Τη γνώμη μας για την κεντρική κατεύθυνση που πρέπει να λάβει ο εορτασμός για την Ελλάδα του 2021 την καταθέσαμε λίαν προσφάτως.
- Από τον Μανώλη Κοττάκη
Πρέπει να κοιτάξουμε εμπρός. Προς το μέλλον. Να μη φυλακιστούμε στην Ιστορία. Να μη χαθούμε σε καβγάδες. Να προσδιορίσουμε με ακρίβεια τους στόχους του έθνους το 2050. Να ονειρευτούμε πώς θέλουμε την Ελλάδα τριάντα χρόνια μετά. Για να συμβεί αυτό, όμως, πρέπει να έχουμε και συνείδηση ποιοι είμαστε, από πού ερχόμαστε και τι προσδίδει υπεραξία στην εθνική μας ταυτότητα. Και για να συντάξουμε το νέο «αφήγημα» απαγορεύεται να προσπεράσουμε την Ορθοδοξία και τους θεσμούς της.
Απαγορεύεται να υποβαθμίσουμε την τεράστια συμβολή της στη μακρά πορεία του ελληνικού έθνους. Είναι σαν να μη βλέπουμε πού πάμε! Ξεκαθαρίζουμε: Γράφουμε με οδοδείκτη την άποψη πως η Εκκλησία είναι προοδευτικός θεσμός, όχι συντηρητικός, και ότι η Ορθοδοξία είναι συγκριτικό μας πλεονέκτημα στον νέο, μισαλλόδοξο κόσμο των θρησκειών, όχι μειονέκτημα. Δεν γνωρίζουμε πώς εννοούν κάποιοι την εθνική μας ταυτότητα με βάση τις κυρίαρχες νόρμες της πολιτικής ορθότητας. Εμείς όμως γνωρίζουμε το εξής : Η Ορθοδοξία και η Εκκλησία μας ακτινοβολούν και στον νέο κόσμο, δεν είναι ένα παλαιό σερβίτσιο εποχής τοποθετημένο σε σκονισμένη βιτρίνα. Ιδού γιατί.
• Στην ανατολική Μακεδονία φτάνουν κάθε καλοκαίρι δεκάδες ξένων τουριστών για να βαδίσουν στα χνάρια της πορείας του Αποστόλου Παύλου και για να προσκυνήσουν, στους Φιλίππους, στο χωριό όπου βαπτίστηκε η πρώτη Ευρωπαία χριστιανή, η Λυδία. Για να κατανοήσουν τους λόγους που τα ελληνικά επελέγησαν ως η βασική γλώσσα διάδοσης του Ευαγγελίου και κατ’ επέκτασιν του χριστιανισμού!
• Στο Αγιον Ορος, (φωτό) στα μοναστήρια του οποίου φυλάσσονται ως κόρη οφθαλμού κειμήλια του Ελληνισμού και της αρχαίας γραμματείας (όπως λ.χ. χειρόγραφα του Ρήγα Φεραίου στο Βατοπαίδι), καταφθάνουν συνεχώς διεθνείς προσωπικότητες, όπως ο Κάρολος της Αγγλίας, γοητευμένες από τον ασκητισμό, την περισυλλογή και την πεποίθηση πως η Ορθοδοξία είναι λιγότερο ασφυκτική και περισσότερο ανεκτική σε σύγκριση με τις δικές τους θρησκείες.
• Στα Ιεροσόλυμα κάθε χρόνο το Πάσχα Έλληνας ορθόδοξος Πατριάρχης ηγείται της Τελετής του Αγίου Φωτός που γίνεται στον Πανάγιο Τάφο. Η διεθνής κοινότης εμπιστεύεται χρόνια τώρα Έλληνα και μόνον Έλληνα προκειμένου να ηγείται του κρίσιμου γεωπολιτικά Πατριαρχείου.
• Στον Λευκό Οίκο κάθε χρόνο μόνο για εμάς και τους Ιρλανδούς διοργανώνεται εκδήλωση για την επέτειο της εθνικής ανεξαρτησίας. Και στην τελετή αυτή ενώπιον του Αμερικανού προέδρου ομιλητής είναι ο ορθόδοξος Αρχιεπίσκοπος Βορείου και Νοτίου Αμερικής. Ορθόδοξη ήταν η μοναδική εκκλησία που ορθωνόταν -και θα ορθωθεί ξανά- ανάμεσα στα γιγάντια σύμβολα του διεθνούς καπιταλισμού, στο World Trade Center της Νέας Υόρκης: ο Αγιος Νικόλαος.
• Στο Οικουμενικό μας Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη βρίσκουν οι μεγάλες δυνάμεις τον σύμμαχο που αναζητούν για να ανακόψουν την επέκταση της ρωσικής επιρροής μέσω της Εκκλησίας (οι Ρώσοι κατέλαβαν προσφάτως με ιερείς τους εκκλησίες Ελλήνων στα κατεχόμενα της Κύπρου).
