Δεν έχει τέλος η ληστεία των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας σε βάρος του ελληνικού λαού, με συνεργό στο έγκλημα την ίδια την ελληνική κυβέρνηση. Είναι τέτοια η απληστία των εταιριών για ολοένα και περισσότερα κέρδη, που το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει να στέλνουν σε ανυπεράσπιστους πολίτες λογαριασμούς ρεύματος με αναδρομική εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής και, την ίδια στιγμή, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δηλώνει άγνοια για το θέμα.
Όπως αποκαλύπτει η «δημοκρατία», λογαριασμοί με αναδρομική εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής αποστέλλονται ήδη ανά την Ελλάδα. Στο γραφείο της δικηγόρου Αριάδνης Νούκα έχουν ήδη απευθυνθεί απελπισμένοι πολίτες τόσο από νοικοκυριά όσο και από επιχειρήσεις, καθώς τουλάχιστον δύο εταιρίες εφαρμόζουν τη ρήτρα αναδρομικά, πολλαπλασιάζοντας το κόστος των λογαριασμών.
Οι περιπτώσεις
Σε ό,τι αφορά την πρώτη καταγγελία, χρήστης επαγγελματικού ακινήτου είχε σύμβαση με σταθερή χρέωση, ενώ η καταμέτρηση για τους λογαριασμούς γινόταν ανά μήνα, χωρίς αυτοί να «χωρίζονται» σε Έναντι και Εκκαθαριστικούς. Παρόλα αυτά, στις 23 Φεβρουαρίου 2022 εκδόθηκαν 10 αυτοτελείς εκκαθαριστικοί λογαριασμοί της περιόδου από τον Απρίλιο του 2021 έως τον Φεβρουάριο του 2022, επιβάλλοντας αναδρομικά ρήτρα αναπροσαρμογής συνολικού ύψους 19.815,80 ευρώ.
Αναδρομική εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής και μάλιστα με λανθασμένη, διπλή, χρέωση από άλλο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας έλαβε ιδιοκτήτης σπιτιού. Συγκεκριμένα, στις 10-1-2022 εκδόθηκε εκκαθαριστικός λογαριασμός χρονικής περιόδου από Μάρτιο 2021 έως Ιανουάριο 2022, επιβάλλοντας ρήτρα αναπροσαρμογής χρηματικού ποσού 481,92 ευρώ.
Όμως, για το ίδιο ακίνητο στις 15-3-2022 εκδόθηκε ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός χρονικής περιόδου από Δεκέμβριο 2021 έως Μάρτιο 2022, επιβάλλοντας ρήτρα αναπροσαρμογής χρηματικού ποσού 1.227,79 ευρώ. Δηλαδή στον δεύτερο εκκαθαριστικό λογαριασμό περιλαμβανόταν και διάστημα που περιλαμβανόταν και στον προηγούμενο εκκαθαριστικό λογαριασμό.
Για το θέμα ρωτήθηκε την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου. Απαντώντας σε ερώτηση που αφορούσε «σενάριο στο να υπάρξει αναδρομική ρήτρα αναπροσαρμογής για επτά μήνες» ο κ. Οικονόμου απάντησε αυτολεξεί «δεν έχω υπόψη μου να υπάρχει κάτι, όπως αυτό που περιγράφετε, σε ό,τι αφορά την αναδρομική ρήτρα αναπροσαρμογής».
Προστασία
Όπως επισημαίνει η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα, «σε όλες αυτές τις περιπτώσεις ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να προστατευτεί είτε ακολουθώντας την οδό της καταγγελίας στον Συνήγορο του Καταναλωτή και στη ΡΑΕ είτε ακολουθώντας τη δικαστική οδό. Στη δεύτερη περίπτωση πρέπει να ακολουθήσει την προβλεπόμενη διαδικασία, η οποία εκκινεί υποχρεωτικά με την υποβολή έγγραφων τεκμηριωμένων αντιρρήσεων προς τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Η προθεσμία για την εξώδικη αυτή ενέργεια αναγράφεται σε όρο της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συναφθεί. Στη συντριπτική πλειοψηφία των συμβάσεων η προθεσμία αυτή λήγει με τη λήξη του λογαριασμού που έπεται του λογαριασμού που αμφισβητείται».
