Μία νέα δυσάρεστη πραγματικότητα για την κυβέρνηση εν όψει των εκλογών, που ανατρέπει τους σχεδιασμούς της και θέτει σε αμφισβήτηση τις βεβαιότητές της για το εκλογικό αποτέλεσμα, ανέδειξε η πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
- Από τον Πάνο Σώκο
Ανεξάρτητα από το πότε θα γίνουν οι εκλογές -υπάρχουν εισηγήσεις προς τον πρωθυπουργό να μη γίνουν στις 9 Απριλίου, αλλά σε πιο ουδέτερο χρόνο-,από την Τρίτη το βράδυ και μετά κατέρρευσε το βασικό προεκλογικό κυβερνητικό επιχείρημα, αυτό της αποτελεσματικότητας στην άσκηση της εξουσίας μέσω του λεγόμενου επιτελικού κράτους, των μεταρρυθμίσεων και του εκσυγχρονισμού των υποδομών της χώρας.
Βουλευτές, υποψήφιοι βουλευτές, ακόμα και υπουργοί, λένε ότι η κυβέρνηση, ενώ είχε καθολική υπεροχή έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, που βυθιζόταν στην εσωστρέφεια με την υπόθεση Πολάκη και την καταδίκη του Νίκου Παπά, από τη μια μέρα στην άλλη βρέθηκε στη θέση του απολογουμένου για τις ευθύνες της όσον αφορά την κατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών.
«Εχει κανένας καμία αμφιβολία ότι δεν θα είναι αυτό το θέμα της προεκλογικής αντιπαράθεσης μέχρι την ημέρα των εκλογών, ακόμα κι αν αυτές αναβληθούν για δύο η τρεις εβδομάδες; Εχει κανένας καμία αμφιβολία ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα φέρνει και δεν θα ξαναφέρνει στην επικαιρότητα το θέμα;» ερωτούν μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας.
Οι βουλευτές που έχουν αρχίσει τον προεκλογικό αγώνα τους αντιλαμβάνονται ότι είναι πλέον βαρύ το κλίμα μεταξύ των ψηφοφόρων στις περιφέρειές τους. «Μόνο για εκλογές δεν είναι έτοιμος ο κόσμος να ακούσει αυτή τη στιγμή» μας είπε βουλευτής της Ν.Δ., ενώ συνάδελφός του υπογράμμισε ότι «πολύ φοβάμαι ότι θα πληρώσουμε ακριβά αυτή την τραγωδία και το λεγόμενο… ανθρώπινο λάθος δεν θα ξεπλύνει και τις δικές μας μεγάλες ευθύνες».
Ως προς τον πολιτική διαχείριση την τραγωδίας, η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν έχει καταλήξει ακόμα στο ποια θα είναι, τελικά, η γραμμή άμυνάς της, ενώ βλέπει να καταρρέουν το ένα μετά το άλλο τα επιχειρήματα για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, καθώς:
- Το «ανθρώπινο λάθος» για το οποίο μίλησε ο πρωθυπουργός δεν πείθει ότι είναι η μοναδική αιτία ούτε πλέον είναι ικανό να ξεπλύνει τις κυβερνητικές ευθύνες για την ολιγωρία όσον αφορά την εγκατάσταση και λειτουργία των τεχνολογικών μέσων που θα θα μπορούσαν να διορθώσουν το «ανθρώπινο λάθος».
- Το επιχείρημα ότι φταίνε διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις από το 2000 και έπειτα δεν είναι ισχυρό γιατί, όπως ομολογούν στελέχη της κυβερνητικής παράταξης, υπάρχει και το αντεπιχείρημα πως «εμείς είμαστε στην κυβέρνηση τέσσερα χρόνια, οπότε έχουμε μεγάλο κυβερνητικό παρελθόν και δεν διορθώσαμε τα λάθη και τις παραλείψεις των άλλων».
- Το μόνο που απομένει στην κυβέρνηση είναι η παραίτηση του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Κώστα Καραμανλή. Στέκονται σε αυτήν και την προβάλλουν ιδιαίτερα ως σημαντική κίνηση ανάληψης ευθύνης, και η Ν.Δ. θα την αναδείξει στην αναμενόμενη αντιπαράθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ το αμέσως επόμενο διάστημα, για να καταδείξει τη διαφορά της με τον ΣΥΡΙΖΑ στην πολιτική διαχείριση της καταστροφής στο Μάτι.
