Ούτε για τα αυτονόητα δεν μπορούν να συνεννοηθούν οι πολιτικοί μας ταγοί. Κυβέρνηση και αντιπολίτευση δεν κατάφεραν να βρουν κοινό τόπο αναφορικώς με το πόρισμα της διακομματικής επιτροπής για την ανάπτυξη της Θράκης, ένα ζήτημα υψίστης εθνικής σημασίας, κι έτσι έκαστος κατέθεσε δική του πρόταση.
Η συζήτηση δε του τελικού πορίσματος στην Ολομέλεια της Βουλής την περασμένη εβδομάδα απογοήτευσε. Αντί συναίνεσης, αντιπαραθετικοί διαπληκτισμοί. Επιπροσθέτως, δεν υπήρξε αναστοχασμός για το τι πήγε στραβά. Γιατί εγκαταλείφθηκε η Θράκη; Το αιώνιο πρόβλημα των Ελλήνων πολιτικών, η αδυναμία συνεννόησης, δεν μπόρεσε να ξεπεραστεί
προκειμένου η Βουλή να εκπέμψει ένα ισχυρό μήνυμα ενότητας εντός και εκτός συνόρων. Την ίδια ώρα, βεβαίως, υπάρχει ο κίνδυνος το πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας, μια ομολογουμένως φιλότιμη προσπάθεια, να μείνει στην Ιστορία απλώς ως ένα κείμενο ευγενών προθέσεων.
Οχι άλλα ευχολόγια
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν χρειάζονται άλλα ευχολόγια, αλλά πράξεις εδώ και τώρα για την ανάπτυξη της ακριτικής Ελλάδας. Η πρόεδρος της διακομματικής επιτροπής για τη Θράκη Ντόρα Μπακογιάννη υποστηρίζει πως τα κόμματα δεν συμφώνησαν σε ενιαίο πόρισμα επειδή η αντιπολίτευση δεν επιθυμούσε κοινό κείμενο.
Επιμένει δε πως το πόρισμα δεν μένει στο συρτάρι, καθώς ήδη ψηφίστηκαν θετικές διατάξεις για τη Θράκη μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου. Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω του εισηγητή Γιώργου Κατρούγκαλου, καταλογίζει ασκήσεις επικοινωνίας και υπαναχωρήσεις στην κυβερνώσα παράταξη. Η αξιωματική αντιπολίτευση, μάλιστα, επιμένει στην κατάργηση της σαρίας, ενώ ζητά οι επόμενοι μουφτήδες να έχουν την ευρύτατη αποδοχή της μουσουλμανικής μειονότητας, προτείνοντας να θεσπιστεί μια νέα διαδικασία ανάδειξης μουφτήδων, που θα βασίζεται σε ένα εισηγητικό συμβούλιο θρησκευτικών λειτουργών και τη λήψη της τελικής απόφασης από το υπουργείο Παιδείας.
Ν.Δ. για μουφτήδες
Τι υποστηρίζει, όμως, η «γαλάζια» παράταξη για το επίμαχο θέμα των μουφτήδων; Στο πόρισμα αναφέρεται πως το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο χρήζει εκσυγχρονισμού και επαναδιατυπώσεων, ενώ επιπλέον τονίζεται πως η ελληνική Πολιτεία οφείλει, σε εύλογο χρόνο, να φέρει τις ανάλογες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για την ανάδειξη μουφτή και διαχειριστικών επιτροπών μουσουλμανικής περιουσίας.
Σύμφωνα με το πόρισμα, «η μουφτεία και ο μουφτής συνιστούν δημόσια αρχή, υπαγόμενη στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οταν χηρεύει η θέση του μουφτή διορίζεται τοποτηρητής, ο οποίος εκκινεί την προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία ανάδειξης μουφτή, δημοσιοποιώντας πρόσκληση υποβολής υποψηφιοτήτων».
Αναφέρεται, επιπροσθέτως, πως οι υποψήφιοι για το αξίωμα του μουφτή κατά τον νόμο πρέπει να κατέχουν πτυχίο Θεολογίας ΑΕΙ και πως για την ευρύτερη συμμετοχή των πιστών προτείνεται η σύσταση ενός εισηγητικού συμβουλίου, με καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα, του οποίου η σύνθεση πρέπει να ανταποκρίνεται στα δεδομένα του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού και του Συντάγματος, και να εξασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή αποδοχή της μειονότητας. Οι συντάκτες του πορίσματος επισημαίνουν, μάλιστα, πως πρέπει να προσδιοριστούν συγκεκριμένοι κανόνες και κριτήρια για τον καθορισμό της σύνθεσης των μελών του.
