Η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) λόγω της εγκατάλειψης και του ανελέητου «πολέμου» που δέχθηκε επί τέσσερα χρόνια από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία είχε (και θα έχει) ως μόνο στόχο την ιδιωτικοποίηση της υγείας, στοιχίζει ζωές καθημερινά. Και αυτό δεν φάνηκε μόνο με τους χιλιάδες νεκρούς του κορωνοϊού, αλλά φαίνεται κάθε φορά που ένας πολίτης έχει ανάγκη τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας.
Διάλυση υποδομών, ελλείψεις προσωπικού και υποστήριξης εν μέσω ατελείωτης κοροϊδίας για δήθεν «στήριξη» της υγείας, από τους «φωστήρες» που κρατούσαν τις τύχες της χώρας επί τετραετία και φαίνεται ότι θα συνεχίσουν να το κάνουν μετατρέποντας την Ελλάδα κι επισήμως σε μια χώρα, που το να επιζήσει κανείς αν τυχόν χρειαστεί ιατρική βοήθεια, ή ασθενοφόρο, είναι πλέον θέμα τύχης…
Με αφορμή τα δύο τραγικά περιστατικά που ήρθαν στη δημοσιότητα σε Κω και Νέα Μάκρη με τους θανάτους μιας 63χρονης (πέθανε στην καρότσα αγροτικού λόγω έλλειψης προσωπικού να στελεχώσει τα ασθενοφόρα που υπάρχουν στο νησί) και μιας 19χρονης εγκύου (που περίμενε επί ώρες ένα ασθενοφόρο όπως κατήγγειλαν οι συγγενείς της) και τα οποία κατέδειξαν με τον τραγικότερο τρόπο τις ελλείψεις σε ένα πολύ κρίσιμο κομμάτι της δημόσιας υγείας, το ΕΚΑΒ, ο Πρόεδρος των Εργαζομένων του ΕΚΑΒ Γιώργος Μαθιόπουλος προχώρησε σε απίστευτες καταγγελίες για τα ασθενοφόρα της Αττικής.
Όπως εξήγησε στο Action24, ο σχεδόν ο μισός στόλος του ΕΚΑΒ είναι ακινητοποιημένος λόγω θεμάτων συντήρησης, ενώ επεσήμανε ότι ενώ υπάρχει εσωτερικό συνεργείο για να λύνει τα προβλήματα, αυτό έχει αφεθεί χωρίς τεχνικό προσωπικό εδώ και χρόνια παρά τις εκκλήσεις και τις αιτήσεις του σωματείου για διορισμό προσωπικού!
Είπε χαρακτηριστικά:
«Εδώ στην Αθήνα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Έχουμε 40-45 ασθενοφόρα στην Αττική, ενώ χρειάζονται πάνω από 100 για να λειτουργήσουμε. Από τα 90-95 ως οχήματα ασθενοφόρα που έχουμε, τα 35-40 είναι μόνιμα ακινητοποιημένα στα παρκινγκ των εταιρειών που έχουν προμηθεύσει τα ασθενοφόρα στο ΕΚΑΒ, γιατί οι δικαιολογίες είναι πάρα πολλές, ότι δεν υπάρχουν ανταλλακτικά, δεν έχουν έρθει έγκαιρα και υπάρχουν ασθενοφόρα που μπορεί να είναι και 2 και 3 μήνες κινητοποιημένα σε αυτά τα παρκινγκ. Ο μισός στόλος του ΕΚΑΒ είναι ακινητοποιημένος στα συνεργεία των εταιρειών. Μιλάμε για τα λειτουργικά ασθενοφόρα που μας έχουν κάνει δωρεά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και Ένωση Εφοπλιστών που είναι από το 2018-2019 και έπειτα, που είναι καινούργια οχήματα και αυτά τα οχήματα τα καινούργια ήδη βέβαια έχουν διανύσει 250.000-300.000 χιλιόμετρα και παραπάνω μερικά, αλλά τουλάχιστον είναι αξιόπιστα και θα πρέπει άμεσα να δίνεται λύση για τη συντήρηση γιατί είναι πολύ χρονοβόρα διαδικασία. Εμείς έχουμε συνεργείο, δεν έχουμε όμως τεχνικό προσωπικό. Έχουμε ζητήσει τεχνικό προσωπικό εδώ και χρόνια να διοριστεί, δυστυχώς όμως δεν υπάρχει λύση…»
Διαχρονικά, διοίκηση του ΕΚΑΒ ζητά συνεχώς να γίνουν προσλήψεις προσωπικού έτσι ώστε και τα διαθέσιμα ασθενοφόρα σε όλη τη χώρα να κινηθούν, αλλά και αυτά να στελεχωθούν όπως πρέπει, αλλά μάταια.
