Σε ένα πρωτοποριακό ρεπορτάζ ερευνητικής δημοσιογραφίας, μία μεγάλη παραδοσιακά αριστερή εφημερίδα της χώρας μας δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες αναλυτικό χάρτη με ονόματα χρηστών του twitter, τα οποία συνδέει ότι καθοδηγούνται από το Μέγαρο Μαξίμου.
- Του δρα Απόστολου Κρητικόπουλου*
Μου έκανε εντύπωση που δημοσιεύτηκαν και ονόματα χρηστών, όπως πολύ γνωστής προ 20ετίας παρουσιάστριας μεγάλου τηλεοπτικού καναλιού. Μου θύμισε, βέβαια, κάπως την προσφιλή συνήθεια της Aριστεράς που αποκαλύπτει τα ονόματα των πολιτικών της αντιπάλων, όπως, για παράδειγμα, είχε κάνει ο κομμουνιστής Ζαχαριάδης με τον πατριώτη Γρίβα που είχε οργανώσει την ΕΟΚΑ στην Κύπρο για την απελευθέρωσή της. Το 1955 κατέδιδε το πραγματικό όνομα του Διγενή μας ο Ζαχαριάδης στους Aγγλους επικυρίαρχους, ώστε να τον σκοτώσουν.
Βέβαια, η Aριστερά έχει εξελιχθεί από τότε, και προσαρμόστηκε στη μαζικότητα των καιρών μας. Τακτικές όπως το doxing (αποκάλυψη επαγγελματικών και προσωπικών πληροφοριών, όπως η διεύθυνση κατοικίας ενός προσώπου για στοχοποίηση) ή το cancel culture, μία σύγχρονη μορφή συντονισμένου εξοστρακισμού προς φυσικά πρόσωπα ή εταιρίες οι οποίες δεν ακολουθούν το αφήγημα των ορθοπολιτικών, είναι πλέον καθημερινά φαινόμενα μαζικής υστερίας και προπαγάνδας.
Παρ’ όλα αυτά χαρακτήρισα «πρωτοποριακό» το ρεπορτάζ της εφημερίδας όχι τόσο για να αναδείξω την πολύ γνωστή σε όλους μας τακτική δημόσιας διαπόμπευσης που παρατηρείται στα αριστερά του πολιτικού τοπίου (ακόμα και αναμεταξύ τους το εφαρμόζουν), αλλά για να τονίσω πως όντως πλέον τα κοινωνικά δίκτυα έχουν τόση ισχύ, που τα παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης, όπως είναι οι εφημερίδες, ιχνηλατούν και αναλύουν δημόσια τη δυναμική τους. Θυμάμαι το 2015 που τηλεοπτικό ρεπορτάζ, τότε, έδειχνε στα κεντρικά του ΣΥΡΙΖΑ την ομάδα από «τρολς» (ψευδώνυμους λογαριασμούς που χλευάζουν τον αντίπαλο) που είχε στήσει η ομάδα του Τσίπρα με απόλυτα οργανωμένο τρόπο.
Η χαρτογράφηση που διάβασα στο εν λόγω ρεπορτάζ ήταν ιδιαίτερα αναλυτική και αναδείκνυε τον συντονισμό που έχουν συγκεκριμένοι λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα, ώστε συγχρονισμένα να «χτυπάνε» τον πολιτικό αντίπαλο. Που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Η δύναμη και η διατρητικότητα αυτών των «χτυπημάτων» χαρακτηρίζονται ως τεράστιες, και ως βασικός λόγος για τον ΣΥΡΙΖΑ, που δεν μπορεί εύκολα να βγει μπροστά στις δημοσκοπήσεις. Δεν θα μείνω στο γεγονός αν όντως τα κοινωνικά δίκτυα και μία συντονισμένη ομάδα από το Μαξίμου καταφέρνουν ή όχι να μειώνουν την πολιτική δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ. Θα τονίσω ότι αυτή τη θέση την πιστεύει το επιτελείο του Τσίπρα. Οπότε, έχει ισχύ.
*Διδάκτωρ Πληροφορικής (twitter: @kritikopoulos)