Βαρύ φορτίο αναμένεται να υποστούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις από την αλματώδη αύξηση σε δεκάδες προϊόντα.
Το τελευταίο διάστημα έχουν πάρει «φωτιά» οι τιμές της βενζίνης, αλλά και είδη πρώτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται οι καθημερινές δαπάνες των πολιτών, την ώρα που τα ετήσια εισοδήματα έχουν περιοριστεί λόγω των αναστολών εργασίας, αλλά και των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας.
Σε μια υγιή οικονομία, οι πληθωριστικές πιέσεις θα δημιουργούσαν ένα αντίστοιχο κλίμα στην αγορά, ωστόσο, μετά τα 10ετή Μνημόνια που κατέστρεψαν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν πάνω από το 90% της ελληνικής επιχειρηματικότητας, και την εξαφάνιση της μεσαίας τάξης, ήρθε η υγειονομική κρίση για να αποτελειώσει την ήδη πληγωμένη οικονομία.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, εξωγενείς παράγοντες έχουν εκτοξεύσει τις τιμές σε προϊόντα, όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο, που με τη σειρά τους έχουν φέρει ανατιμήσεις σε μια σειρά από προϊόντα της καθημερινότητας.
Ακόμα και αν τα έσοδα από τον τουρισμό πιάσουν τους φετινούς στόχους, δεν αποκλείεται η ανάπτυξη του 2021 να περιοριστεί λόγω του πληθωρισμού, που ακριβαίνει κάθε προϊόν και υπηρεσία.
Στο «κόκκινο» οι επιχειρήσεις
Επίσης, στο παρασκήνιο, οι επιχειρήσεις της χώρας, που αναζητούν εναγωνίως λίγη ρευστότητα για αποφύγουν τα λουκέτα, έχουν έρθει και αυτές αντιμέτωπες με ένα κύμα πληθωριστικών πιέσεων.
Ηδη, τα λειτουργικά έξοδα πολλών επιχειρήσεων έχουν αυξηθεί κατά 10%, βάζοντας βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας, καθώς άλλες επιχειρήσεις απορροφούν τις αυξήσεις λόγω του πληθωρισμού μειώνοντας την κερδοφορία τους και άλλες αναγκάζονται να προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών, μετατρέποντας αυτομάτως τα προϊόντα τους σε μη ανταγωνιστικά.
Μάλιστα, το θέμα έχει τεθεί από τους αρμόδιους φορείς προς τα υπουργεία και τις τράπεζες, ωστόσο παραμένει σε εκκρεμότητα.
Αυξήσεις 10%-15%
Οι συνολικές ανατιμήσεις φτάνουν το 10%-15% σε αύξηση τελικής τιμής (προσθέτοντας και τα αναγκαία περιθώρια κέρδους), και αυτό σε μια περίοδο έντονης πίεσης στα νοικοκυριά. Την περίοδο αυτή, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ καταγράφουν οριακή άνοδο (1,1% στο εξάμηνο) σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή, κατά την οποία η χώρα βρισκόταν σε καθολικό lockdown, με τους αρμόδιους φορείς να ζητούν ακόμα και παρεμβάσεις, όπως η μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, προκειμένου να απορροφηθούν οι κραδασμοί στα ταμεία των επιχειρήσεων, στα οικονομικά του κράτους, ακόμα και στους στόχους για την ανάπτυξη των επόμενων τριμήνων.
Πηγές του οικονομικού επιτελείου επισημαίνουν πως αυτή η πρόταση έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και δύσκολα θα βρεθούν οι πόροι που απαιτούνται για την εφαρμογή μιας τέτοιας φοροελάφρυνσης, η οποία θα κινδυνεύσει να βάλει στον «πάγο» τις υπόλοιπες μειώσεις φόρων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για το 2022.
+15% στο ρεύμα
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σύμφωνα με τα οποία το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εκτοξευθεί οι τιμές στο φυσικό αέριο κατά 60,6%, στις αεροπορικές μεταφορές κατά 35,5%, ενώ την ανιούσα έχουν πάρει και μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης.
Για παράδειγμα, οι τιμές των αρνιών έχουν αυξηθεί κατά 17%, οι πατάτες κατά 8,6%, τα ψάρια κατά 4,1% και το ελαιόλαδο κατά 1,3%.
Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος καταγράφει για τον Ιούνιο οριακή αύξηση κατά 0,7%, ωστόσο αυτό θα αλλάξει άρδην, καθώς ήδη από την 1η Ιουλίου θα έρθουν αυξήσεις έως 15%, τις οποίες έχει εγκρίνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Παρά τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις οφειλών που ανακοινώνει συνεχώς το υπουργείο Οικονομικών, φαίνεται πως οι ανατιμήσεις στα προϊόντα θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο τη ζωή των Ελλήνων φορολογουμένων, καθώς από το τέλος του μήνα ξεκινά μια νέα φοροκαταιγίδα για την πληρωμή του φόρου εισοδήματος, του ΕΝΦΙΑ και των τελών κυκλοφορίας, τα οποία δεν εντάσσονται στις ευνοϊκές διατάξεις των ρυθμίσεων.
«Καίνε» τα καύσιμα! Πάνω από 2 ευρώ η αμόλυβδη στα νησιά
Ενα ακόμα βαρύ πλήγμα στον οικογενειακό προϋπολογισμό είναι η εκτόξευση των τιμών στα καύσιμα, που έχουν πάρει την ανηφόρα τους τελευταίους μήνες, καθώς η τιμή του μπρεντ έχει ανέβει πάνω από 80% σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι, ενώ παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε πως με την άρση του lockdown αυξήθηκε και η ζήτηση των υγρών καυσίμων.
Είναι χαρακτηριστικό πως σε πολλές περιοχές της χώρας η τιμή της απλής αμόλυβδης έχει ξεπεράσει ήδη τα 2 ευρώ το λίτρο, ενώ σε αρκετούς νομούς της επικράτειας οι τιμές ξεπερνούν τα 1,80 ευρώ ή τα 1,90 ευρώ ανά λίτρο.
Πλέον, η μέση τιμή σε όλη τη χώρα διαμορφώνεται στα 1,672 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, από 1,314 ευρώ πέρυσι τον Μάιο και 1,425 ευρώ πέρυσι τον Ιούλιο. Η μέση τιμή της αμόλυβδης των 100 οκτανίων σε όλη τη χώρα έχει φτάσει τα 1,839 ευρώ, από 1,629 ευρώ πέρυσι τον Ιούλιο και 1,589 ευρώ τον Μάιο του 2020.
Πρωταθλητής για μια ακόμα φορά είναι ο νομός Κυκλάδων, με τη μέση τιμή της βενζίνης να αγγίζει τα 1,90 ευρώ το λίτρο, και τα Δωδεκάνησα με 1,823 ευρώ. Ωστόσο, οι τιμές δεν έχουν εκτοξευθεί μόνο στα νησιά, αλλά και στην ενδοχώρα. Στην Ευρυτανία, η μέση τιμή φτάνει στα 1,758 ευρώ το λίτρο και στη Φωκίδα τα 1,732 ευρώ.
Πανάκριβη είναι η τιμή της βενζίνης στη Μήλο, που φτάνει στα 2,08 ευρώ το λίτρο, στη Νίσυρο με 2,07 ευρώ το λίτρο και την Αστυπάλαια με 2,05 ευρώ.