Οι αρμόδιοι ανευθυνο-υπεύθυνοι πετούν όλες τις επιστολές και τις αιτήσεις σε ένα συρτάρι (στην καλύτερη περίπτωση, αλλιώς στον κάλαθο των αχρήστων), συνεχίζουν το καταστροφικό τους έργο και καταδικάζουν τους πολίτες αυτής της χώρας, αλλά και τους εργαζόμενους στην υγεία.
Απελπιστική η κατάσταση στα νησιά – 40 περιοχές με ένα ασθενοφόρο!
Σε μία χώρα όπως η Ελλάδα που καυχιέται για το τουριστικό της προϊόν και δεν προωθεί τίποτε άλλο πέρα από αυτό, τα στοιχεία που υπάρχουν για τα νησιά προκαλούν μόνο απελπισία και τρόμο.
Βάσει επίσημων καταγραφών, οι Κυκλάδες αλλά και άλλες πόλεις και περιοχές της χώρας, διαθέτουν μόλις ένα ασθενοφόρο κι αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις αναγκάζεται να λειτουργεί με μόλις μία βάρδια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα ωράρια, αλλά και την ξεκούραση του ελλιπούς προσωπικού.
Μεταξύ των περιοχών αυτών είναι οι εξής:
Λήμνος, Χίος, Σύρος, Ικαρία, Τήνος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Ίος, Σαντορίνη, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κως, Κύθηρα, Λευκάδα, Σητεία, Ιεράπετρα, Μοίρες Ηρακλείου, Θάσος, Σκιάθος, Φλώρινα, Γρεβενά, Κομοτηνή, Ορεστιάδα, Διδυμότειχο, Φιλιατρά, Πύλος, Πύργος, Αμαλιάδα, Καλάβρυτα, Ιστιαία, Κάρυστος, Κύμη.
Αυτό το ένα ασθενοφόρο για 24ωρη βάρδια, χρειάζεται 11 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό για να λειτουργήσει, όμως η συντριπτική πλειοψηφία στις περιοχές αυτές λειτουργεί με λιγότερα από 10 άτομα!
Αποτέλεσμα αυτού, είναι να μετακινούνται από το ΕΚΑΒ κάθε καλοκαίρι λόγω τουριστικής κίνησης, σχεδόν 200 άτομα από άλλες περιοχές ώστε να καλυφθούν τα νησιά (κυρίως), σε ένα γαϊτανάκι που μόνο μπάχαλο και προβλήματα δημιουργεί στη γενικότερη λειτουργία του ΕΚΑΒ, αφού σε κάθε περίπτωση ο κοινός παρονομαστής είναι ένας: η έλλειψη προσωπικού.
