Πλήθος ετερόκλιτων διατάξεων περιλαμβάνουν δύο τροπολογίες που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο το πεδίο που καλύπτει το πολυνομοσχέδιο «σκούπα» για τη «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων».
Μεταξύ άλλων, δίνει λύση στη διαμάχη Δημοσίου – Εκκλησίας για δασικές εκτάσεις που εμπίπτουν στην περιουσία ιερών μονών, απαγορεύει την εκτός σχεδίου δόμηση στη Μύκονο και αναθέτει στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος τον προσεισμικό έλεγχο των δημόσιων κτιρίων. Υπάρχουν επίσης ρυθμίσεις για τον καθαρισμό οικοπέδων εν όψει της αντιπυρικής περιόδου, την παραλία Ναυάγιο της Ζακύνθου, τις πισίνες ξενοδοχείων και το φυσικό αέριο. Ειδικότερα, στην τροπολογία επιβεβαιώνεται η υποχρέωση του Δημοσίου να απέχει από τη διεκδίκηση, συνήθως επ’ αφορμή του δασικού χαρακτήρα εκτάσεων που δηλώνονται κατά τη διαδικασία της κτηματογραφήσεως, εκτάσεων που εμπίπτουν στην περιουσία ιερών μονών ανά την επικράτεια. Πρόκειται για εκτάσεις των οποίων το ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι ξεκάθαρο με διοικητικές πράξεις που κατά νόμο (παρ. 7 άρθρου 5 ν. 4301/2015, Α’ 223) και παγία νομολογία του Αρείου Πάγου επέχουν αναμφίλεκτα θέση τίτλου ιδιοκτησίας προς αποφυγή άσκοπων δικαστικών διενέξεων. Αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται ρητή απαγόρευση περί διεκδικήσεως από το Δημόσιο των συγκεκριμένων δασικών εκτάσεων, με συνέπεια να υπάρχουν πολυετείς δικαστικές διαμάχες μεταξύ Δημοσίου και Εκκλησίας.
Με άλλη διάταξη ανατίθεται στο ΤΕΕ η υλοποίηση δράσης για τη διενέργεια πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων, που στεγάζονται φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και κρίσιμες εν γένει λειτουργίες του ιδιωτικού τομέα. Ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας» (ΟΑΣΠ) διατηρεί την εποπτεία της υλοποίησης του προαναφερόμενου ελέγχου καθώς και την ανάπτυξη, τη συντήρηση και τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής των σχετικών αποτελεσμάτων. Το ΤΕΕ και ο ΟΑΣΠ συνεργάζονται με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), ενώ προβλέπεται η δυνατότητα χρηματοδότησης των προαναφερόμενων δράσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ, το Πράσινο Ταμείο, το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης και λοιπά αναπτυξιακά προγράμματα, ευρωπαϊκά ή διεθνή.
Με την ίδια τροπολογία διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της αρμοδιότητας των δήμων σχετικά με τη μέριμνα αυτών για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης από τους ιδιοκτήτες, τους νομείς, τους επικαρπωτές, τους μισθωτές και τους υπομισθωτές, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, των οικοπέδων και των λοιπών ακάλυπτων χώρων, προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, με επιβολή των προβλεπόμενων προστίμων στις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.
Έτσι, επανακαθορίζεται η διαδικασία καθαρισμού σε περιφραγμένους ή περιτοιχισμένους χώρους καθώς και σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερου υψηλού κινδύνου πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό ρυθμίζεται η δυνατότητα αυτεπάγγελτου καθαρισμού των ως άνω οικοπέδων από τον δήμο, αφενός σε περίπτωση μη ανεύρεσης ή μη συμμόρφωσης των υπόχρεων προς τούτο και αφετέρου σε περιπτώσεις περιφραγμένων ή επαρκώς περιτοιχισμένων χώρων, κατόπιν έκδοσης βεβαίωσης τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, από την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία, καθώς και σε επείγουσες περιπτώσεις, όπου ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα υψηλός και άμεσος. Επιπροσθέτως, προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα για τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με τις ως άνω υποχρεώσεις – με ελάχιστο ποσό τα 200 ευρώ.