Η κινητικότητα που παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας -του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας- δημιουργεί βάσιμες ελπίδες ότι ανοίγει ο δρόμος να αφήσουν πίσω τους μια μακρά περίοδο απαξίωσης και υπολειτουργίας, όσο κι αν ορισμένοι καχύποπτοι επιμένουν ότι ο άλλοτε κραταιός ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας της χώρας περνά στην εποπτεία αμερικανικών συμφερόντων.
Στο ζήτημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ένα από τα ισχυρότερα περιουσιακά και στρατηγικά χαρτιά της χώρας, όλα δείχνουν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνη Γεωργιάδη, ότι ο διαγωνισμός (εμπορικό και στρατιωτικό κομμάτι) μετατίθεται στις αρχές Ιανουαρίου του 2020, οπότε και θα αποσαφηνιστούν οι χρήσεις γης.
Προπομπό για την τύχη των κορυφαίων ναυπηγείων της ανατολικής Μεσογείου αναμένεται να αποτελέσει η συμφωνία την οποία ανακοίνωσαν χθες η Onex Elefsis Shipyards και η αμερικανική Chatsworth Securities, με την πρώτη να δηλώνει την πρόθεσή της να επενδύσει έως και 400.000.000 δολάρια σε ορίζοντα δεκαπενταετίας για τη διάσωση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Onex Elefsis Shipyards LLC συμφώνησε να αποκτήσει το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγείο στην Ελλάδα μέσω του ελληνικού Πτωχευτικού Δικαίου, υποσχόμενη να καταθέσει σχέδιο εξυγίανσης στα ελληνικά δικαστήρια σε ορίζοντα τριών έως έξι μηνών. Ήδη η εταιρία βρίσκεται σε διαρκείς επαφές με την ελληνική κυβέρνηση και τους πιστωτές των ναυπηγείων για εναλλακτικές λύσεις ώστε να επανεκκινήσουν το ναυπηγείο.
Όπως τόνισε η εταιρία, παρεμφερές μοντέλο διάσωσης ακολούθησε και με τα Ναυπηγεία Νεώριου Σύρου. Σύμφωνα πάντα με την εταιρία, η όλη συμφωνία θα ξεπεράσει τα 400.000.000 δολάρια μέσα στα επόμενα 15 χρόνια και θα καταστεί έτσι η μεγαλύτερη διάσωση επιχείρησης στην ιστορία των ελληνικών ναυπηγείων και μία από τις μεγαλύτερες στην ευρωπαϊκή ιστορία.
«Έχω ένα όραμα, να δημιουργήσουμε ένα παγκόσμιο brand που θα ενισχύσει τις επιχειρηματικές προοπτικές και τη φήμη της Ελλάδας ως παγκόσμιου προορισμού για ναυτιλιακές υπηρεσίες και ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες» σχολίασε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Onex.