Με τη… φέτα καταπιάνεται το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu της Τουρκίας, το οποίο αναφέρει την περίπτωση μιας εταιρείας στη Χιλή, η οποία διέθεσε στην αγορά λευκό τυρί που παρήχθη στις ΗΠΑ ως φέτα, όπως πολλές άλλες εταιρείες έχουν επιχειρήσει να κάνουν σε διάφορα μέρη του κόσμου, «προκαλώντας την αγανάκτηση της Ελλάδας», όπως γράφουν χαρακτηριστικά οι Τούρκοι.
Σύμφωνα με το Anadolu, οι ελληνικές αρχές εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο να υποβάλουν ένσταση στη Χιλή και να προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με το σκεπτικό ότι η συμπεριφορά της εταιρείας παραβιάζει το καθεστώς της προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ), που έχει δοθεί από την ΕΕ στη φέτα.
🧀Defending feta cheese becomes new front line in Greek patriotism
A company in Chile marketed white cheese made in the US with the label “feta,” like many other companies worldwide, earning Athens' indignation pic.twitter.com/tJdvlsCmQZ
— Anadolu English (@anadoluagency) April 4, 2023
Ως αποτέλεσμα αυτού του καθεστώτος, μόνο τα τυριά που παράγονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και στο Νομό Λέσβου, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, μπορούν να διατίθενται στην αγορά ως φέτα.
Το τουρκικό πρακτορείο σχολιάζει ότι υπάρχει ένας υλικός και πρακτικός λόγος πίσω από την επιθυμία της χώρας μας να κρατήσει τη φέτα ελληνική: Η Ελλάδα παράγει ετησίως περίπου 120.000 τόνους φέτας, από πάνω από 1 εκατομμύριο τόνους αιγοπρόβειου γάλακτος.
Περίπου το ένα τρίτο της φέτας που παράγεται εξάγεται κυρίως στις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής και αποφέρει σχεδόν 450 εκατομμύρια δολάρια για την οικονομία της χώρας, σύμφωνα με στοιχεία του 2020.
Όπως σημειώνουν οι Τούρκοι, η παραγωγή φέτας χρησιμεύει και ως πηγή εισοδήματος για περισσότερους από 300.000 εργαζόμενους σε 100.000 οικογενειακές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, ενώ περίπου 50.000 αγρότες παράγουν ζωοτροφές για τα αιγοπρόβατα που αρμέγονται για την παρασκευή του τυριού.
Το Anadolu (το οποίο είχε τον τίτλο-λογοπαίγνιο στο θέμα του «Greeks cheesed off by feta imitations») καταλήγει με το εξής:
«Έτσι, για τους Έλληνες, η αγάπη για τη φέτα ως πολιτιστικός ακρογωνιαίος λίθος της παγκοσμίου φήμης κουζίνας τους, έχει επίσης μια λογική, οικονομική χροιά».