Τον… χορό του «μαύρου» χρήματος σέρνουν τις τελευταίες εβδομάδες οι «Ράμπο» της Εφορίας, αναζητώντας περιστατικά φοροδιαφυγής σε κοινωνικές εκδηλώσεις τους καλοκαιρινούς μήνες. Αντί να χτυπήσουν τη μεγάλη φοροδιαφυγή και τις επιχειρήσεις που κλέβουν εκατομμύρια ευρώ από το κράτος, εστιάζουν σε… γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια. Η ΑΑΔΕ θεωρεί πως στις κοινωνικές εκδηλώσεις γίνονται συναλλαγές με μετρητά, χωρίς να κόβονται αποδείξεις.
Οι εφοριακοί κάνουν φύλλο και φτερό εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται είτε σε κτήματα (στις μεγάλες πόλεις) είτε σε άλλους χώρους στην επαρχία, όπου συνήθως φιλοξενούν γάμους, βαφτίσεις ή και πανηγύρια, για να εντοπίσει τον «χορό της φοροδιαφυγής». Ουδείς γνωρίζει φυσικά αν η δέσμευση της νέας κυβέρνησης για την πάταξη του «μαύρου» χρήματος στη χώρα μας, μια υπόσχεση που επαναλαμβάνεται απ’ όλα τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου ως το στοίχημα της νέας τετραετίας, περνά από τα… πανηγύρια.
Σε δημόσια θέα και κυρίως από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης διαφημίζονται πανηγύρια και πάρτι σε όλη τη χώρα. Εκεί φαίνονται η ακριβής τοποθεσία, η ημερομηνία, η τιμή εισόδου, ποτού κ.ά., που αποτελούν πηγή άμεσων πληροφοριών για τους εφοριακούς, με τον φοροελεγκτικό μηχανισμό που έχει λάβει εντολή για ριζική πάταξη της φοροδιαφυγής να αρχίζει από τις μπίρες και τα… σουβλάκια που πωλούνται σε τέτοιες εκδηλώσεις.
Αντιθέτως, γάμοι και βαφτίσεις δεν κοινοποιούνται. Ομως οι εφοριακοί γνωρίζουν πως όλοι οι χώροι εκδηλώσεων είναι κλεισμένοι σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο (ακόμα και καθημερινές). Στόχος τους δεν είναι φυσικά συγκεκριμένα ζευγάρια που ενώνονται με τα δεσμά του γάμου, ούτε θα ψάξουν τον γαμπρό και τη νύφη για φακελάκια με μετρητά που τους δίνουν για το ξεκίνημα της ζωής τους οι καλεσμένοι, αλλά κυρίως αν η επιχείρηση κόβει τα απαιτούμενα παραστατικά.
Ελέγχουν τις κριτικές
Η Εφορία, μάλιστα, χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο, αλλά και κάθε ευφάνταστο μέσο για να αποκαλύψει φοροδιαφυγή και διακίνηση «μαύρου» χρήματος. Οσο και αν ηχεί παράδοξο και ευτράπελο, λαμβάνονται υπόψη ακόμα και οι κριτικές και οι αξιολογήσεις που κάνουν οι φορολογούμενοι σε ηλεκτρονικά καταστήματα κι άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που διαθέτουν ιστοσελίδες.
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ διενεργούνται στοχευμένα, έπειτα από συλλογή πληροφοριών που πραγματοποιείται μέσω ερευνών στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην πλατφόρμα αναζήτησης πληροφοριών Google, και κατόπιν διασταύρωσης με άλλες πληροφορίες που βρίσκονται ήδη στη διάθεση των φορολογικών Αρχών ή προέρχονται από καταγγελίες καταναλωτών.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν για τους ελεγκτές τα καταστήματα που δεν έχουν… φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook ή σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shops.