Νέο αδιέξοδο και νέες εντάσεις στα Ελληνοτουρκικά εκτιμά ότι θα φέρουν οι διερευνητικές επαφές ο γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης, ενώ χαρακτηρίζει «φιάσκο» τη διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση. Οσον αφορά το κάλεσμα του ΣΥΡΙΖΑ για συνεργασία, ο κ. Βαρουφάκης θεωρεί πιο πιθανή μια συγκυβέρνηση Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝ.ΑΛ.
- Συνέντευξη στον
Νίκο Γ. Μερτζάνη
Υστερα από πέντε χρόνια επανεκκινούν οι διερευνητικές επαφές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ποια είναι η θέση του ΜέΡΑ25 για τις κινήσεις της κυβέρνησης μέχρι να καταλήξουμε στην έναρξη των συνομιλιών και ποια θα πρέπει να είναι η στάση της ελληνικής διπλωματίας;
Το ΜέΡΑ25 προειδοποιεί πάνω από έναν χρόνο τώρα ότι ο κ. Μητσοτάκης θα συρθεί σε διμερείς συνομιλίες με επιδιαιτητή το Βερολίνο, με αποτέλεσμα νέο αδιέξοδο, που, με τη σειρά του, θα φέρει νέες εντάσεις. Υπάρχει διέξοδος; Για το ΜέΡΑ25 υπάρχει, και περνά μέσα από τον διαχωρισμό της χάραξης θαλάσσιων ζωνών (υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ) από όλα τα υπόλοιπα ελληνοτουρκικά θέματα. Για να γίνει αυτό, η ελληνική κυβέρνηση πρέπει άμεσα να συγκαλέσει Διεθνή Περιφερειακή Διάσκεψη όλων των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου, χωρίς επιδιαιτητές, με μοναδικό θέμα συζήτησης την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδων σε όλη την περιοχή, και με μοναδικό στόχο τη σύγκληση σε κοινή καταγραφή των διαφωνιών, ώστε να καταλήξουμε σε πολλαπλές, κοινώς συμφωνημένες, διμερείς οριοθετήσεις, με δυνατότητα κοινής προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, με το αίτημα της συνεκδίκασης από κοινού, και κατά ζεύγη, όποιων διαφορών.Το ότι η Αγκυρα πιθανότατα θα αρνηθεί να συμμετάσχει σε μια τέτοια Διεθνή Περιφερειακή Διάσκεψη δεν είναι λόγος να μην την προτείνουμε. Το αντίθετο: Μόνο να κερδίσει έχει η Ελλάδα κάνοντας αυτή την πρόταση, καθώς μια τουρκική άρνηση θα καταδείξει στη διεθνή κοινή γνώμη ποιος παρακωλύει τη δίκαιη διαδικασία επίλυσης. Αντίθετα, οι διμερείς διαπραγματεύσεις, στις οποίες σύρεται σήμερα η κυβέρνηση, μόνο την ελληνική αποχώρηση θα φέρουν, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των ερεισμάτων μας.
Ολο και πιο συχνά τον τελευταίο μήνα, και κυρίως μετά τον ανασχηματισμό, μέσω δημοσιευμάτων και διαρροών, διακινείται το σενάριο της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες. Πόσο πιθανή θεωρείτε μια τέτοια εξέλιξη και κατά πόσον είναι έτοιμο το ΜέΡΑ25 οργανωτικά να κατέβει στις εκλογές;
Από τον Μάρτιο εκτιμούμε, στη βάση της (ορθής, όπως αποδείχθηκε) πρόβλεψής μας για διψήφια ύφεση και έλλειμμα Κρατικού Προϋπολογισμού στο 15% του ΑΕΠ, ότι ο κ. Μητσοτάκης θα προκηρύξει εκλογές όσο νωρίτερα του το επιτρέψει η πανδημία. Κι αυτό επειδή γνωρίζει ότι, μόλις κοπάσει η πανδημία, δεν θα αργήσει η εντολή της τρόικας για νέα δημοσιονομική προσαρμογή, που -αν και δεν θα την ονομάσουν Μνημόνιο– θα αποτελεί ουσιαστικά το 5ο Μνημόνιο. Για αυτό όλοι οι χειρισμοί της κυβέρνησης έχουν έναν μόνο στόχο: Να αποφανθεί πόσο γρήγορα μπορεί να κάνει εκλογές, με τις οποίες θα υφαρπάξει μια εκλογική νίκη πριν οι πολίτες συνειδητοποιήσουν το μέγεθος της νέας λιτότητας και της διάρκειας, αλλά και έντασης της κρίσης των επόμενων χρόνων. Πόσο έτοιμοι είμαστε στο ΜέΡΑ25 για μια εκλογική αναμέτρηση; Πολύ περισσότερο απ’ ό,τι τον Ιούλιο του 2019!
