Ανάσα στις χιλιάδες μεταβιβάσεις ακινήτων δίνει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με τη χορήγηση της βεβαίωσης περί μη οφειλής του ΤΑΠ κατά τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας ακινήτων.
Πρόκειται ίσως για το πλέον σημαντικό έγγραφο για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις αγοραπωλησιών η διαδικασία «κολλάει» λόγω του χρόνου έκδοσης του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ). Μάλιστα, στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας εκτιμάται πως έχουν «κολλήσει» οι μεταβιβάσεις σχεδόν 25.000 ακινήτων. Η διάταξη προβλέπει πως, σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας των πάσης φύσεως ακίνητων για οποιαδήποτε αιτία και προ της υπογραφής του συμβολαίου, απαιτείται βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, ειδάλλως η συμβολαιογραφική πράξη είναι άκυρη.
Με αίτηση του ενδιαφερομένου η έκδοση
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου θα απαιτείται για τη χορήγηση της βεβαίωσης, κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου για τα τετραγωνικά που δήλωσε στην αίτησή του, η προσκόμιση μόνο δύο ή τριών -στην περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου- δικαιολογητικών. Συγκεκριμένα, η τροπολογία ορίζει ότι οι βεβαιώσεις θα εκδίδονται εντός πέντε ημερών μετά την υποβολή της αίτησης, με την υποβολή δικαιολογητικών που αφορούν:
Για ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο:
- Φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος
- Αποδεικτικό εξόφλησης του λογαριασμού ρεύματος
- Πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας.
Για μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο:
- Βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής
- Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), με ημερομηνία διακοπής
- Πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας
- Υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου.
Αλλάζει ο χρόνος ισχύος της βεβαίωσης
Η βεβαίωση χορηγείται κατόπιν αιτήσεως του ιδιοκτήτη ή αναζητείται αυτεπάγγελτα από τον συμβολαιογράφο ή προσκομίζεται από τον μεταβιβάζοντα, εκδίδεται εντός πέντε ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της. Η βεβαίωση που χορηγεί ο δήμος δύναται να είναι και ψηφιακή και να χρησιμοποιείται και για την ηλεκτρονική μεταβίβαση του ακινήτου.
Ο δήμος ζητά ως δικαιολογητικά για τη χορήγηση της βεβαίωσης:
α) για την περίπτωση ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος μαζί με το αποδεικτικό εξόφλησής του και πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας
β) για την περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), με ημερομηνία διακοπής, πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου. Η βεβαίωση εκδίδεται για τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/διηρημένης ιδιοκτησίας.