Στο επιχειρησιακό σχέδιο στο οποίο έχουν καταγραφεί όλες οι δυσλειτουργίες του ΕΚΑΒ, αναφέρεται ότι απαιτούνται προσλήψεις περίπου 250 ατόμων στα νησιά, ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν περισσότερα ασθενοφόρα σε αυτά και άλλες 350 με 400 προσλήψεις, στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Σύμφωνα με το ethnos.gr προσλήψεις στο ΕΚΑΒ δεν έχουν γίνει από το 2016 και τότε μάλιστα, έγιναν και 500 συνταξιοδοτήσεις…
Στο ίδιο έργο θεατές
Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ) Μιχάλης Γιαννάκος επιβεβαίωσε στην «Καθημερινή» ότι «το ΕΚΑΒ επιχειρεί με ένα μόλις ασθενοφόρο σε Κάλυμνο, Κω, Λέρο, Μύκονο, Νάξο, Πάρο, Σάμο, Σύρο, Σαντορίνη και Τήνο. Στην Χίο και στην Ικαρία το προσωπικό δεν επαρκεί για δεύτερο ασθενοφόρο σε όλες τις βάρδιες, ενώ στην Ίο, στην Κάρπαθο και στα Κύθηρα το ΕΚΑΒ με 1-2 διασώστες λειτουργεί μερικά οκτάωρα».
«Κάθε καλοκαίρι στο ίδιο έργο θεατές! Κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές λόγω υποστελέχωσης του ΕΚΑΒ στα νησιά του Αιγαίου», σχολιάζει ακόμα ο κ. Γιαννάκος. Και προσθέτει:
«Τα νησιά μας δεν είναι μόνο υγειονομικά ανοχύρωτα από γιατρούς και νοσηλευτές, αλλά και από την έλλειψη ασθενοφόρων. Για ένα ακόμη καλοκαίρι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε διασώστες του ΕΚΑΒ σε μεγάλα νησιά του Αιγαίου. Το Υπουργείο Υγείας και η Διοίκηση του ΕΚΑΒ δεν φρόντισαν να ενισχύσουν τις υπάρχουσες λιγοστές δυνάμεις με προσλήψεις πληρωμάτων ασθενοφόρων με αποτέλεσμα στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου να επιχειρεί 1 ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση. Ο πρώτος που θα καλέσει για τις πρώτες βοήθειες θα εξυπηρετηθεί στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα. Ο δεύτερος θα περιμένει μέχρι να είναι διαθέσιμο το μοναδικό ασθενοφόρο ή θα μεταφερθεί σε καρότσα αγροτικού στο νοσοκομείο όπως συνέβη για μια ακόμη φορά στην Κω με αποτέλεσμα δυστυχώς να χαθεί άλλη μια ζωή».
Σε ότι αφορά την Αττική, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΕΔΗΝ «οι καθυστερήσεις του ΕΚΑΒ είναι καθημερινό φαινόμενο. Επιχειρούν 40 περίπου ασθενοφόρα πρωί και απόγευμα και 25-28 το βράδυ, λόγω έλλειψης προσωπικού και διαθεσιμότητας οχημάτων. Χρειάζονται τουλάχιστον τα διπλάσια για να υπάρχει άμεση ανταπόκριση σε όλα τα περιστατικά».
Στην Τουρκία…
Ως επίλογο, θα χρησιμοποιήσουμε τα όσα είπε αγανακτισμένος ο ανιψιός της 63χρονης που πέθανε στην καρότσα του αγροτικού στην Κω:
«Το 2023 στο νησί του Ιπποκράτη δεν έχουμε προσωπικό. Δεν έχουμε πνευμονολόγο, δεν έχουμε καρδιολόγο, παθολόγο, παιδίατρο. Έχουμε νοσοκομείο και δεν έχουμε γιατρό. Κι αυτό ισχύει εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι της Κω έχουν αγανακτήσει. Φεύγουν οι κάτοικοι της Κω και πηγαίνουν στην Τουρκία για απλές εξετάσεις».
Διαβάστε ακόμα:
- Πυρ ομαδόν κατά της ΝΔ για την «εγκληματική κατάρρευση» ΕΣΥ και ΕΚΑΒ
- Ανείπωτη τραγωδία στην Νέα Μάκρη: Πέθανε 19χρονη έγκυος – Περίμενε ασθενοφόρο επί ώρες
- «Την φόρτωσαν σαν σακί με πατάτες! Σε κανέναν δεν αξίζει να πεθαίνει σε καρότσα» – Ξεσπά η οικογένεια της 63χρονης στην Κω