Πόσο κοντά είναι μια συνεργασία με τα υπόλοιπα κόμματα της Αριστεράς -ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ενδεχομένως και ΚΙΝ.ΑΛ.- στις εκλογές, όποτε κι αν αυτές διεξαχθούν;
Το τελευταίο που χρειάζεται η χώρα είναι άλλη μια κυβέρνηση συνεργασίας πολιτικών που βάζουν στόχο την υπουργοποίησή τους. Δημιουργήσαμε το ΜέΡΑ25, υπάρχουμε ως κοινοβουλευτικό κόμμα για να προτείνουμε πολιτικές ικανές να βάλουν τέλος στην τετραπλή χρεοκοπία κράτους – τραπεζών – μικρομεσαίων – οικογενειών, όχι για να την ανακυκλώνουμε συμμετέχοντας σε κυβέρνηση με «προοδευτικό» πρόσημο. Αντίθετα με κύκλους του ΣΥΡΙΖΑ, που ονειρεύονται «προοδευτική διακυβέρνηση» στη βάση καταλόγου κομμάτων που θα τους οδηγήσει εκ νέου στα υπουργικά έδρανα, εμείς ονειρευόμαστε έναν κατάλογο πολιτικών που θα ανακουφίσει και θα προστατεύσει την πλειοψηφία από τη δεκαετή, και επιταχυνόμενη, κρίση. Υστερα από συστηματική δουλειά, καταλήξαμε σε αυτόν τον κατάλογο, ο οποίος αντικατοπτρίζει κάποιες βασικές αλήθειες:
• Ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι ο μόνος τρόπος να προστατευθούν οι περιουσίες των μικρομεσαίων είναι η κατάργηση του «ΗΡΑΚΛΗ» και η αντικατάστασή του από δημόσια εταιρία διαχείρισης «κόκκινων» δανείων. •Γνωρίζουμε ότι το στρίμωγμα της φοροδιαφυγής των ολιγαρχών απαιτεί ανάκτηση εθνικής κυριαρχίας επί της φορολογικής Αρχής και του φορολογικού λογισμικού. •Είναι ηλίου φαεινότερο ότι ο περιορισμός των «λουκέτων» προαπαιτεί βαθιά «κουρέματα» φόρων και χρεών. •Τέλος, υπολογίζουμε ότι η καταπολέμηση της φτώχειας απαιτεί ένα 10% του ΑΕΠ ετησίως.
Τίποτα από τα παραπάνω, που είναι προαπαιτούμενα για την ανάκαμψη, δεν μπορεί να γίνει στο πλαίσιο που επέβαλε η τρόικα στις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ. αρχικά και στον ΣΥΡΙΖΑ μετά την 5η Ιουλίου 2015. Είναι, συνεπώς, πιο πιθανή -αλλά και λογική- μια συγκυβέρνηση Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝ.ΑΛ. παρά αυτή στην οποία αναφέρεστε.
Πώς κρίνετε τη διαχείριση της πανδημίας, αλλά και τον σχεδιασμό για τον εμβολιασμό των πολιτών από την κυβέρνηση;
Με μια λέξη – «φιάσκο». Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η κυβέρνηση είχε τρεις υποχρεώσεις: Πρώτον, να επενδύσει στο αποψιλωμένο ΕΣΥ, προσλαμβάνοντας χιλιάδες γιατρούς και νοσηλευτές, και εξοπλίζοντάς τους με τα απαραίτητα μέσα. Δεν το έκανε. Για την ακρίβεια, η Ελλάδα ήταν ουραγός της Ευρώπης όσον αφορά τις επιπλέον δαπάνες για την Υγεία. Δεύτερον, να δημιουργήσει ένα δημόσιο δίκτυο κέντρων μαζικών τεστ που, κατόπιν, θα μετατρέπονταν σε κέντρα μαζικών εμβολιασμών και, τέλος, μετά την πανδημία, θα γίνονταν η ραχοκοκαλιά της πρωτοβάθμιας περίθαλψης του ΕΣΥ που δεν έχουμε. Τρίτον, να εφοδιαστεί έγκαιρα με ικανό αριθμό εμβολίων, πιέζοντας την Ε.Ε. προς τη σωστή κατεύθυνση, και, στην περίπτωση που η Ε.Ε. αποτύγχανε να εξασφαλίσει έγκαιρα τον απαραίτητο αριθμό δόσεων (όπως τελικά συνέβη), να συνάψει παράλληλες συμφωνίες με τις φαρμακοβιομηχανίες (όπως έκανε η Γερμανία). Μόνο η λέξη «φιάσκο» ανακλά τις επιδόσεις της κυβέρνησης σε καθεμιά από τις τρεις αυτές υποχρεώσεις της.