«Η ανάπτυξη του τουρισμού έφερε έσοδα στη μέση ελληνική οικογένεια και αποτελεί τη λαϊκή οικονομία της χώρας» τονίζει ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας στην «κυριακάτικη δημοκρατία», υπογραμμίζοντας ότι από το υπερπλεόνασμα των ταξιδιωτικών εισπράξεων του 2022 στηρίχθηκαν τα νοικοκυριά που έχουν ανάγκη.
Ο υποψήφιος στην Α’ Αθηνών με τη Νέα Δημοκρατία αναφορικά με το διακύβευμα των εκλογών σημειώνει ότι «η χώρα χρειάζεται σταθερότητα και ασφάλεια», επισημαίνοντας πως βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή της μάχης για τους Αθηναίους και την πατρίδα.
To 2022 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό. Για το 2023 υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα έχουμε ακόμα περισσότερες αφίξεις και έσοδα, που ενδεχομένως θα ξεπεράσουν ακόμα και τα αντίστοιχα του 2019, χρονιάς-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η ραγδαία τουριστική ανάπτυξη;
Η ανάκαμψη του τουρισμού μετά την πανδημία δεν ήταν εύκολη υπόθεση, πολλώ δεν μάλλον με τις πολλαπλές κρίσεις που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία (ακρίβεια, πληθωρισμός, Ενεργειακό κ.λπ.). Η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη τουριστική ανάκαμψη στην Ε.Ε. – ήταν η μοναδική χώρα που κατάφερε οι πτήσεις της να ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019. Επομένως, είναι σαφές ότι η περσινή επιτυχία δεν ήρθε αυτόματα. Καταρχάς, είχε προηγηθεί το rebranding της Ελλάδας ως ασφαλούς προορισμού την περίοδο της πανδημίας. Υπενθυμίζω -ήμουν υπουργός Υγείας τότε- ότι το 2021 ήμασταν η μοναδική χώρα που άνοιξε τα σύνορά της για τους ταξιδιώτες, παρά το γεγονός ότι δεν είχαμε ακόμα εμβόλια. Με πολλαπλό testing από τον ΕΟΔΥ, με ενίσχυση των υγειονομικών δομών στα νησιά, με τα νοσοκομεία μας σε ετοιμότητα, όπως επίσης και το ΕΚΑΒ για αεροδιακομιδές, ανοίξαμε με ασφάλεια, αποδείξαμε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα σοβαρή, που μπορεί να τα καταφέρει, και αναβαθμίσαμε το τουριστικό μας προϊόν. Αυτό αποτέλεσε ισχυρή βάση για την τουριστική ανάκαμψη που ακολούθησε, σε συνδυασμό με τη στρατηγική που αναπτύξαμε με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας και της μέσης ελληνικής οικογένειας. Ο τουρισμός αποτελεί τη λαϊκή οικονομία της χώρας.
Υπάρχει κάποια «συνταγή» η οποία πρέπει να ακολουθηθεί και τα επόμενα χρόνια, έτσι ώστε ο ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει να αναπτύσσεται;
Εκ του αποτελέσματος έχει γίνει πλέον σαφές ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι στον αυτόματο πιλότο. Η προσπάθεια πρέπει να είναι συνεχής, να αναπτύσσονται νέες στρατηγικές, αλλά και να υπάρχουν άμεσα ανακλαστικά για την αντιμετώπιση κρίσεων, καθώς ο τουρισμός αποτελεί ένα εξαιρετικά ευμετάβλητο προϊόν. Σας θυμίζω ότι στις αρχές του 2022, όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία και όλες οι κρατήσεις είχαν «παγώσει», πολλοί προεξοφλούσαν ότι η χρονιά αυτή θα ήταν καταστροφική για τον τουρισμό. Οχι μόνο τους διαψεύσαμε, αλλά φέραμε στη χώρα έσοδα περισσότερα ακόμα και από αυτά που είχαν αρχικά προβλεφθεί: 17,6 δισ. ευρώ ταξιδιωτικά έσοδα είχε η Ελλάδα το 2022, εκ των οποίων τα 2,7 δισ. ήταν υπερπλεόνασμα που μοιράστηκε μέσω των κοινωνικών πολιτικών της κυβέρνησης στα ελληνικά νοικοκυριά για την ενίσχυσή τους αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Ποιες ήταν οι ενέργειες στις οποίες προχωρήσατε και έφεραν αυτά τα αποτελέσματα;
