Το σύστημα φρένων του αυτοκινήτου συνδέεται με την ασφάλεια της οδήγησης και για αυτό είναι απαραίτητο να λειτουργεί σωστά. Παρακάτω θα αναφερθούμε σε 2 βασικά μέρη του, τα τακάκια φρένων και τα υγρά φρένων, τι δυσλειτουργίες μπορεί να παρουσιάσουν, πότε και πώς συνίσταται να αλλαχθούν.
ΤΑΚΑΚΙΑ ΦΡΕΝΩΝ
Τα τακάκια των φρένων είναι σημαντικό μέρος του συστήματος φρένων, καθώς καθορίζουν πόσο άμεσα θα σταματήσει το όχημα. Όταν πατάτε το πεντάλ φρένου, το τακάκι πιέζεται πάνω στον δίσκο και πίεση η οποία οδηγεί στο φρενάρισμα του οχήματος.
Ενδείξεις προβλημάτων των τακακιών των φρένων
- Ένδειξη φθοράς τακακιών στο ταμπλό.
- Κουδούνισμα ή τρίξιμο του τροχού κατά το φρενάρισμα.
- Αύξηση της δύναμης είναι αναγκαία για το πάτημα του πεταλιού του φρένου.
- Το πετάλι δεν επιστρέφει στην αρχική του θέση μετά το πάτημα.
- Μειωμένη αποτελεσματικότητα της φρεναρίσματος.
Ο κύκλος ζωής των τακακιών των φρένων εξαρτάται από το οδηγικό στυλ και τα διανυθέντα χιλιόμετρα, ενώ η απότομη επιτάχυνση και επιβράδυνση, τα φθείρουν πιο γρήγορα. Ο μέσος κύκλος ζωής τους κυμαίνεται από 15.000 έως 20.000 χιλιόμετρα. Συνιστάται να αλλάζετε τα τακάκια, αν το πάχος του επιθέματος μειωθεί στα 5 χιλιοστά και κάτω, διότι ελλοχεύει κίνδυνος βλάβης στο δισκόπλακα και κίνδυνος βρασμού του υγρού των φρένων.
Να επισκευάσω ή να αλλάξω τακάκια φρένων;
Γενικά, η επιδιόρθωση των τακακιών δεν συστήνεται. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας, θα χρειαστεί να αλλαχθούν, ειδικά επειδή το κόστος τους είναι σχετικά χαμηλό. Τα καινούρια, θα παρατείνουν τη διάρκεια ζωής της δισκόπλακας και ολόκληρου του συστήματος φρένων. Έχετε τη δυνατότητα να αλλάξετε τα τακάκια μόνοι σας, με τη βοήθεια μερικών εργαλείων.
Πώς να αλλάξω τακάκια φρένων;
- Ασφαλίστε το αυτοκίνητο με τη χρήση χειρόφρενου και ανυψώστε το,
- Βγάλτε τον τροχό
- Βγάλτε τη δαγκάνα. Για να το κάνετε αυτό, θα πρέπει να αφαιρέσετε την ασφάλεια της δαγκάνας με τη βοήθεια ενός κατσαβιδιού.
- Ξεβιδώστε τις βίδες στερέωσης της δαγκάνας, για να μπορέσει να βγει από το υπόλοιπο δισκόφρενο
- Βάλτε ένα κατσαβίδι ανάμεσα στο δισκόφρενο και το εσωτερικό τακάκι, ωθώντας προς τα έξω, ώστε να να βγει πιο εύκολα η δαγκάνα από το δισκόφρενο.
- Καθώς το βγάζετε το εσωτερικό τακάκι ίσως παραμείνει στη σιαγόνα και το άλλο πάνω στο δισκόφρενο. Για να το βγάλετε εντελώς θα χρειαστείτε ένα κατσαβίδι.
- Βεβαιωθείτε ότι τα καινούρια τακάκια είναι πλήρως εφαρμοστά στις εγκοπές.
- Επιπλέον, η δαγκάνα θα πρέπει να ταιριάζει καλά στη θέση που ήταν πριν, κάτι το οποίο μπορεί να διαπιστωθεί από το αν η βίδες στερέωσης είναι στο σωστό σημείο.
- Δώστε προσοχή! Δεν θα πρέπει στο τέλος να ξεχάσετε να τοποθετήσετε ξανά την ασφάλεια της δαγκάνας φρένου.
