Τα εύσημα των ξένων (και των κυβερνητικών στελεχών) για τη διαχείριση της κρίσης και της στήριξης μέσω επιδομάτων δεν φαίνεται πως συμμερίζονται οι Έλληνες.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, είμαστε στην τελευταία θέση της Ε.Ε. αναφορικά με το καταναλωτικό κλίμα. Επειδή μιλάμε για δείκτες της οικονομίας, αυτό δείχνει πως ο κόσμος δεν έχει σκοπό να καταναλώσει, άρα δεν θα κινηθεί η αγορά.
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώθηκαν σημαντικά, όπως και οι αντίστοιχες εκτιμήσεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη σημείωσε υποχώρηση τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις –41 μονάδες, 6,8 μονάδες χαμηλότερη σε σχέση με πριν από έναν χρόνο. Μία ακόμα αρνητική πρωτιά για τα ελληνικά νοικοκυριά, δηλαδή. Πίσω από την Ελλάδα ακολουθούν Βουλγαρία και Κύπρος. Στον αντίποδα αισιόδοξα είναι τα νοικοκυριά σε Σουηδία (+2,7) και Δανία (+0,5), οι μόνες χώρες με θετικό πρόσημο για τον μήνα Σεπτέμβριο.
Και δεν είναι μόνο αυτός ο δείκτης. Το οικονομικό κλίμα, ο λεγόμενος «πρόδρομος» δείκτης που δείχνει πώς θα κινηθεί η οικονομία τους επόμενους μήνες, υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στις 89,5 μονάδες, έναντι 90,8 μονάδων τον Ιούλιο και 90,7 μονάδων τον Αύγουστο.
Αυτός ο δείκτης δίνει μια πρώτη αίσθηση για την πορεία και του ΑΕΠ, μετά την τεράστια πτώση του κατά 15,2% το β’ τρίμηνο, ενώ βρισκόμαστε εν αναμονή των στοιχείων για το γ’ τρίμηνο, κατά το οποίο η «βαριά βιομηχανία» της χώρας υπολειτούργησε.
Οι αιτίες
«Η επανάκαμψη της υγειονομικής κρίσης τον Σεπτέμβριο, σε συνδυασμό με τα πρόσθετα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας που λήφθηκαν, κλιμάκωσε εκ νέου την ανησυχία σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά για τη διάρκεια και τις επιπτώσεις της πανδημίας» αναφέρει το ΙΟΒΕ.
Τονίζει, επίσης, πως «ευρύτερα τις προσδοκίες επηρεάζουν οι ισχυρές ενδείξεις μιας δεύτερης φάσης της υγειονομικής κρίσης παγκοσμίως, ενώ δεν υπάρχει ακόμη ορατότητα για τον χρόνο λήξης της κρίσης».