Την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη προκάλεσαν τα σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του ΟΠΕΚΑ, με κυριότερο την απώλεια του επιδόματος παιδιού (Α21) από δικαιούχους.
Όπως επισημαίνει η ανεξάρτητη Αρχή, έχει γίνει δέκτης πολλών καταγγελιών από πολίτες σχετικά με την απώλεια του επιδόματος παιδιού και, σε πολλές περιπτώσεις, τον καταλογισμό σε αυτούς οφειλών από τον ΟΠΕΚΑ για αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, λόγω εκ παραδρομής ακύρωσης της αίτησής τους Α21, την οποία αντιλήφθηκαν μετά την παρέλευση της προβλεπόμενης προθεσμίας για την υποβολή νέας αίτησης. Στον Συνήγορο του Πολίτη έχουν επίσης απευθυνθεί πολλοί δικαιούχοι του επιδόματος οι οποίοι αντιλήφθηκαν, μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας ότι, εκ παραδρομής δεν είχαν οριστικοποιήσει την υποβολή της αίτησής τους -είτε της αρχικής είτε νέας αίτησης που δημιούργησαν προς αντικατάσταση προηγούμενης, προκειμένου να δηλώσουν κάποια μεταβολή των στοιχείων τους- και, συνεπώς, ότι ποσά επιδόματος που είχαν εισπράξει θα έπρεπε να επιστραφούν στον ΟΠΕΚΑ ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
Περαιτέρω, ο Συνήγορος έχει εξετάσει περιπτώσεις όπου η αίτηση Α21 δικαιούχου ακυρώνεται από τον/τη σύζυγο κατόπιν διάστασης ή διαζυγίου, είτε σκοπίμως είτε εκ παραδρομής, έπειτα από την ανάληψη της επιμέλειας των παιδιών και συνακόλουθα την υποβολή αίτησης Α21 από τον γονέα που δεν την υπέβαλε μέχρι τότε. Στο σύνολο των περιπτώσεων που έχει εξετάσει ο Συνήγορος του Πολίτη οι ενδιαφερόμενοι πληρούσαν τις ουσιαστικές προϋποθέσεις για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού και υποστήριζαν ότι δεν είχαν πληροφορηθεί και ως εκ τούτου αντιληφθεί ότι η αίτησή τους είχε ακυρωθεί, καθώς ουδέποτε έλαβαν σχετική ειδοποίηση και το επίδομα συνέχισε να καταβάλλεται κανονικά μέχρι το επόμενο έτος.
Το ίδιο ισχύει και για δικαιούχους του επιδόματος που εκ παραδρομής δεν οριστικοποίησαν την υποβολή της αίτησης, αλλά συνέχισαν να λαμβάνουν το επίδομα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Μετά τη διακοπή καταβολής του ενημερώθηκαν από τον ΟΠΕΚΑ για την ύπαρξη οφειλής από αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά λόγω της ακύρωσης -ή της μη οριστικοποίησης υποβολής- της αίτησης και για την παρακράτηση ποσών από επόμενες πληρωμές του επιδόματος για την αποπληρωμή της, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Κατά τον χρόνο ενημέρωσης, όπως αναφέρεται και παραπάνω, δεν υπήρχε δυνατότητα να προβούν σε διόρθωση, καθώς η προθεσμία για την υποβολή νέας αίτησης είχε παρέλθει.