- Σε περίπτωση που δεν είστε σίγουροι για κάτι, απευθυνθείτε σε ένα συνεργείο.
Για να διενεργήσουμε αυτή τη διαδικασία, είναι απαραίτητο το αυτοκίνητό μας να μην έχει χρησιμοποιηθεί, ώστε να μην υπάρχει υψηλή θερμοκρασία σε αυτά τα σημεία, που μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό ή έγκαυμα.
ΥΓΡΑ ΦΡΕΝΩΝ
Τα υγρά φρένων έχουν καταλυτικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία του συστήματος φρένων, καθώς μεταφέρουν τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός στο πετάλι του φρένου, στους τροχούς, αλλά και λιπαίνουν τα διάφορα μέρη του συστήματος προστατεύοντας σκουριά κτλ. Επειδή οι ιδιότητες των υγρών φθίνουν με το πέρασμα του χρόνου, η τακτική αλλαγή είναι απαραίτητη, καθώς σε κάθε άλλη περίπτωση μειώνεται σημαντικά η απόδοση των φρένων.
Κάθε πότε πρέπει να γίνεται η αλλαγή;
Ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που θα διανύσει ένα αυτοκίνητο, η αλλαγή των υγρών φρένων πρέπει να γίνεται το αργότερο ανά δύο χρόνια, γιατί έρχονται σε επαφή με μέρη του αυτοκινήτου που έχουν υψηλή θερμοκρασία, όπως τα τακάκια και οι δισκόπλακες, με αποτέλεσμα τα υγρά φρένων να αρχίσουν να βράζουν (βέβαια έχουν υψηλό σημείο βρασμού) και να βγάζουν φυσαλίδες, «μαλακώνοντας» σιγά σιγά το πετάλι και εξασθενώντας την πέδηση.
Ενδείξεις ότι χρειάζεται αλλαγή υγρών φρένων
- Τα φρένα παύουν να είναι όσο δυνατά είναι συνήθως, ενώ το πετάλι του φρένου πατιέται πιο εύκολα, έχοντας μικρότερη αντίσταση και αντιδρώντας με μικρή καθυστέρηση.
- Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό αν ακούτε θορύβους ενώ φρενάρετε. Και στις δύο περιπτώσεις θα πρέπει να επισκεφθείτε συνεργείο.
Πώς να αλλάξω υγρά φρένων;
Το ιδανικότερο θα ήταν να μην τα αλλάξετε μόνοι σας, καθώς τα υγρά φρένων είναι υψηλής τοξικότητας και καυστικότητας και δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με το δέρμα ή τη βαφή του αυτοκινήτου. Επιπλέον, η ελάχιστη εισχώρηση αέρα μπορεί να μειώσει μέχρι και πλήρως την απόδοση των φρένων. Χρειάζεται να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με την απόρριψή των χρησιμοποιημένων υγρών, γιατί λόγω της τοξικότητας δεν πρέπει να εισέλθει σε αποχετεύσεις ή κανάλια. Αν, όμως, διαθέτετε την απαραίτητη εμπειρία, τα παρακάτω βήματα θα μπορούσαν να σας κατατοπίσουν:
- Διαβάστε με προσοχή τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος για τον τρόπο επιλογής του σωστού υγρού φρένων και πόσο συχνά θα πρέπει να γίνεται η αλλαγή του, στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου.
- Προετοιμάστε το νέο υγρό φρένων.
- Ετοιμάστε τον προστατευτικό εξοπλισμό σας (προστατευτικά γυαλιά και γάντια)
- Χρησιμοποιήστε ένα αναβατόριο ή ένα φρεάτιο επιθεώρησης συνεργείου.
- Σημαντικό! Τηρήστε τους κανονισμούς ασφαλείας όταν το αυτοκίνητο είναι υπερυψωμένο.
- Τραβήξτε το παλιό υγρό από το ρεζερβουάρ του κύριου κυλίνδρου με μία σύριγγα.
- Προσθέστε το καινούριο υγρό φρένων στο δοχείο, τηρώντας τις συστάσεις του κατασκευαστή.
- Προσοχή! Μην αναμιγνύετε διαφορετικά είδη υγρών φρένων.
Πηγές πληροφοριών:
https://www.autodoc.gr/exartimata-aftokiniton/takakia-10130
https://services.totalenergies.gr/el/pos-allazo-ygro-frenon