Οι εξαιρετικές αυτές επιδόσεις ήταν αποτέλεσμα ενός πλέγματος παρεμβάσεων, με βασικούς άξονες τα ανοίγματα σε νέες αγορές, την προσέλκυση ταξιδιωτών big spenders, τις καμπάνιες του ΕΟΤ 12 μήνες τον χρόνο, την προβολή νέων προορισμών, τις συμφωνίες με αεροπορικές εταιρίες και tour operators με στόχο την επέκταση της σεζόν, την αναβάθμιση της κρουαζιέρας, την προώθηση του εναλλακτικού/θεματικού τουρισμού αλλά και του city break. Ενδεικτικά αναφέρω τη συμφωνία μας με τις αμερικανικές αερογραμμές για απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στο «Ελ. Βενιζέλος», οι οποίες, μάλιστα, επεκτάθηκαν μέχρι και τα μέσα Ιανουαρίου και επανεκκίνησαν τον Μάρτιο. Η Αθήνα δεν σταμάτησε να υποδέχεται ταξιδιώτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και προορισμοί που δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς είδαν για πρώτη φορά η πληρότητα στα καταλύματά τους να αγγίζουν ακόμα και το 100%. Κάναμε πράξη την επέκταση της σεζόν και συνεχίζουμε την προσπάθεια με στόχο η Ελλάδα να αποτελεί ταξιδιωτικό προορισμό και για τις 365 ημέρες του έτους. Ο 12μηνος τουρισμός, εκτός από την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση στο εισόδημα των Ελλήνων, θα έχει ως επιπλέον αποτέλεσμα τη διάχυση του τουριστικού προϊόντος χρονικά αλλά και χωρικά. Αυτό σημαίνει τουριστική αναβάθμιση χειμερινών και εναλλακτικών προορισμών, και επομένως οικονομική στήριξη ακόμα περισσότερων τοπικών κοινωνιών.
Στις εκλογές είστε υποψήφιος στην Α΄ Αθήνας με τη Νέα Δημοκρατία. Ποιο είναι το διακύβευμα της εκλογικής αναμέτρησης και για ποιους λόγους θα πρέπει να σας δώσουν τον σταυρό τους οι Αθηναίοι πολίτες;
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη αντεπεξήλθε αποτελεσματικά στις κρίσεις, στήριξε τους αδυνάμους εφαρμόζοντας πολιτικές με κοινωνικό πρόσημο, μείωσε 50 φόρους και εισφορές. Ταυτόχρονα, πήγε τη χώρα μπροστά, έφερε επενδύσεις και προχώρησε σημαντικά έργα ανάπτυξης. Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ επέβαλε 29 νέους φόρους, ισοπέδωσε τη μεσαία τάξη και όλοι θυμόμαστε την ανασφάλεια που υπήρχε την περίοδο διακυβέρνησής του. Είναι σαφές ότι ειδικά αυτή την περίοδο, που χαρακτηρίζεται από πολλαπλές εξωγενείς κρίσεις, η χώρα χρειάζεται σταθερότητα, άρα είναι ξεκάθαρο ποιο είναι το διακύβευμα των εκλογών. Ως ενεργό μέλος, που υπηρετεί εδώ και πολλά χρόνια την κεντροδεξιά παράταξη, σας λέω ότι η Νέα Δημοκρατία έχει βαθιές ρίζες μέσα στην κοινωνία και αξίζει μια δεύτερη θητεία για να συνεχίσει το μεταρρυθμιστικό της έργο, πάντα με κοινωνικό πρόσημο. Και προσωπικά βρίσκομαι στην πρώτη γραμμή της μάχης. Το απέδειξα και από τη θέση του υπουργού Υγείας, που διαχειρίστηκα τα πρώτα κύματα της πανδημίας, και από τη θέση του υπουργού Τουρισμού. Τώρα, στην υπέρτατη στιγμή της δημοκρατίας, ζητώ τον έναν από τους 4 σταυρούς στην Α΄ Αθήνας προκειμένου να συνεχίσω την προσπάθεια και να βρίσκομαι δίπλα στους συμπολίτες μου, όπως κάνω πάντα.