Ομως, στον κ. Καραμανλή πλέον επιχειρούν αρκετοί κυβερνητικοί να τα φορτώσουν όλα, προκειμένου να μείνει έξω από το κάδρο των ευθυνών για ακόμα μία φορά ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Για όλα τα παραπάνω είναι χαρακτηριστική η άποψη του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη, ο οποίος, μιλώντας προχθές στον Σκάι, έδειχνε να αμφισβητεί το «ανθρώπινο λάθος» ως βασική αιτία του δυστυχήματος. Είπε συγκεκριμένα: «Αρχικά, προφανώς φαίνεται ότι έχει γίνει ένα ανθρώπινο λάθος. Το δεύτερο είναι αν υπάρχουν αυτά που πρέπει να υπάρχουν ώστε είτε να αποτρέπεται το ανθρώπινο λάθος είτε να μπορεί να προλαμβάνεται».
Επί της ουσίας, έθεσε ένα θέμα που δεν έχει θέσει μέχρι τώρα κανένας άλλος υπουργός, τις κυβερνητικές ευθύνες για την έλλειψη των τεχνολογικών υποδομών που θα μπορούσαν να διορθώσουν το «ανθρώπινο λάθος». Επιπλέον, όμως, ο κ. Πλεύρης εμμέσως πλην σαφώς δείχνει και τις ευθύνες του πρώην υπουργού Κ. Καραμανλή για παραλείψεις, επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις πληροφορίες που αρχίζουν να βγαίνουν στη δημοσιότητα και λένε ότι το λεγόμενο «σύστημα Μητσοτάκη» για να προστατέψει τον πρωθυπουργό αρχίζει να δείχνει όλο και πιο πολύ τον κ. Καραμανλή, στην παραίτηση του οποίου συνεχώς αναφέρονται.
Ως προς τον χρόνο των εκλογών και με δεδομένο ότι οι ανακοινώσεις για αύξηση του κατώτατου μισθού είναι το καλό προεκλογικό χαρτί της κυβέρνησης, έχουν γίνει εισηγήσεις στον πρωθυπουργό, στο μέτρο του δυνατού, να γίνουν σε όσο το δυνατόν πιο ουδέτερο χρόνο, π.χ. στις 14 Μαΐου. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι ακόμη νωρίς για τη λήψη οριστικών αποφάσεων και στο Μέγαρο Μαξίμου περιμένουν να δουν την εξέλιξη της τραγωδίας την επόμενη εβδομάδα, αν δηλαδή θα συνεχίσει να απασχολεί την επικαιρότητα με έντονο τρόπο και μέχρι πότε, αλλά και την υλοποίηση του σχεδίου διαχείρισης αυτής της κρίσης, που είναι η μεγαλύτερη στη θητεία του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ανακοινώσεις στο τέλος της εβδομάδας
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πειστεί εδώ καιρό ότι οι εκλογές θα πρέπει να γίνουν στις 9 Απριλίου, με ορόσημο αυτή την ημερομηνία είχε επικεντρώσει τον σχεδιασμό του και -όπως λένε όσοι ξέρουν τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται- δύσκολα αλλάζει αποφάσεις. Και φαίνεται ότι επιμένει στην ημερομηνία αυτή. Τις αποφάσεις του αναμένεται να τις ανακοινώσει στο τέλος της εβδομάδας (Πέμπτη ή Παρασκευή) όπου θα διεξαχθεί το τελευταίο υπουργικό συμβούλιο, το οποίο ήταν να γίνει την περασμένη Παρασκευή αλλά αναβλήθηκε λόγω της τραγωδίας.
Οι παραιτήσεις του αρμόδιου υπουργού Κώστα Καραμανλή και των επικεφαλής της ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ δείχνουν, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, ότι ο πρωθυπουργός δεν επιθυμεί να υπάρξουν αναβολές από τους αρχικούς σχεδιασμούς. Ο ίδιος, πάντως, μετά τη δήλωσή του το βράδυ της Τετάρτης δεν έδωσε… σημεία ζωής, αφού τις δύο επόμενες ημέρες, την Πέμπτη και την Παρασκευή, δεν έκανε καμία δημόσια δήλωση και παρουσία. Μέσα σε αυτό το κλίμα, με τις οικογένειες των νεκρών να ετοιμάζονται για τις κηδείες των δικών τους ανθρώπων, η επιστροφή στην «προεκλογική καθημερινότητα» φαντάζει σχεδόν αδιανόητη. Παρά ταύτα, η χώρα βρίσκεται ήδη σε προεκλογική περίοδο και τα χρονικά περιθώρια έχουν αρχίσει να στενεύουν επικίνδυνα.