Αντιδράσεις Λοβέρδου
Πάντως, τα ζητήματα αυτά προκάλεσαν τη διαφωνία του ΚΙΝ.ΑΛ., με τον εισηγητή του κόμματος Ανδρέα Λοβέρδο (σε μια όψιμη έξαρση αντιπολιτευτικότητας) να στηλιτεύει το γεγονός πως δεν υπήρξε διαχωρισμός των θεσμικών και των αναπτυξιακών θεμάτων.
«Μας δημιουργούσε πρόβλημα το θεσμικό τμήμα των εργασιών της επιτροπής και του πορίσματος, το οποίο ενσωματώθηκε στο σώμα της Εκθεσης. Μας δημιουργούσε προβλήματα, διότι, αν τα δείτε, αν απομονώσετε από το κείμενο τα σημεία που αφορούν θεσμικά θέματα, θα ήταν σαν να αποδέχεται η εθνική αντιπροσωπία ότι, όταν μιλάει για θεσμικά θέματα που αφορούν τη Θράκη, αυτά σχετίζονται με τη μειονότητα. Δεν υπάρχουν αλλα» υποστήριξε από βήματος Ολομέλειας ο Ανδρέας Λοβέρδος, διερωτώμενος μάλιστα εάν «κάνει η Βουλή των Ελλήνων Εκθεση για τα μειονοτικά της Θράκης; Προβοκάρει τον εαυτό της, δηλαδή;»
Αντιδράσεις υπάρχουν, πάντως, από άπασα την αντιπολίτευση, με τον γενικό γραμματέα του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα να καταγγέλλει πως η χώρα μας έχει μετατραπεί σε ορμητήριο πολέμου, καθώς, όπως είπε, η Αλεξανδρούπολη, που απέχει μόλις 1.000 χιλιόμετρα από την Οδησσό, καθίσταται στόχος αντιποίνων, καθώς από εκεί μεταφέρεται στρατιωτικό υλικό του ΝΑΤΟ στη συνοριακή γραμμή της Ουκρανίας, ενώ ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης μίλησε για ένα πόρισμα κατώτερο των περιστάσεων, κατηγορώντας τη Ν.Δ. ότι καταδικάζει σε υποανάπτυξη τη Θράκη.
Aναδιαμόρφωση πρωτογενούς τομέα, ενεργειακή αναβάθμιση, έργα υποδομών, νέα γέφυρα Εβρου
Παρά τις ομαδικές επικρίσεις, η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει πως το πόρισμα αποκρυσταλλώνει ρεαλιστικές προτάσεις για τη Θράκη και προτείνει εφαρμόσιμες πολιτικές για κυβερνητική δράση, σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Τι αναφέρει το κείμενο; Επισημαίνεται η ανάγκη αξιοποίησης στον μέγιστο δυνατό βαθμό των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και περαιτέρω προώθησης της ενημέρωσης και πρόσβασης των θρακιώτικων επιχειρήσεων σε αυτά. Ανάμεσα στα άλλα, η Ν.Δ. προτείνει αναδιαμόρφωση του πρωτογενούς τομέα της Θράκης, καθώς και ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής.
Έμφαση δίνεται και στα έργα υποδομών και συγκεκριμένα ζητείται αναβάθμιση των συνοριακών και τελωνειακών σταθμών της περιφέρειας, ολοκλήρωση της νέας γέφυρας Εβρου, καθώς και η κατασκευή νέων και η ολοκλήρωση των υπό κατασκευή κάθετων οδικών αξόνων. Οι βουλευτές της πλειοψηφίας επιπλέον ζητούν επιτάχυνση των έργων αναβάθμισης και ολοκλήρωσης σιδηροδρομικού δικτύου, με έμφαση στις εμπορικές μεταφορές, όπως τη σιδηροδρομική Εγνατία, ένα αίτημα το οποίο διατυπώθηκε και από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία με μια φωνή κατήγγειλαν τον σιδηροδρομικό αποκλεισμό της περιοχής.
Σημειωτέον πως όσον αφορά στις αναπτυξιακές προτάσεις που υποβλήθηκαν από την πλευρά της πλειοψηφίας υπήρξαν συγκλίσεις στα κόμματα, αν και η αντιπολίτευση σχολίασε πως στο πόρισμα της πλειοψηφίας δεν έχει συμπεριληφθεί προϋπολογισμός, αλλά ούτε και χρονοδιαγράμματα.
Η Ν.Δ., πάντως, προτείνει, ανάμεσα στα άλλα, την καθιέρωση φορολογικών απαλλαγών και άλλων κινήτρων και ενισχύσεων, την επιβράβευση επιχειρήσεων μέσω επιδοτήσεων για επιχειρήσεις που εφαρμόζουν πράσινη πολιτική και κυκλική οικονομία, αλλά και να αξιολογηθεί η δυνατότητα επιδότησης μεταφορικού, ενεργειακού και μισθοδοτικού κόστους
των επιχειρήσεων της Θράκης.