Ότι η διερεύνηση για το δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχησε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους, θα φτάσει μέχρι τέλους διαβεβαίωσε από τη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, την ώρα που η κυβέρνηση επιχειρεί να κάνει διάχυση των ευθυνών και ο πρωθυπουργός ακολουθεί το δόγμα του «δεν ξέρω τίποτα».
«Το πεδίο αυτό δεν επιδέχεται πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν προσβολή στη μνήμη των νεκρών. Θα προσπαθήσω αντικειμενικά να παρουσιάσω τα γεγονότα, δεν θα κάνω συμψηφισμούς. Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, όπως και η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, που εκτιμώ ότι εντός ενός μηνός από σήμερα θα είναι σε θέση να παρουσιάσει πόρισμα για τα αίτια της τραγωδίας» υποστήριξε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος ανέλαβε υπουργός Μεταφορών, χωρίς όμως να έχει καμία αρμοδιότητα που να σχετίζεται με αναθέσεις έργων, πληρωμές και δημοπρασίες, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης.
Ο Γεραπετρίτης μιλώντας στη Βουλή ανέφερε: «Μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο τμήμα και ήταν υποχρεωτική η χάραξη ηλεκτρονικά της διαδρομής, έγινε χειροκίνητα, δεν παρακολούθησε την πορεία του τρένου, δεν υπήρξε και ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι ήταν εκτός της φυσιολογικής γραμμής» και υποστήριξε: «Κανένα όμως, ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει ατέλειες και να αποτελέσει άλλοθι για πλημμέλειες, καθυστερήσεις και λάθη».
Μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι έγινε ανάληψη ευθύνης από την πρώτη στιγμή, ωστόσο στο διάγγελμά του ο Μητσοτάκης, έκανε λόγο για… ανθρώπινο λάθος: «Υπήρξε ανάληψη της ευθύνης από την πρώτη στιγμή. Και εγώ ζήτησα συγγνώμη, που όμως δεν μπορεί να αποκαταστήσει αυτό που συνέβη, το αδιανόητο. Μετά το συμβάν ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για συντονισμό όλων των δομών και αυτό λειτούργησε στο επίπεδο που επέτρεπαν οι συνθήκες».
Παραδοχή για την υποστελέχωση
Παραδεχόμενος ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος υπολειτουργεί χωρίς προσωπικό, ανέφερε: «Είτε δεν έγιναν προσλήψεις είτε έγιναν απειροελάχιστες. Προσπαθήσαμε να το θεραπεύσουμε είτε μέσω κινητικότητας, μέσω δελτίου παροχής υπηρεσιών -υπήρξε καλή, αλλά όχι επαρκής, στελέχωση- προσελήφθησαν περίπου 200 άτομα με μπλοκάκι, παρατείνονται οι συμβάσεις αυτές. Και σε ένα τρίτο επίπεδο που είναι οι μόνιμες προσλήψεις. Ο πρώτος διαγωνισμός για 90 άτομα, υπήρξε διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ, υποβλήθηκαν περίπου 10.500 αιτήσεις, βρίσκεται πλέον στον ΟΣΕ, θα ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία. Από τον ίδιο κατάλογο θα υπάρχει και πρόσληψη της νέας του 2023 δυνατότητας προσλήψεων. Συνολικά 217 άτομα θα προσληφθούν το επόμενο διάστημα».
Επιπλέον, για το σύστημα υποδομών ανέφερε: «έχει μακρά και όχι εύκολη ιστορία. Η σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 για την αναβάθμιση, περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη 3 σταθμών. Μόνο τρεις χώρες στην Ευρώπη έχουν πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η χώρα μας θα αποκτήσει τέτοιο σύστημα δυστυχώς με καθυστέρηση. Κανείς δεν μπορεί να πει τι θα είχε γίνει, αλλά βάσιμα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία».
Μάλιστα έκανε λόγο για… παθογένειες, τις οποίες προφανώς δεν φρόντισε να εξαλείψει η κυβέρνηση Μητσοτάκη: «υπήρξαν οι παθογένειες που συνοδεύουν τα δημόσια έργα με αποτέλεσμα το ανθρώπινο χέρι να έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από ηλεκτρονικά μέσα επιτήρησης. Μέχρι τον Σεπτέμβριο, που θα παραδοθεί όλο το έργο, θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους, μείωση ταχύτητας συρμών, ταχύτατη αποπεράτωση διαδικασιών προσλήψεων, αύξηση μηχανοδηγών και συνοδών μελών, αστυνόμευση δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού, αλλά και η κλεπταποδοχή».