Ξεχειλίζει η οργή της κοινωνίας για το διαχρονικό έγκλημα στις ράγες
Ορμητικό ποτάμι, που παρασέρνει κατά κύριο λόγο την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και κλονίζει για μία ακόμα φορά την αξιοπιστία και του υπόλοιπου πολιτικού συστήματος, το οποίο κυβέρνησε τη χώρα τις τελευταίες δεκαετίες, γίνεται η οργή της κοινωνίας μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Ωστόσο, την ώρα που όλη η κοινωνία πενθεί και ξεσπά, και χιλιάδες πολίτες, ανάμεσά τους πλήθος μαθητών και φοιτητών, διαδηλώνουν για την τραγωδία στα Τέμπη και ζητούν να αποδοθούν ευθύνες, η κυβέρνηση επιχειρεί για μια ακόμη φορά να διαχειριστεί με μικροπολιτική διάθεση την τραγωδία. Ο πρωθυπουργός, που μετά τη δήλωσή του την Τετάρτη το βράδυ, με την οποία έσπευσε να βγάλει πόρισμα ότι φταίει ο σταθμάρχης, δεν έκανε καμία άλλη δημόσια παρουσία ή δήλωση, ενώ την ίδια στάση κράτησαν όλες αυτές τις ημέρες και οι συνήθως λαλίστατοι άλλες φορές υπουργοί του. Μάλιστα, την Παρασκευή, ο αρμόδιος υπουργός Γ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε μια επιτροπή διερεύνησης. Πληροφορίες λένε ότι η εντολή που έχει δώσει ο πρωθυπουργός είναι να μη μείνει καμία σκιά και οι ευθύνες να αποδοθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, και πάντως πριν από τις εκλογές, κατά πάσα πιθανότητα στις 9 Απριλίου. Ανεξάρτητα από το πόρισμα της επιτροπής, στην κυβέρνηση παραπέμπουν και στη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, από την οποία ενδεχομένως να αναδειχθούν ευθύνες κι άλλων προσώπων.
Στο μεταξύ, η οργή των απλών ανθρώπων δεν λέει να κοπάσει και γίνεται κατακραυγή, με συμβολικές διαμαρτυρίες και πορείες μαθητών, αλλά και άλλων πολιτών σε πολλές πόλεις της χώρας. Με συνθήματα όπως «Το έγκλημα στα Τέμπη να μη συγκαλυφθεί, όλων των νεκρών να γίνουμε φωνή», ο κόσμος έδωσε το στίγμα κόντρα στο κυρίαρχο αφήγημα ότι την ευθύνη φέρει ολόκληρη ένας άνθρωπος. Και στο διαδίκτυο η οργή κατά της κυβέρνησης και του κρατικού μηχανισμού ξεχειλίζει. Πολίτες εκφράζουν τον θυμό τους για τα συσσωρευμένα προβλήματα στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τις ευθύνες των κυβερνήσεων και τη δίχως σύγχρονους κανόνες λειτουργία του, μετά και τις προειδοποιήσεις των εργαζομένων.
Ομως, επικρατεί και η αίσθηση ότι για μία ακόμα φορά κανένας πολιτικός δεν θα πληρώσει για το έγκλημα στα Τέμπη και όλες οι ευθύνες θα πέσουν στον σταθμάρχη, του οποίου φυσικά είναι μεγάλες και αυταπόδεικτες. Αλλά το ίδιο μεγάλες και αυταπόδεικτες είναι και οι πολιτικές – κυβερνητικές ευθύνες, γιατί η κυβέρνηση τέσσερα χρόνια τώρα, αλλά και οι προηγούμενες, άφησαν ανοχύρωτο το σιδηροδρομικό δίκτυο από σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, που θα μπορούσαν να επεμβαίνουν αμέσως όταν διαπιστώνεται λανθασμένος χειρισμός κι έτσι να αποτρέπονται οι καταστροφές και οι τραγωδίες.