Ο Κυριάκος Βελόπουλος, πρόεδρος της «Ελληνικής λύσης» με αφορμή την αύξηση των τελών κυκλοφορίας έθεσε ερώτηση στην Βουλή για το πώς θα αντιμετωπιστεί η μείωση της αγοράς καινούριων αυτοκινήτων, που θα προκύψει από την αλλαγή στα τέλη και τι θα γίνει με τα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας που έχουν αυξημένο διοξείδιο του άνθρακα.
Η απάντηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος στην ερώτηση του κύριου Βελόπουλου είναι η παρακάτω:
«Με βάση την γενικότερα αποδεκτή αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει”, η σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τις εκπομπές ρύπων, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση». Ωστόσο γίνεται σαφές ότι «Η ρύθμιση αφορά τα νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν μετά την 1.9.2019 και δεν επηρεάζει τους κατόχους των ήδη κυκλοφορούντων αυτοκινήτων».
Τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας των επιβατικών ΙΧ αυτοκινήτων, με βάσει τις εκπομπές CO2, διαμορφώνονται ως εξής (άρθρο 17 του Ν. 4346/2015 – ΦΕΚ 152 Α΄) :
• 0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ
• 91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ/ γραμμάριο
• 101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ/ γραμμάριο
• 121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ/ γραμμάριο
• 141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ/ γραμμάριο
• 161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ/ γραμμάριο
• 181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ/ γραμμάριο
• 201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ/ γραμμάριο
• Άνω των 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ/ γραμμάριο
Αναφορικά δε με τη νέα ρύθμιση επισημαίνεται πως «η σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τις εκπομπές CO2, έχει υιοθετηθεί σε πολλές χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να ωθήσει τους καταναλωτές σε αγορά όλο και περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων».
Τι είναι το WLTP
Για την ιστορία, το πρωτόκολλο WLTP (Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure – Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων) αποτελεί μια νέα κανονιστική διαδικασία δοκιμών για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 και την κατανάλωση καυσίμου ελαφρών οχημάτων υπό τυποποιημένες (εργαστηριακές) συνθήκες.
Το πρωτόκολλο WLTP αντικατέστησε την προηγούμενη διαδικασία δοκιμών για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 και την κατανάλωση καυσίμου ελαφρών οχημάτων (NEDC), που είχε τεθεί σε ισχύ από το 1992. Από την 1 η Σεπτεμβρίου 2017, όλα τα νέα μοντέλα που διατίθενται στο εμπόριο για πρώτη φορά και από την 1 η Σεπτεμβρίου 2018 όλα τα οχήματα που πωλούνται, λαμβάνουν έγκριση τύπου σύμφωνα με το WLTP. Σκοπός της νέας διαδικασίας WLTP, είναι η καλύτερη απεικόνιση των πραγματικών συνθηκών χρήσης των οχημάτων καθώς και των σημερινών τεχνολογιών τους, κατά τη διαδικασία έγκρισης τύπου.
Καθορίζει αυστηρότερες συνθήκες δοκιμών και πιο δυναμικό προφίλ οδήγησης από τον προηγούμενο κύκλο NEDC που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του ‘90. Η δομή του βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα οδήγησης, ενώ το NEDC βασίζεται σε ένα θεωρητικό προφίλ οδήγησης. Το νέο πρωτόκολλο WLTP θα δώσει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να έχουν ακριβέστερη εικόνα της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 του οχήματός τους.