Η μεταφορά σκύλου με αυτοκίνητο είναι μια διαδικασία την οποία όλοι οι ιδιοκτήτες σκύλων πραγματοποιούν με μικρότερη ή μεγαλύτερη συχνότητα. Αν και δεν έχει γίνει γνωστό ακόμη το περιεχόμενο του νομοσχεδίου με τίτλο «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς», υπάρχει έντονη φημολογία ότι ενδέχεται να περιλαμβάνει εκτός από την υποχρεωτική στείρωση των σκυλιών και την απαγόρευση της μεταφοράς σκύλου σε κουτί εκτός οχήματος.
Για τα κουτιά μεταφοράς σκύλων ισχύουν σχεδόν όλες οι προϋποθέσεις του ΚΟΚ, όπως π.χ. η πρόβλεψη να μην υπερβαίνουν σε μήκος το 30% του οχήματος, έτσι ώστε εκτός από την οδηγική ασφάλεια των επιβατών να εξασφαλίζεται και η ασφάλεια των άλλων οχημάτων. Σε όλη την Ευρώπη είναι νόμιμη και επιτρέπεται η μεταφορά σκύλων σε κουτιά μεταφοράς, τα οποία μάλιστα τοποθετούνται στον κοτσαδόρο του αυτοκινήτου.
Θεωρούμε ότι τουλάχιστον για τους λόγους που αναφέρονται παραπάνω θα πρέπει στο νομοσχέδιο που έρχεται όχι μόνο να μην απαγορευτεί η μεταφορά σκυλιού εκτός οχήματος αλλά, αντίθετα, να δοθούν κίνητρα στους πολίτες για να μπορούν να μεταφέρουν με ασφάλεια τα σκυλιά τους σε ειδικά κουτιά μεταφοράς εκτός οχήματος. Οι προδιαγραφές τέτοιων κουτιών μεταφοράς, που τοποθετούνται στο πίσω μέρος επιβατικών αυτοκινήτων ή στην καρότσα των μικρών φορτηγών, ανά μέγεθος και σχήμα ζώου, μπορούνε εύκολα να διαμορφωθούν από την επιστημονική κοινότητα των κτηνιάτρων.
Το γεγονός ότι η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση το εν λόγω νομοσχέδιο, όχι μέσω του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης στο οποίο υπάγονται και οι αρμόδιες επιστημονικές ειδικότητες (Διευθύνσεις Κτηνιατρικής) αλλά μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών, ακυρώνει την επιστημονική δεοντολογία και τεκμηρίωση στις διατάξεις που αυτό περιλαμβάνει.
Ακατάλληλες συνθήκες
Σχετικά με το ενδεχόμενο απαγόρευσης μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων σε κατάλληλα κουτιά μεταφοράς στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου η Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας – Θράκης εξέδωσε ανακοίνωση, όπου τονίζει ότι κατά τη μεταφορά ενός σκύλου πρέπει ταυτόχρονα να ισχύουν διάφορες προϋποθέσεις και κυρίως η οδηγική ασφάλεια.
Γιατί οποιοδήποτε ερέθισμα, οπτικό, ακουστικό ή οσφρητικό, μπορεί να προκαλέσει κάποια απότομη αντίδραση και μετακίνηση του σκύλου μας. Έτσι θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η ανάγκη για μερική απομόνωση του σκύλου τουλάχιστον από τον οδηγό, ώστε να αποκλείεται οποιαδήποτε απόσπαση της προσοχής του από ενδεχόμενη απότομη κίνηση του σκύλου.
Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, η τοποθέτηση σκύλου εντός του χώρου επιβατών ενός οχήματος είναι ικανή να προκαλέσει ακόμη και θανάσιμους τραυματισμούς στους ανθρώπους που κάθονται μπροστά από το μέρος στο οποίο τοποθετείται ο σκύλος, εφόσον δεν βρίσκεται σε ειδικό και σταθεροποιημένο κουτί μεταφοράς, ενώ και ο σκύλος κινδυνεύει από σοβαρό τραυματισμό.
