Περί φρεγατών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού

Must Read

Σάββας Καλεντερίδης
Σάββας Καλεντερίδης
Ο Σάββας Καλεντερίδης είναι Έλληνας αξιωματικός εν αποστρατεία, πρώην πράκτορας της ΕΥΠ και μετέπειτα συγγραφέας και γεωστρατηγικός αναλυτής

Η Ελλάδα έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα να αναπληρώσει τα κενά που έχουν δημιουργηθεί στην εθνική μας άμυνα λόγω της ολιγωρίας που επέδειξαν επί σειράν ετών πολλές κυβερνήσεις.

  • Από τον Σάββα Καλεντερίδη

Θεσμικοί φορείς του κράτους, ινστιτούτα και… δεξαμενές σκέψης, που θα έπρεπε να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην περιοχή και την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας, που σταδιακά αυτή καθαυτή μετατρέπεται εκτός από πρόβλημα εθνικής άμυνας και ασφάλειας και σε πολιτικό πρόβλημα για την Ελλάδα, και να ενημερώνουν τις κυβερνήσεις με στρατηγικές εκτιμήσεις για τη διαμορφούμενη απειλή, ήταν απασχολημένοι όλοι αυτοί με το τι θα δώσουμε στην Τουρκία για να μη μας απειλεί.

Λες και, αν δώσεις κάτι στην Τουρκία, θα σταματήσει να διεκδικεί κι άλλο, κι άλλο, μέχρι να ακυρώσει πλήρως την εθνική και κρατική σου υπόσταση, αφού αυτός είναι ο τελικός στόχος της Αγκυρας και όχι η «εξεύρεση λύσης» στα ελληνοτουρκικά προβλήματα.

Αν οι φορείς και τα ινστιτούτα, αντί στην πράξη να υπονομεύουν τα εθνικά μας συμφέροντα, είχαν κάνει σωστά τη δουλειά τους τόσα χρόνια, σήμερα η Ελλάδα δεν θα έτρεχε πανικόβλητη να προμηθευτεί αεροσκάφη και φρεγάτες για να είναι σε θέση οι κυβερνήσεις των επομένων ετών να διαχειριστούν την τουρκική επιθετικότητα και να υπερασπιστούν τα σύνορα και τα συμφέροντα της Ελλάδας και της Κύπρου.

Τώρα λοιπόν τρέχουμε και δεν φτάνουμε.

Στον αέρα η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη, γιατί ευτυχώς η Ελλάδα διαθέτει ένα εξαιρετικό σύστημα αεροπορικής άμυνας, ενώ ενισχύεται σημαντικά με την αγορά των Rafale, προμήθεια η οποία έγινε εσπευσμένα και δεν προβλέπει σοβαρή συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Αν είχε γίνει αλλιώς η διαδικασία και αν το 30% του ποσού που δαπανάται πήγαινε σε ελληνικές βιομηχανίες, αυτό θα λειτουργούσε λυτρωτικά για τον χώρο, που έχει απαξιωθεί λόγω λανθασμένων πολιτικών επιλογών.

Και η κατάσταση στον αέρα γίνεται ακόμα πιο εύκολα διαχειρίσιμη για την Ελλάδα, λόγω του αποκλεισμού της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35. Για να καλύψει αυτό το κενό η Τουρκία θα απαιτηθούν 5-10 χρόνια, ενώ αν στραφεί προς τη Ρωσία, αυτό θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις της με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, τουλάχιστον ίδια με εκείνα της προμήθειας των S-400.

Μοναδικό πρόβλημα στον αέρα είναι η χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών και σμηνών drones, κάτι που πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την Ελλάδα, δεδομένου ότι η Τουρκία τα χρησιμοποίησε στο Ιντλίμπ της Συρίας εναντίον σύγχρονων αντιαεροπορικών συστημάτων ρωσικής κατασκευής, τα οποία δεν μπόρεσαν να τα αντιμετωπίσουν. Αν υπάρχει επαφή με τη Συρία, καλό είναι η Ελλάδα να αναζητήσει τρόπους να συγκεντρώσει στοιχεία για την επιχειρησιακή χρησιμοποίηση κυρίως των σμηνών drones.

Όμως, ενώ η κατάσταση στον αέρα είναι σχετικώς διαχειρίσιμη, στη θάλασσα τα πράγματα είναι δύσκολα. Όσο το «παιχνίδι» παιζόταν στο Αιγαίο, το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετώπιζε με επιτυχία την αριθμητική υπεροχή των Τούρκων, στηριζόμενο στη γεωγραφία, που μας ευνοεί, αλλά και στην επιχειρησιακή δεινότητα των Ελλήνων αξιωματικών, υπαξιωματικών και ναυτών.

Από τη στιγμή, όμως, που το «παιχνίδι» διολίσθησε στην Αν. Μεσόγειο, με προοπτικές επέκτασης και νότια της Κρήτης, στο Λυβικό Πέλαγος, δηλαδή στις ανοιχτές θάλασσες, αποκαλύφθηκαν σοβαρές αδυναμίες για τη διαχείριση της κατάστασης.

Η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως φρεγάτες ανοικτής θαλάσσης, με δυνατότητες στον δικτυοκεντρικό πόλεμο, στην αντιαεροπορική άμυνα, τον αντιπλοϊκό, τον ανθυποβρυχιακό, τον αντι-UAV και τον ηλεκτρονικό πόλεμο.

Στις πλάτες -ή, μάλλον, στα μυαλά- και στην εντιμότητα των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού μας αλλά και της κυβέρνησης που θα λάβει την τελική απόφαση κρέμεται κυριολεκτικά η τύχη της Κύπρου και της Ελλάδας.

Η σωστή από κάθε άποψη, επιχειρησιακή και γεωπολιτική, πρόταση του Πολεμικού Ναυτικού και απόφαση της κυβέρνησης θα δώσει τη δυνατότητα στις κυβερνήσεις των επόμενων 30-40 χρόνων να υπερασπιστούν την εθνική κυριαρχία αλλά και τα συμφέροντά μας στις θαλάσσιες ζώνες, σε Κύπρο και Ελλάδα.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να χαρακτηριστεί η απόφαση επιτυχής και εθνικά συμφέρουσα, πέραν όσων έχουν αναφερθεί παραπάνω, είναι η ανάθεση υποκατασκευαστικού έργου σε ελληνικά ναυπηγεία και εταιρίες της αμυντικής βιομηχανίας, κάτι που έχει τεράστια σημασία για την ανάπτυξη του κλάδου. Θα έλεγα ότι είναι η τελευταία ευκαιρία όχι απλά να σώσουμε αλλά να αναπτύξουμε την ελληνική αμυντική βιομηχανία, κάτι που θα έχει σοβαρές θετικές συνέπειες όχι μόνο στην άμυνα, αλλά και στην εθνική οικονομία, όπως και στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής.

Η Ελλάδα διαθέτει υψηλή τεχνολογία, απλά ολιγωρήσαμε, δεν τη χρησιμοποιήσαμε στην άμυνα και σκοτώσαμε με τα ίδια μας τα χέρια έναν κλάδο που μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης, προστασίας της χώρας και άσκησης εξωτερικής πολιτικής.

Ας ελπίσουμε η απόφαση για τις φρεγάτες να διορθώσει το λάθος που έγινε με τα Rafale και ταυτόχρονα να ξανακάνει την Ελλάδα κυρίαρχο των θαλασσών στο Αιγαίο, στην Αν. Μεσόγειο και στο Λυβικό Πέλαγος.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Latest News

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

More Articles Like This