Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη η επικοινωνιακή πολιτική υπερέχει της «σκέτης» πολιτικής. Στη θητεία του τα επικοινωνιακά τεχνάσματα αποτελούν το βασικό εργαλείο του. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι πρόσφατες «αμερικανιές» με τον καβαλάρη «Ντάλτον» από τον Τύρναβο και την «αιφνιδιαστική» παρέμβασή του σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό των Φαρσάλων για… ψιλή κουβέντα με τους παρουσιαστές.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Μπορεί το πρόγραμμα του κ. Μητσοτάκη να είναι ακόμα βεβαρημένο, προκειμένου να επισκεφθεί ενάμιση μήνα μετά τις πυρκαγιές την «αφανισμένη» Εύβοια, στη χειρότερη δασική καταστροφή στην ιστορία της Ελλάδας, ωστόσο ο χρόνος του περισσεύει για ανούσιες κινήσεις που θα γίνουν viral στα social media και δήθεν θα τονώσουν το επικοινωνιακό του προφίλ.
Οι «αμερικανιές», ωστόσο, φαίνεται ότι έχουν εξήγηση. Στη ΔΕΘ αλλά και στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος βρέθηκε αυτές τις μέρες ο «γκουρού» επικοινωνιολόγος, Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ, όπως έγραψε πρώτη η «δημοκρατία», που αναρωτήθηκε στο πρωτοσέλιδό της: «Ποιος τον πληρώνει;». Η ελληνική κοινή γνώμη πληροφορήθηκε χθες ότι ο 76χρονος Αμερικανός δημοσκόπος, είναι «φίλος» του Κυριάκου Μητσοτάκη και όχι κάποιος επί πληρωμή σύμβουλος.
Επίσημα, ουδέποτε ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση ότι ο κ. Γκρίνμπεργκ βρίσκεται στη χώρα μας και ότι συνοδεύει, αλλά και συνταξιδεύει με τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ. Το θέμα, όμως, πήρε έκταση στα ΜΜΕ, με συνέπεια ο κυβερνητικός εκπρόσωπος να ερωτηθεί χθες, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων, με τον Γιάννη Οικονόμου να μην μπορεί να κρύψει την αμηχανία του και την αδυναμία του να δώσει μια συγκεκριμένη απάντηση.
Στην ερώτηση με ποια ιδιότητα ο κ. Γκρίνμπεργκ βρέθηκε στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος, ο κ. Οικονόμου απάντησε: «Είναι παλιός γνώριμος του πρωθυπουργού, δεν είναι η πρώτη φορά που παρακολουθεί τη ΔΕΘ και είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο ο πρωθυπουργός συνομιλεί κατά διαστήματα μαζί του». Στη συμπληρωματική ερώτηση «αν βρέθηκε στο αεροπλάνο ως φίλος ή πληρώνεται από κάπου για τις υπηρεσίες του», ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε: «Όχι, δεν πληρώνεται από πουθενά, είναι συνομιλητής και γνωστός του πρωθυπουργού από παλιά. Δεν πληρώνεται από κάπου. Επόμενη ερώτηση».
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά:
- Μπορούν και οι φίλοι των πρωθυπουργών να ταξιδεύουν με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος;
- Γιατί δεν δημοσιοποιήθηκε επίσημα η επίσκεψη ενός τόσο γνωστού επικοινωνιολόγου στη χώρα μας, από τη στιγμή που ήταν μαζί με τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ;
- Από φιλοκυβερνητικά μέσα ο κ. Γκρίνμπεργκ παρουσιάζεται αυτές τις μέρες ως «ο αρχιτέκτονας της εκλογικής νίκης του Κυριάκου Μητσοτάκη». Αμισθί προσέφερε και τότε τις υπηρεσίες του; Να θυμίσουμε ότι τον Ιούνιο του 2019 τα δημοσιεύματα στα ελληνικά media έκαναν λόγο για τον «γκουρού των προεκλογικών εκστρατειών που πηγαινοέρχεται με μια ομάδα 3-4 συνεργατών του στην Ελλάδα την τελευταία τριετία και είναι ο εμπνευστής της ιδέας να αγνοήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον Αλέξη Τσίπρα και να εστιάσει σ’ ένα κεντρώο, φιλελεύθερο πρόγραμμα».
