Σε μάστιγα λεηλασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς μας τείνει να εξελιχθεί η «φάμπρικα» που έχουν στήσει ξένες εταιρίες-κολοσσοί, οι οποίες χρησιμοποιούν χωρίς αιδώ εικόνες μνημείων που δεν τους ανήκουν.
Έτσι, μετά την αήθη επιλογή της Coca-Cola να στήσει διαφημιστική καμπάνια, χρησιμοποιώντας στα προϊόντα της απεικόνιση του Παρθενώνα, της Βουλής των Ελλήνων και άλλων εθνικών συμβόλων, η εφημερίδα «δημοκρατία» αποκαλύπτει πως η, εκ Γαλλίας ορμώμενης, εταιρίας τροφίμων Danone να πράξει κάτι ανάλογο.
Ειδικότερα, σε συσκευασία γιαουρτιού με την επωνυμία «STRAGGISTO», που διανέμεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης πλην της Ελλάδας, βλέπουμε μια ανδρική φιγούρα να κάθεται επάνω σε έναν κίονα και από πίσω δύο απεικονίσεις του Παρθενώνα. Σε επικοινωνία που είχε η «δημοκρατία» με την υπεύθυνη μάρκετινγκ του ελληνικού τμήματος της Danone πήρε την απάντηση ότι πρόκειται για μια καθ’ όλα νόμιμη κίνηση από την πλευρά του γαλλικού κολοσσού, καθώς οι κίονες στο σκίτσο του προϊόντος είναι έξι και όχι οκτώ, όπως στο επιβλητικό μνημείο και σύμβολο αιώνιας δόξας της χώρας μας.
«Δεν είναι ο Παρθενώνας. Πρόκειται για μια καρικατούρα, η οποία έχει διαφορετικό αριθμό κιόνων, ώστε να γίνεται μια συσχέτιση με την Ελλάδα» δήλωσε χαρακτηριστικά στη «δημοκρατία» η Ναυσικά Φρίμα, εκπροσωπώντας το ελληνικό τμήμα.
Όπως διαβεβαίωσε τον συντάκτη, πάντως, έστειλε το σχετικό ερώτημα, αν δηλαδή η εταιρία προχώρησε στις απαραίτητες ενέργειες προτού λανσάρει στην αγορά το προϊόν, στα κεντρικά της Danone με την ένδειξη «επείγον», ωστόσο η γαλλική εταιρία δεν έχει δώσει ακόμη κάποια απάντηση. Σε κάθε περίπτωση, ενέργειες σαν κι αυτή της εταιρίας, να μειώσει δηλαδή τους κίονες από οκτώ σε έξι, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει τις συνέπειες του νόμου, επαναφέρουν το πάντα επίκαιρο ερώτημα: Ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό;
Εκτός, όμως, από την ευθύνη της Danone, η οποία στο πλαίσιο μιας κακοστημένης εμπορικής προώθησης του προϊόντος της με αρχαιοελληνική αισθητική τοποθέτησε καρικατούρα του Παρθενώνα, υπαιτιότητα έχει και το ελληνικό κράτος, που δεν έχει εξασφαλίσει ένα νομικό πλαίσιο γύρω από τη χρήση των εθνικών συμβόλων, τα οποία αποτυπώνονται σε συσκευασίες προϊόντων άλλων χωρών κατά προσέγγιση, όπως στην προκειμένη περίπτωση.
Και συνεχίζει το ρεπορτάζ της «δημοκρατίας».
Σοβαρά ερωτήματα, όμως, για τον έλεγχο της κυκλοφορίας προϊόντων, που παραπέμπουν στη χώρα μας χωρίς να είναι ελληνικά, παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές του εξωτερικού, εγείρει η συσκευασία του επίμαχου γιαουρτιού της Danone. Η υποσημείωση «Inspire de Grece» (σ.σ.: «Εμπνευσμένο από την Ελλάδα») που υπάρχει στη χάρτινη και την πλαστική συσκευασία του προϊόντος αγγίζει τα όρια της απάτης και δίνει στον καταναλωτή την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα ελληνικό γιαούρτι. Οι αρμόδιες Αρχές της χώρας μας οφείλουν να προστατεύσουν τα προϊόντα της και κατ’ επέκταση την εγχώρια οικονομία, επιβάλλοντας κυρώσεις σε όσες εταιρίες επιχειρούν να αποκομίσουν κέρδη σφετεριζόμενες την ιδέα της ελληνικότητας.