• Στην Άγκυρα, ακόμη ακόμη, ο θρασύς Ερντογάν διεκδικεί τα εν Ελλάδι κειμήλια της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα για να την καταστήσει θρησκευτικό τουριστικό προορισμό!
Όταν λοιπόν η απήχηση και το φως της Ορθοδοξίας ξεπερνούν κατά πολύ τα ελληνικά σύνορα και όταν η δράση της ελληνικής Εκκλησίας μέσα από τους 11.000 ναούς (των οποίων η καμπάνα χτυπά κάθε Κυριακή σε κάθε γωνιά της επικράτειας) αναγνωρίζεται καθολικώς, ποιος ή ποιοι είναι αυτοί που έχουν το κόμπλεξ να αρνούνται ότι η Ορθοδοξία είναι μέρος της εθνικής μας ταυτότητας; Ποιοι είναι εκείνοι που φοβούνται ότι τυχόν ένταξη της Εκκλησίας στον εορτασμό θα προκαλέσει δήθεν μια ανεπιθύμητη αίσθηση φολκλόρ;
Όποιοι και αν είναι, κάνουν λάθος. Η Ορθοδοξία είναι μέρος της ταυτότητάς μας και η Εκκλησία μέρος της Ιστορίας μας. Αν ξετυλίξουμε το εθνικό φιλμ της Ιστορίας μας, θα ανακαλύψουμε τον μητροπολίτη Χρυσόστομο Σμύρνης να αποκεφαλίζεται τέτοιες μέρες πριν από 100 χρόνια στα Σεπτεμβριανά της Μικράς Ασίας χάριν του ποιμνίου του. (Ξέρουμε πολλούς πολιτικούς που υπέστησαν το ίδιο;) Θα εντοπίσουμε τον Παύλο Μελά να ορκίζει στους παπάδες μαζί με μια εικόνα της Παναγίας τους Μακεδονομάχους του. Θα αναγνωρίσουμε τον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος να βάζει μέσα στη νύχτα της ναζιστικής Κατοχής ενέχυρο όλη την περιουσία της Εκκλησίας (ακίνητα, ναούς, μοναστήρια, τάματα, βυζαντινές εικόνες, σταυρούς επισκόπων) για να βρει λεφτά και στάρι και να ταΐσει τα Ελληνόπουλα.
Θα βρούμε ακόμη και τον σφαγέα του Εμφυλίου Αρη Βελουχιώτη να γυρίζει τα βουνά παρέα με τον παπα-Ανυπόμονο για να στρατολογήσει κόσμο για την αντίσταση κατά των Γερμανών. Και, βεβαίως, ναι, να μην ενοχλεί που το γράφουμε αυτό, θα «πέσουμε» και επάνω στον Χριστόδουλο, ο οποίος το 2007 σε εποχές γενικής μέθης προειδοποιούσε ότι «το πρόβλημα στην Ευρώπη δεν είναι τόσο οι μουσουλμάνοι μετανάστες όσο οι Ευρωπαίοι χριστιανοί που χάνουν συν τω χρόνω τον προσανατολισμό τους στη ζωή». Που διακήρυσσε ότι «το έθνος μας επιβίωσε και κράτησε την ιδιοπροσωπία του γιατί προτίμησε να στερηθεί, να πεινάσει, να γυμνωθεί και από περιουσίες και από ιδέες αρκεί να μπορέσει να κρατήσει την πίστη του ατόφια, τη γλώσσα του ζωντανή, την ιστορική του μνήμη παρούσα».
Λοιπόν, τι; Θα γίνουμε κι εμείς οι Έλληνες χριστιανοί χωρίς προσανατολισμό; Θα καταχωνιάσουμε όλους τους φωτισμένους ηγέτες μας στο μπαούλο της λήθης επειδή το ράσο για κάποιους είναι ντεμοντέ και το μαύρο χρώμα του παραπέμπει τάχα στους μουλάδες του Ιράν; Όχι βέβαια. Είμαστε κοσμοπολίτες γιατί κοσμοπολίτικα και οικουμενικά είναι και ο πολιτισμός μας και η θρησκεία μας. Αυτά είναι τα λάβαρά μας. Και τα λάβαρα δεν υποστέλλονται. Ανεμίζουν! Είμαστε απολύτως βέβαιοι -καταλήγουμε- πως η πρόεδρος της Επιτροπής 2021 Γιάννα Αγγελοπούλου τα καταλαβαίνει όλα αυτά και πως η επικείμενη συνάντησή της με τον μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνάτιο με αντικείμενο αυτό ακριβώς το θέμα θα είναι λίαν εποικοδομητική. Αναμένομεν.