- Πώς εξηγείται ότι ένας πασίγνωστος Αμερικανός επικοινωνιολόγος, που «χρεώνει» πολύ υψηλά ποσά για τις υπηρεσίες του σε πολιτικούς μεγαλύτερου βεληνεκούς από τον κ. Μητσοτάκη, να συνοδεύει έναν πρωθυπουργό αμισθί;
- Και, αλήθεια, ο κ. Γκρίνμπεργκ, η αξία της εταιρίας του οποίου υπολογίζεται σε 25.000.000 δολάρια, με… δωρεάν συμβουλές σε πολιτικούς έφτιαξε την περιουσία του;
Πολιτικούς συμβούλους, στρατηγικούς αναλυτές, δημοσκόπους και πάσης φύσεως spin doctors προσλαμβάνουν όλοι οι πρωθυπουργοί και όλοι οι πολιτικοί εξουσίας στα μήκη και τα πλάτη της Γης. Δεν υπάρχει τίποτα το παράξενο ένας έμμισθος συνεργάτης πρωθυπουργού να τον συνοδεύει στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος. Κατά πόσο, όμως, είναι δόκιμο και διαφανές να συνταξιδεύει με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος, το οποίο αγοράστηκε και «πετάει» με τα χρήματα των φορολογουμένων, ένας «συνομιλητής, φίλος και γνωστός του πρωθυπουργού από τα παλιά που δεν πληρώνεται από κάπου»;
Οι στιγμές δόξας και οι γκάφες στην καριέρα του Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ
Ποιος είναι, όμως, ο πολυδιαφημισμένος Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ που βρέθηκε ξαφνικά και… ιπτάμενα στην ελληνική επικαιρότητα, λόγω της παρουσίας του στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος; Στην καριέρα του είχε καλές στιγμές, τις οποίες προβάλλει διαρκώς, με αποκορύφωμα τη νίκη του Μπιλ Κλίντον το 1992, με τη συμμετοχή του και τις συμβουλές του να κρίνονται κομβικής σημασίας.
Αυξάνοντας τη φήμη του ήδη από τη δεκαετία του ’80, κατάφερε σιγά σιγά να βρεθεί δίπλα σε πολιτικούς ηγέτες της Ευρώπης, όπως ο Βρετανός Τόνι Μπλερ και ο Γερμανός Γκέρχαρντ Σρέντερ, με τον Αμερικανό δημοσκόπο να χτίζει επικοινωνιακά τον δικό του μύθο με μεγάλη μεθοδικότητα. Όλο και περισσότερα κορυφαία έντυπα, όπως οι «New York Times», ζητούν τη γνώμη του.
Δεν έλειψαν, όμως, και χονδροειδείς γκάφες στις εκτιμήσεις του, όπως όταν έβλεπε νίκη της Χίλαρι Κλίντον το 2016, ενώ δεν υπολόγισε στις προβλέψεις του μια σημαντική μερίδα του εκλογικού σώματος. «Είμαι ένας δημοσκόπος που εργάζεται για να εκλεγούν οι Δημοκρατικοί», έγραφε τον Ιούλιο 2020 ο Γκρίνμπεργκ στο αμερικανικό περιοδικό «Atlantic» για τις επικείμενες εκλογές στις ΗΠΑ.
Όπως ο ίδιος είπε, όμως, στις εκλογές του 2016 είχε πέσει έξω: «Πριν από τέσσερα χρόνια πίστευα, με βάση τις δημοσκοπήσεις και τις πληροφορίες από την ίδια την εκστρατεία της Κλίντον, ότι η υποψήφιά μας επρόκειτο να νικήσει». Συνεχίζοντας, τονίζει ότι «η χειρότερη γκάφα της προεκλογικής εκστρατείας της Κλίντον ήρθε το 2016, όταν η υποψήφιος χαρακτήρισε τους “μισούς υποστηρικτές του Τραμπ” “άθλιους” κι έτσι βρέθηκε κατευθείαν μέσα στην εξέγερση της λευκής εργατικής τάξης κατά των ελίτ. Η εκστρατεία της Κλίντον ήλπιζε να αναπληρώσει τις χαμένες ψήφους από την λευκή εργατική τάξη με συντριπτικές νίκες μεταξύ των γυναικών, των έγχρωμων ψηφοφόρων και των ψηφοφόρων στις μεγάλες πόλεις. Οι λευκοί ψηφοφόροι της εργατικής τάξης διαπίστωσαν την έλλειψη σεβασμού και ο Τραμπ έφερε εκπληκτικά αποτελέσματα σ’ αυτό το γκρουπ ψηφοφόρων».