Για λίγους το κλειστό πρόγραμμα της ΔΕΗ χωρίς ρήτρα
Μόλις 500.000 νοικοκυριά σε σύνολο 5.100.000 πελατών κατάφεραν και εντάχθηκαν στο πρόγραμμα myHome Enter της ΔΕΗ και δεν έπεσαν θύματα του ηλεκτροσόκ που υπέστησαν τα εκατομμύρια καταναλωτών τον φετινό χειμώνα από την εκτίναξη των λογαριασμών ρεύματος. Είναι οι τυχεροί, καθώς τα συμβόλαια myΗome Enter δεν υπόκεινται σε καμία ρήτρα και η ΔΕΗ δεν έχει προβεί σε καμία αλλαγή όρων της σύμβασης σταθερού συμβολαίου πριν από τη λήξη της για τους περισσότερους από 500.000 πελάτες των οποίων τα συμβόλαια λήγουν το 2023.
Η αδικία για τα υπόλοιπα 4.600.000 νοικοκυριά είναι ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, όταν άρχισαν να έρχονται οι πρώτοι λογαριασμοί του Νοεμβρίου αρκετά φουσκωμένοι, προετοιμάζοντας τον καταναλωτή για τη συνέχεια, όπου σήμερα έχουμε το φαινόμενο εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας να έχουν λογαριασμούς ρεύματος υψηλότερους από το μηνιαίο εισόδημά τους.
Μάλιστα, το ρεπορτάζ της «δημοκρατίας» αναφέρει ότι πολλοί καταναλωτές της ΔΕΗ, αλλά και από ιδιώτες παρόχους, βλέποντας την καταιγίδα που ερχόταν, προσπάθησαν να ενταχθούν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά η εφαρμογή είχε κλείσει για τους λίγους και εκλεκτούς.
Το προϊόν ΔΕΗ myHome Enter 24ωρης διάρκειας προσφέρει χαμηλότερη χρέωση ενέργειας σε σχέση με τα υπάρχοντα τιμολόγια, χαμηλό πάγιο, μια ενιαία χρέωση ενέργειας/ΚWh ανεξάρτητα από το ύψος της κατανάλωσης, έκπτωση συνέπειας 5% και επιπλέον έκπτωση 2% με πάγια τραπεζική εντολή.
Είμαστε ήδη στον τέταρτο μήνα του 2022 και με γεωμετρική πρόοδο αυξάνονται τα παράπονα των καταναλωτών ηλεκτρικού ρεύματος για τους παρόχους τους προς τη ΡΑΕ, όχι μόνο για τις ρήτρες, που προ κρίσης αγνοούσαν ότι υπήρχαν στις συμβάσεις τους, αλλά και για τις μονομερείς αλλαγές των σταθερών τιμολογίων. Οι προμηθευτές εδώ και μήνες αναθεωρούν μονομερώς τις συμβάσεις πελατών που επέλεξαν σταθερά τιμολόγια και τα οποία η ενεργειακή κρίση με τις υψηλές χονδρεμπορικές τιμές κατέστησε ζημιογόνα.
Στην πρακτική αυτή καταφεύγουν, αξιοποιώντας τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που κατοχυρώνει το δικαίωμα αυτό των προμηθευτών υπό προϋποθέσεις, οι οποίες αφήνουν περιθώρια μιας αλλαγής ερμηνείας κατά το δοκούν. Για παράδειγμα, στο άρθρο 17.5 αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «ο προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να προβεί σε τροποποίηση των όρων της παρούσης για σπουδαίο λόγο, όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μεταβολή της κείμενης νομοθεσίας και αλλαγή των όρων λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού».