Η κυβέρνηση με απευθείας ανάθεση έδωσε τη συντήρηση των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 σε ιδιώτη! Μόνο που η γνησιότητα των εγγράφων πιστοποίησης αεροπορικού έργου της εταιρίας αμφισβητούνται και, αν οι υποψίες επιβεβαιωθούν, τότε η ΕΑΒ θα χάσει την πιστοποίηση συντήρησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών από την κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin!
- Από τον Πάρι Καρβουνόπουλο (militaire.gr)
Τον προηγούμενο Μάιο, με μια πρωτοφανή απόφαση, η διοίκηση της ΕΑΒ αποφάσισε την απευθείας ανάθεση σε ιδιώτη της συντήρησης των C-130. Για το θέμα έχουν κατατεθεί ερωτήσεις από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Οπως αναφέρεται σε αυτές, «η ΕΑΒ ανέθεσε, με απευθείας ανάθεση στην εταιρία AMS AERO, έργο ύψους 4.341.880,00€ για παροχή υπηρεσιών εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης Α/Φ C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, σε πολλαπλάσιο κόστος συγκριτικά με το αν είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου η ίδια η ΕΑΒ το υπόψη έργο. Η εν λόγω εταιρία AMS AERO έχει μετοχικό κεφάλαιο ύψους μόνο 6.000€ και δεν διαθέτει προσωπικό. Η όλη σύμβαση και οι ακολουθούμενες διαδικασίες υπαγορεύουν σκάνδαλο».
Πριν από δύο μήνες, και ενώ η ιδιωτική εταιρία είχε αναλάβει, έγινε ατύχημα. Είχαν δέσει με συρματόσχοινο και σήκωσαν στον αέρα επισκευαζόμενο C-130, το συρματόσχοινο έσπασε και το C-130 υπέστη ζημιές. Τότε ουδείς αναρωτήθηκε πώς ένας ιδιώτης πιστοποιημένος για εργασία σε στρατιωτικά αεροπλάνα έκανε ένα τόσο παιδαριώδες και ολέθριο «λάθος», να σηκώσει ολόκληρο το αεροπλάνο στον αέρα, δεμένο προφανώς ανεπαρκώς. Ευτυχώς δεν υπήρξαν τραυματισμοί ή κάτι χειρότερο…
Πώς έχουν προκύψει οι υποψίες για τη γνησιότητα των πιστοποιητικών πτητικού έργου; Από την αναζήτηση στο διαδίκτυο των πιστοποιήσεων της εταιρίας που ανέλαβε το έργο φέρεται ότι η AMS (Aerospace Management and Support PCC – μια ΙΚΕ με κεφάλαιο 6.000 ευρώ που ανήκει σε απόστρατο, στην οποία εργάζονται απόστρατοι) έχει την ικανότητα για παραγωγή έργου σε στρατιωτικά αεροπλάνα, καθώς είναι πιστοποιημένη από την εταιρία – φορέα πιστοποίησης MIRTEC – EBETAM (Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Ερευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης κι Εργαστηριακών Δοκιμών, Πιστοποίησης και Ποιότητας). Η πιστοποίηση αφορά το ISO – ΕΝ 9001-2015, δηλαδή τη συντήρηση, την επισκευή, τη γενική επισκευή και την τροποποίηση κινητήρων και εξοπλισμού αεροσκαφών.
Πιστοποιημένη από το ΕΣΥΔ
Η MIRTEC – EBETAM με τη σειρά της είναι πιστοποιημένη και αντλεί τη δυνατότητα να πιστοποιεί για συντήρηση και επισκευή κινητήρων και εξοπλισμού αεροσκαφών από το ΕΣΥΔ, το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Στο ΕΣΥΔ έχει αναθέσει η ελληνική κυβέρνηση να αξιολογεί την τεχνική επάρκεια, την ανεξαρτησία και την αμεροληψία των φορέων πιστοποίησης, ελέγχου και επαλήθευσης, όπως επίσης και των εργαστηρίων δοκιμών και διακριβώσεων, συστήνοντάς τον ως Οργανισμό Διαπίστευσης της Ελλάδας, σύμφωνα με τον Κανονισμό (EK) αριθ. 765/2008.
Μέχρις εδώ όλα καλά. Η περαιτέρω έρευνα όμως στην ιστοσελίδα του ΕΣΥΔ προκαλεί υποψίες για την εγκυρότητα των πιστοποιητικών της MIRTEC – EBETAM και συναφώς και της AMS (στην οποία ανατέθηκε άνευ διαγωνισμού, αλλά με έρευνα υποθέτουμε των πιστοποιήσεών της), δηλαδή της δυνατότητάς της να έχει οποιαδήποτε σχέση με τη συντήρηση στρατιωτικών αεροπλάνων, και δη του C-130 (ακόμα και να πατάει πάνω σε τέτοια αεροπλάνα).
Το πρόβλημα είναι ότι το ΕΣΥΔ δεν ασχολείται με αεροπορικό υλικό και δεν μπορεί να δώσει πιστοποίηση για το ISO-ΕΝ 9001-2015, που αφορά τη συντήρηση, επισκευή, γενική επισκευή και την τροποποίηση κινητήρων και εξοπλισμού αεροσκαφών.
Οι εργαζόμενοι ζητούν εγγράφως απαντήσεις
Οι εργαζόμενοι της ΕΑΒ έχουν ήδη ζητήσει εγγράφως απαντήσεις από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Τα ερωτήματα που θέτουν είναι συγκεκριμένα και συνοδεύονται και από σειρά εγγράφων. Η έγγραφη αίτηση για διευκρινίσεις και απαντήσεις έχει σταλεί στο ΕΣΥΔ από τις 6 Οκτωβρίου.
Τι θα γίνει αν επιβεβαιωθούν οι υποψίες των εργαζομένων; Η ΕΑΒ θα χάσει την πιστοποίηση της Lockheed Martin για τη συντήρηση και την επισκευή των C-130. Αυτό θα απειλήσει άμεσα την ΕΑΒ με κλείσιμο.