Στη συνέχεια αναφέρει ότι ο ίδιος δεν είχε υπολογίσει σωστά τον αριθμό των αποφοίτων κολεγίων στο εκλογικό σώμα, με συνέπεια να μη βρει το εκλογικό αποτέλεσμα: «Οι δημοσκόποι, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου, χρησιμοποιώντας ως οδηγό μας κυρίως τις δημοσκοπήσεις από προηγούμενες εκλογές, είχαμε υπερεκτιμήσει τον αριθμό των αποφοίτων κολεγίου στο εκλογικό σώμα. Το γεγονός ότι αυτό το υπολογίσαμε λάθος είχε μεγάλη σημασία σε μια εκλογική αναμέτρηση όπου η λευκή εργατική τάξη είχε ξεσηκωθεί. Για τις εκλογές του 2020 αυξήσαμε το ποσοστό ερωτηθέντων αποφοίτων στις δημοσκοπήσεις. Είναι ένας λόγος να εμπιστευτείτε τώρα τις δημοσκοπήσεις μου περισσότερο από το 2016».
Πελάτες του ξακουστοί πολιτικοί και πανίσχυρες πολυεθνικές
Ο Γκρίνμπεργκ, πάντως, έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως πιο δημοφιλής επικοινωνιολόγος διεθνώς. Στο παρελθόν, όμως, έχει κατηγορηθεί και για «αρνητικές καμπάνιες», με χτυπήματα αντιπάλων «κάτω από τη μέση». Ως πολιτικός στρατηγικός αναλυτής, ο Σταν Γκρίνμπεργκ είναι γνωστός σε όλη την υδρόγειο. Η εταιρία του, Greenberg Quinlan Rosner Research, θεωρείται η κορυφαία στις συμβουλές έρευνας και πολιτικής στρατηγικής στον κόσμο, ενώ ο ίδιος κατάφερε να δημιουργήσει πολύ υψηλές διασυνδέσεις με τον Λευκό Οίκο, τασσόμενος εξαρχής στο πλευρό των Δημοκρατικών.
Το πελατολόγιο του Γκρίνμπεργκ θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η απόλυτη λίστα μεταξύ των ηγετών παγκοσμίως. Ως στρατηγικός αναλυτής και δημοσκόπος, ο Γκρίνμπεργκ έχει αναλάβει τους Μπιλ Κλίντον, Νέλσον Μαντέλα, Αλ Γκορ, Τόνι Μπλερ, Τζον Κέρι, Γκέρχαρντ Σρέντερ, κ.ά.
Ο Γκρίνμπεργκ δεν προσφέρει τις υπηρεσίες του μόνο σε άτομα αλλά και σε εταιρίες «κολοσσούς», για τον σχεδιασμό στρατηγικής. Η συνεργασία του με μεγαθήρια όπως οι Microsoft, Monsanto, Boeing, Sun Microsystems, United HealthCare, κ.ά. αναδεικνύει το υψηλό προφίλ του. Διετέλεσε, μάλιστα, και στρατηγικός σύμβουλος για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, με στόχο να αλλάξει το κλίμα σε βάρος της χώρας μας, που προολυμπιακά δεχόταν επιθέσεις από το εξωτερικό, δίχως εντυπωσιακά αποτελέσματα, είναι η αλήθεια.
Έχει διενεργήσει δημοσκοπήσεις για διάφορες ΜΚΟ που ασχολούνται με θέματα κλιματικής αλλαγής, την πολιτική μεταρρύθμιση, τη γήρανση κ.λπ., ενώ στον χώρο του τον αποκαλούν «πατέρα των σύγχρονων τεχνικών δημοσκοπήσεων». Έχει γίνει μέλος του Hall of Fame της Αμερικανικής Ένωσης Πολιτικών Συμβούλων.
Το φημολογούμενο σκάνδαλο το 2010 και η ζάπλουτη βουλευτής σύζυγός του
Το Μάιο 2010 προέκυψαν «βαριές σκιές» για τον Γκρίνμπεργκ και τον τότε προσωπάρχη του Λευκού Οίκου, Ραμ Εμάνουελ. Ο Εμάνουελ, όντας βουλευτής του Κογκρέσου, διέμενε επί πέντε χρόνια, εντελώς δωρεάν και χωρίς να πληρώνει νοίκι, στο σπίτι που διέθεταν στην Ουάσινγκτον ο Γκρίνμπεργκ και η σύζυγός του, μέλος των Δημοκρατικών, Ρόζα ντε Λάουρο.
Ούτε, όμως, ο Γκρίνμπεργκ ούτε ο Εμάνουελ είχαν αποκαλύψει και δηλώσει το συγκεκριμένο «δώρο» ενοικίου σε οποιαδήποτε από τις φόρμες δημοσιοποίησης οικονομικών στοιχείων, όπως επιβάλλουν οι κανόνες δεοντολογίας του Κογκρέσου. Ο Εμάνουελ, μετέπειτα δήμαρχος στο Σικάγο, και η Ντε Λάουρο ισχυρίστηκαν τότε ότι ήταν απλώς «φιλοξενία» μεταξύ συναδέλφων.
Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο ηθικό. Κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου ο Εμάνουελ διετέλεσε πρόεδρος της Επιτροπής Εκστρατείας του Δημοκρατικού Κογκρέσου, η οποία ανέθεσε μεγάλα συμβόλαια δημοσκοπήσεων στην εταιρία του Γκρίνμπεργκ. Η επιτροπή, σύμφωνα με τη «New York Post», πλήρωσε στην εταιρία του «γκουρού» επικοινωνιολόγου 239.996 δολάρια το 2006 και 317.775 το 2008.
Η βουλευτής του Κογκρέσο με τους Δημοκρατικούς Ρόζα Ντε Λάουρο είναι μέλος στα διοικητικά συμβούλια 21 οργανισμών, όπως ο NAACP, η Ιταλοαμερικανική Ιστορική Εταιρία του Κονέκτικατ, επίτιμο μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Έρευνας για την Υγεία των Γυναικών του Yale και των Special Olympics, κ.λπ. Πρωτομπήκε στο Κογκρέσο το 1991.
To 2019 η «USA Today» τη συμπεριέλαβε στη λίστα με τα πλουσιότερα μέλη του Κογκρέσου (54η πλουσιότερη, σύμφωνα με τη λίστα), με εκτιμώμενη αξία στα 4.600.000 δολάρια.
Ποιος είναι ο Στάνλεϊ Γκρίνμπεργκ
- ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ στις 10 Μαΐου 1945 στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ.
- ΣΠΟΥΔΑΣΕ πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι και πήρε Ph.D από το Χάρβαρντ.
- ΔΙΔΑΞΕ για μια 10ετία στο πανεπιστήμιο Γέιλ κι έπειτα έγινε πολιτικός σύμβουλος.
- ΜΕΛΕΤΗ που έκανε το 1985, επί Ρόναλντ Ρέιγκαν, έγινε σημείο αναφοράς όσον αφορά την προοδευτική πολιτική στρατηγική, με βάση ότι οι Δημοκρατικοί πρέπει να εμφανίζουν τον εαυτό τους ως λαϊκιστές, υποστηρίζοντας την εξάπλωση των ευκαιριών για τη μεσαία τάξη.
- ΗΤΑΝ ΒΑΣΙΚΟΣ πρωταγωνιστής της καμπάνιας του Μπιλ Κλίντον για την εκλογή του το 1992, ενώ υπήρξε σύμβουλος του Βρετανού πρωθυπουργού Τόνι Μπλερ, του Γερμανού καγκελάριου Γκέρχαρντ Σρέντερ, κ.ά.
- HTAN ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ της εταιρίας Greenberg Quinlan Rosner το 2016, που στη συνέχεια πέρασε στην κόρη του Άννα. Η εταιρία, που θεωρείται η κορυφαία στον τομέα των συμβουλών έρευνας και πολιτικής στρατηγικής στον κόσμο, δραστηριοποιείται σε 90 χώρες σε όλες τις ηπείρους, προσφέροντας δημοσκοπήσεις, ψηφιακές στρατηγικές, επικοινωνιακά σχέδια, αναλύσεις δεδομένων σε υποψήφιους πολιτικούς, κόμματα, αρχηγούς κυβερνήσεων, κ.ά.
- Η GQR, όπως η ίδια αναφέρει, ήταν στο επίκεντρο της επικράτησης των εκλογικών νικών του Μπιλ Κλίντον το 1992, του Νέλσον Μαντέλα το 1994, κ.ά. Στο πελατολόγιό της ανήκαν εταιρίες όπως οι Monsanto, Microsoft, Boeing, General Motors, κ.ά.
- ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Esquire» τον έχει χαρακτηρίσει «έναν από τους σημαντικότερους ανθρώπους του 21ου αιώνα».
- TΟ «NEW YORKER» είχε περιγράψει τη νίκη του Εχούντ Μπαράκ στην πρωθυπουργία του Ισραήλ το 1999 ως «ακόμα ένας πελάτης του Γκρίνμπεργκ που πήρε τη θέση του ως αρχηγός κράτους».
- ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ του «It’s the Middle Class, Stupid!» («Είναι η μεσαία τάξη, ανόητε!») χαρακτηρίστηκε «συνταγή για την επανεκλογή του Μπαράκ Ομπάμα» και «εγχειρίδιο για το πώς να απευθύνεσαι στους ψηφοφόρους για οικονομικά θέματα».
- ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΣ με τη Ρόζα Ντε Λάουρο, εκλεγμένη με τους Δημοκρατικούς στο Κογκρέσο των ΗΠΑ.