Τα βλέπουμε, πλέον, παντού γύρω μας, καθώς τα ηλεκτρικά πατίνια κερδίζουν όλο και περισσότερους φίλους, ιδίως στις εποχές ενεργειακής κρίσης που ζούμε, καθώς αποτελούν αναμφισβήτητα ένα γρήγορο και ιδιαίτερα οικονομικό μέσο για τις κοντινές μετακινήσεις. Ωστόσο, όσο αυξάνεται η παρουσία τους στους δρόμους, τόσο αυξάνεται και ο κίνδυνος ατυχήματος, ιδίως όταν μιλάμε για ένα οδικό δίκτυο όπως το ελληνικό, με τους -πάντα απρόβλεπτους- οδηγούς του.
Μιλώντας στο ertnews.gr ο οδηγός αγώνων, Κωνσταντίνος Ιαβέρης, ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, Κίμων Λογοθέτης και ο πωλητής ηλεκτροκίνητων πατινιών, Νικήτας Συρμόπουλος επισήμαναν τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνουν οι αναβάτες ενός ηλεκτρικού πατινιού.
Τα ηλεκτροκίνητα πατίνια είναι «σαφέστατα ένα πολύ χρηστικό εργαλείο, καθώς αφήνει ένα ελάχιστο ή μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα», σημείωσε ο Κίμων Λογοθέτης, τονίζοντας πως κάθε χρηστικό εργαλείο είναι ωφέλιμο όταν γίνεται σωστή και ορθολογική χρήση του. Επειδή, όμως, δεν πρόκειται για ένα παιχνίδι, αλλά για ένα όχημα που μοιράζεται τους ίδιους δρόμους με τα αυτοκίνητα, οφείλουν να το χρησιμοποιούν όλοι οι αναβάτες με σύνεση.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ιαβέρης, τα ηλεκτρικά πατίνια «δεν μπορούν να κυκλοφορούν σε λεωφόρους, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας» και αυτό γιατί «δεν μπορεί να κινείται ένα αυτοκίνητο με 50 – 60 χλμ. και ένα πατίνι με 25 χλμ., ούτε γίνεται ένα πατίνι να κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο με 20 χλμ.», καθώς τότε υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να προκληθεί κάποιο «δυστύχημα άνευ προηγουμένου».
Μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνει ο αναβάτης
Όπως όλα τα τροχοφόρα μέσα, έτσι και τα ηλεκτρικά πατίνια, εγκυμονούν κινδύνους ατυχημάτων, που οφείλονται συνήθως σε λανθασμένους χειρισμούς του ίδιου του αναβάτη.
Όπως ανέφερε ο οδηγός αγώνων, κ. Ιαβέρης, «ο αναβάτης πρέπει να φοράει προστατευτικό κράνος και γάντια και δεν πρέπει να φοράει σαγιονάρες ή πέδιλα, αλλά αθλητικά παπούτσια», με σκοπό να μπορεί να προφυλαχθεί και να συγκρατηθεί σε κάποια ενδεχόμενη πτώση από το πατίνι.
Επίσης, ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, κ. Λογοθέτης αναφέρθηκε και αυτός στα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να εφαρμόζει ο αναβάτης πριν και κατά την διάρκεια της οδήγησης ενός τέτοιου ηλεκτροκίνητου μέσου. «Πρέπει να φοράμε το προστατευτικό κράνος και οπωσδήποτε προστατευτικά για τους αγκώνες, τους ώμους και τα γόνατα, ώστε ο αναβάτης να έχει μια στοιχειώδη ασφάλεια σε περίπτωση πτώσης», είπε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε δε πως «για να οδηγήσουμε ένα τέτοιο μέσο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και φυσικά χρειάζεται να τηρούμε ευλαβικά τον Κ.Ο.Κ.».
Ακόμη ο κ. Συρμόπουλος, ανάμεσα στα προαναφερθέντα μέτρα ασφαλείας, πρόσθεσε πως ο αναβάτης ενός ηλεκτρικού πατινιού πρέπει «να έχει ένα φωτάκι stop στο πίσω μέρος του πατινιού προκειμένου να είναι ορατό και κάποια αξεσουάρ έξτρα, όπως αυτοκόλλητα ακτινοβολίας στο σκοτάδι».
Τι ισχύει γενικά για τα ηλεκτρικά πατίνια
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα ηλεκτρικά πατίνια με ταχύτητα έως 6 χλμ. την ώρα μπορούν να οδηγηθούν από άτομα άνω των 12 ετών, ενώ για τα μεγαλύτερα πατίνια των 25 χλμ. την ώρα, το όριο ανεβαίνει στα 15 έτη.
Η χρήση τους σε αυτές τις ηλικίες απαιτεί την επίβλεψη ενήλικα και την προσεκτική τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Για αυτό σημαντικό ρόλο έχει η οικογένεια καθώς όπως είπε και ο κ. Ιαβέρης, «οι γονείς είναι αυτοί που θα προστατεύσουν τα παιδιά τους, κανένα 12χρονο δεν μπορεί από μόνο του να εφοδιαστεί με ένα τέτοιο όχημα».
Την ίδια άποψη είχε και ο κ. Λογοθέτης, ο οποίος τόνισε πως «σε ηλικίες 12 και 13 ετών είναι πολύ επικίνδυνη η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού», καθώς ένας έφηβος χρειάζεται «να έχει τις στοιχειώδης απαιτούμενες θεωρητικές γνώσεις και πιθανόν και την ωριμότητα που χρειάζεται αυτό το όχημα» για να «μπορέσει να κυκλοφορήσει στο δρόμο με ασφάλεια» πρόσθεσε.