλλόμενο πρόστιμο για παράνομη στάθμευση των ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών
- Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να λαμβάνουν μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και να καθορίζουν χώρους για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών
- Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εξοπλισμό των ΕΠΗΟ κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση) καθώς και τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας που πρέπει να φέρει ο χρήστης για την επιβολή διοικητικού προστίμου,
- Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην κατασκευή, διάθεση στην αγορά και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, την εποπτεία της αγοράς και τις υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών.
- Ταυτόχρονα, με το ίδιο νομοσχέδιο προωθούνται τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) από τους Ο.Τ.Α, με στόχο οι δήμοι και οι Περιφέρειες να υλοποιούν χωρίς γραφειοκρατικές εμπλοκές αστικές και περιαστικές παρεμβάσεις.
Το σχέδιο νόμου θεσπίζει ενιαίους κανόνες τους οποίους πρέπει να ακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση για την υλοποίηση έργων σε δημόσιες μεταφορές, μη-μηχανοκίνητα μέσα (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), συνδυασμένες μεταφορές, οδική ασφάλεια, διαχείριση κυκλοφορίας και στάθμευσης, αστική εφοδιαστική αλυσίδα, διαχείριση κινητικότητας και ευφυή συστήματα μεταφορών.
Στόχος είναι τα ΣΒΑΚ να καθιερωθούν ως μοχλοί δράσης βελτίωσης των συνθηκών της αστικής και περιαστικής κινητικότητας και ως φορέας αξιοποίησης σημαντικών κοινοτικών πόρων.