Επιχείρηση «σκούπα» εναντίον των fake news προσπαθούν να ετοιμάσουν διαδικτυακοί κολοσσοί, όπως: η Google, το Facebook και το Twitter. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης του διαδικτύου, στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας, κάνουν αργά, αλλά σταθερά βήματα προόδου σχετικά με την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης.
Όπως φαίνεται από τις τελευταίες σχετικές εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Facebook έχει λάβει μέτρα για να εξασφαλίσει τη διαφάνεια της διαφήμισης βάσει θέματος, ενώ η Google και το Twitter, παρά τις προσπάθειες, έχουν ακόμα …δρόμο ως προς αυτό το ζήτημα.
«Η Google, το Facebook και το Twitter ανέφεραν βελτιώσεις στον έλεγχο των τοποθετήσεων διαφημίσεων, προκειμένου να περιοριστεί η κακόβουλη πρακτική του «δολώματος για κλικ» και να μειωθούν τα διαφημιστικά έσοδα όσων διασπείρουν παραπληροφόρηση. Ωστόσο, δεν έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος στην ανάπτυξη εργαλείων για την αύξηση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των ιστοτόπων που φιλοξενούν διαφημίσεις», αναφέρουν οι αρμόδιοι επίτροποι σε κοινή ανακοίνωση, που συνοδεύει την τελευταία έκθεσή τους.
«Αναμένουμε τώρα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες να διατηρήσουν την ίδια δυναμική, να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να εφαρμόσουν όλες τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει βάσει του κώδικα», συνεχίζει η ανακοίνωση.
Υπενθυμίζουμε πως η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεργάστηκε με τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τον κλάδο του Διαδικτύου για την κατάρτιση εθελοντικού κώδικα δεοντολογίας όσον αφορά την παραπληροφόρηση.
Στόχος του κώδικα είναι η ενίσχυση της διαφάνειας των πολιτικών μηνυμάτων και η αποτροπή της χειραγώγησης των υπηρεσιών τους, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι χρήστες γνωρίζουν για ποιους λόγους βλέπουν συγκεκριμένο πολιτικό περιεχόμενο και διαφημίσεις, καθώς και από πού και από ποιους προέρχονται.
«Σάρωμα» ψευδών ειδήσεων στις Ευρωεκλογές
Οι Επίτροποι, στην ανακοίνωσή τους, συνδέουν τις πρώτες κινήσεις τους για «σάρωμα» των ψευδών ειδήσεων, σε συνεργασία με τα social media και την Google, με τις Ευρωεκλογές.
«Το πρωτοφανώς υψηλό ποσοστό συμμετοχής στις Ευρωεκλογές υπογράμμισε το αυξημένο ενδιαφέρον των πολιτών για την ευρωπαϊκή δημοκρατία. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι προσπάθειές μας συνετέλεσαν στον περιορισμό των επιπτώσεων των ενεργειών παραπληροφόρησης, μεταξύ άλλων και από ξένους παράγοντες, με τον στενότερο συντονισμό μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών».
Όπως επισημαίνουν, βέβαια, οι υπογράφοντες «ο πόλεμος κατά της παραπληροφόρησης δεν έχει οριστικά κερδηθεί». «Οι ευρωπαϊκές εκλογές, άλλωστε, δεν διεξήχθησαν χωρίς παραπληροφόρηση· δεν θα πρέπει να αποδεχτούμε τη νέα αυτή κατάσταση ως φυσιολογική».
Συνοψίζοντας, οι τελευταίες εκθέσεις (του Μαΐου) επιβεβαιώνουν την τάση των προηγούμενων αξιολογήσεων της Επιτροπής. Από τον Ιανουάριο, όλες οι πλατφόρμες έχουν σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης και τη δημοσιοποίηση των διαφημίσεων αυτών σε βιβλιοθήκες, οι οποίες παρέχουν χρήσιμα εργαλεία για την ανάλυση των διαφημιστικών δαπανών από πολιτικούς φορείς σε ολόκληρη την ΕΕ.