Άρον-άρον αποσύρει τουλάχιστον περί τα 40 τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ) BMP-1 από τα νησιά η κυβέρνηση, για να υλοποιήσει με αστραπιαία ταχύτητα την περιβόητη συμφωνία ανταλλαγής με τη Γερμανία.
Ήδη στις μονάδες όπου επιχειρούσαν τα οχήματα έχει ολοκληρωθεί η αντικατάστασή τους με ισάριθμα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) M113A1, που προέρχονται από την ηπειρωτική χώρα.
Γενικά, η όλη διαδικασία δημιουργεί πολλά ερωτήματα τόσο για την εν μέσω θερινής ραστώνης αστραπιαία υλοποίησή της όσο και για τους όρους που διέπουν την υλοποίηση.
Τα ερωτήματα είναι πολλά:
- Έχει καταρτιστεί, συμφωνηθεί και υπογραφεί -και πότε;- η διακρατική συμφωνία με τη Γερμανία για την ανταλλαγή των οχημάτων, δηλαδή τη μεταβίβαση των BMP-1 στη Γερμανία και των Marder 1A3 στη χώρα μας;
- Τι ακριβώς προβλέπουν οι όροι της για τον αριθμό των οχημάτων που θα ανταλλαχθούν, την ανάληψη του κόστους εργοστασιακής αξιοποίησης και τη μεταβίβασή τους στην Ουκρανία;
- Έχει -και πότε;- ενημερωθεί η Βουλή για τη συμφωνία και το περιεχόμενό της;
- Έχει ληφθεί η απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας (ΚΥΣΕΑ) για την έγκριση της συγκεκριμένης συμφωνίας;
Φαίνεται ότι, για άλλη μια φορά, η σημερινή κυβέρνηση λειτουργεί μη θεσμικά, θεωρώντας ότι οι προβλεπόμενες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της ενημέρωσης της Βουλής και διά αυτής των άλλων πολιτικών κομμάτων, αποτελούν λεπτομέρειες ήσσονος σημασίας.
Σύμφωνα πάντως με τις τελευταίες πληροφορίες, ο σχεδιασμός προβλέπει μέχρι τη Δευτέρα 15 Αυγούστου τα BMP-1 να έχουν συγκεντρωθεί στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να υποβληθούν σε εργασίες συντήρησης, επισκευής και τοποθέτησης ρωσικής προέλευσης υποσυστημάτων και παρελκομένων, όσων υπάρχουν ή μπορούν να διατεθούν από τα αποθέματα, ώστε να καταστούν «επιχειρησιακά εύχρηστα».
Στη συνέχεια, τα οχήματα θα προωθηθούν είτε στη Γερμανία για να τα μεταβιβάσει στην Ουκρανία ή απευθείας από τη χώρα μας (το πιθανότερο, σιδηροδρομικά). Η ελληνική πλευρά φέρεται ότι δεν επιθυμεί την απευθείας παραχώρηση στην Ουκρανία, η οποία ούτως ή άλλως απαιτεί την άδεια της γερμανικής κυβέρνησης βάσει της διακρατικής συμφωνίας παραχώρησης των BMP-1 στη χώρα μας, αλλά αναμένεται να διαπιστωθεί εάν θα επιμείνει σε αυτή τη θέση, δεδομένης της απροθυμίας της Γερμανίας να εμφανίζεται ως ο προμηθευτής βαρέος υλικού στην Ουκρανία.
Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σε τέσσερις έως πέντε εβδομάδες, αναμένονται από τη Γερμανία στη Θεσσαλονίκη τα γερμανικά ΤΟΜΑ Marder 1A3, που ανταλλάσσονται με τα BMP-1. Προς το παρόν δεν είναι γνωστοί ούτε ο αριθμός των οχημάτων που θα αφιχθούν περί τα μέσα – τέλη Σεπτεμβρίου ούτε ο συνολικός ο αριθμός των οχημάτων που θα ανταλλαχθούν.
Εφόσον όμως ισχύουν οι κυβερνητικές εξαγγελίες για ανταλλαγή των οχημάτων ένα προς ένα, μπορεί με ασφάλεια να υποτεθεί ότι συνολικά η χώρα θα παραλάβει περί τα 40 Marder 1A3, που επαρκούν για τον εξοπλισμό ενός μηχανοκίνητου τάγματος. Αδιευκρίνιστο όμως παραμένει αν τα σχετικά κόστη εργοστασιακής αξιοποίησης των Marder 1A3 πριν από την παράδοσή τους στη χώρα μας θα βαρύνουν τη γερμανική ή την ελληνική πλευρά. Το ίδιο ισχύει και για τα κόστη μεταφοράς.