Η προτιμότερη λύση για την εξασφάλιση της οδηγικής ασφάλειας είναι να τοποθετείται ο σκύλος σε σταθεροποιημένο κουτί μεταφοράς εκτός οχήματος και συγκεκριμένα στο πίσω μέρος των οχημάτων. Στις περιπτώσεις που αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί, θα πρέπει ο σκύλος να είναι τοποθετημένος σε σταθεροποιημένο κλουβί μεταφοράς ή περιορισμένος στο πίσω μέρος του οχήματος, με κάποιο διαχωριστικό που να αποτρέπει την είσοδο και την κίνησή του στο μπροστινό μέρος του οχήματος.
Κίνδυνος θερμοπληξίας
Η τοποθέτηση σκύλων εντός οχημάτων κατά τη διάρκεια μεταφοράς τους έχει προκαλέσει σε αρκετές περιπτώσεις τον θάνατό τους από θερμοπληξία κατά την καλοκαιρινή περίοδο, όταν τα ζώα παρέμειναν για πολλές ώρες σε οχήματα με κλειστά παράθυρα υπό υψηλές θερμοκρασίες.
Αντίθετα, δεν έχει πέσει στην αντίληψή μας θάνατος σκύλου που να οφείλεται σε καιρικές συνθήκες (υπερβολικό κρύο ή ζέστη), όταν αυτός μεταφέρεται σε ειδικό κουτί εκτός οχήματος, ή θάνατος σκύλου που μεταφέρεται εκτός οχήματος (στο πίσω μέρος επιβατικών αυτοκινήτων ή σε καρότσα μικρών φορτηγών), λόγω τροχαίου ή άλλου ατυχήματος.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να υπάρχει επαρκής αερισμός στον χώρο όπου βρίσκεται ο σκύλος και να γίνονται τακτικές στάσεις για παροχή νερού ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο. Δημοσιεύματα που θέλουν τα σκυλιά να μπορούν να στέκονται όρθια και να πίνουν όποτε θέλουν νερό στη διάρκεια ενός ταξιδιού θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν γραφικά, αν δεν ήταν ανεφάρμοστα και επικίνδυνα.
Κάθε νόμος κρίνεται πρωτίστως από τον ρεαλισμό που διέπει τις διατάξεις του και τη δυνατότητα των πολιτών να τον εφαρμόσουν. Το μέγεθος των κυνηγετικών αλλά και των ποιμενικών σκύλων, σε συνδυασμό με το μεγάλο πλήθος σκύλων (περισσότεροι του ενός) που μπορεί να κατέχει ένας κυνηγός ή ένας κτηνοτρόφος αντίστοιχα καθιστά ανεδαφική, ανεφάρμοστη και παράλογη οποιαδήποτε προσέγγιση υποχρεωτικής τοποθέτησης των κυνηγετικών και ποιμενικών σκύλων εντός αυτοκινήτου κατά τις μετακινήσεις μας.
Κυνηγοί σε αδιέξοδο
Υπάρχουν κυνηγοί που έχουν δύο, τρία ή ακόμα περισσότερα σκυλιά. Σε περίπτωση που απαγορευτεί η μεταφορά σκύλων σε κουτιά μεταφοράς που τοποθετούνται πίσω από το όχημα, όσοι έχουν περισσότερα από ένα σκυλιά θα βρεθούν σε αδιέξοδο. Σε αυτήν την περίπτωση είναι πιθανό να αποφασίσουν να τα παραδώσουν στους οικείους δήμους, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία και να διογκωθεί έτσι ακόμη περισσότερο το ήδη μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι.
Ζητούμε με τον νόμο που φέρνει η κυβέρνηση να κατοχυρωθεί οριστικά η μεταφορά σκύλων σε κουτιά που θα τοποθετούνται πίσω από τα επιβατικά αυτοκίνητα ή στις καρότσες μικρών φορτηγών, ως μία από τις πλέον ενδεδειγμένες λύσεις στη μεταφορά των τετράποδων φίλων μας, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Τα κυνηγετικά και ποιμενικά σκυλιά είναι ζώα εργασίας και όχι συντροφιάς, και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως τέτοια σε κάθε θεσμική πρωτοβουλία.