Περίπου κατά 20% ακριβότερο σε σύγκριση με πέρυσι θα είναι φέτος το τραπέζι των Χριστουγέννων, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ινστιτούτου Καταναλωτή – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας.
Από την έρευνα τιμών που διενήργησε προκύπτει ότι το φετινό τραπέζι των Χριστουγέννων θα κοστίσει περίπου 147,15 ευρώ, όταν πέρυσι για τα ίδια είδη το κόστος ήταν 119,25 ευρώ. Μάλιστα, στον υπολογισμό του κόστους δεν έχει ληφθεί υπόψη η τιμή για το ελαιόλαδο, το ηλεκτρικό ρεύμα και τα λεμόνια. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ, οι τιμές για ένα τραπέζι τεσσάρων ατόμων διαμορφώνονται ως εξής:
- 2 κιλά γαλοπούλα (11 ευρώ το κιλό) 22 ευρώ, 2 κιλά παϊδάκια (13 ευρώ το κιλό) 26 ευρώ, 1 κιλό λουκάνικα (9 ευρώ το κιλό) 9 ευρώ, Ντομάτες 300 γραμμάρια ( 2,5 ευρώ το κιλό) 0,75 ευρώ, Αγγούρι 1×0,70 ευρώ, κρεμμύδια φρέσκα το ματσάκι 0,70 ευρώ, λάχανο μάπα 1,5 ευρώ, καρότα (2 το κιλό) 1 ευρώ, πατάτες 1,2 ευρώ το κιλό, τυρί φέτα (13 ευρώ το κιλό) 6,5 ευρώ, γραβιέρα (17,90 ευρώ το κιλό) 9 ευρώ, κρασί εμφιαλωμένο (0,750 ml) 14 ευρώ, αναψυκτικά (8×0,85 ευρώ) 7 ευρώ, μπίρες (2×2,10 ευρώ) 4,20 ευρώ, μελομακάρονα – κουραμπιέδες (1 κιλό) 16 ευρώ, γλυκά 12 ευρώ, φρούτα 3 ευρώ και γέμιση γαλοπούλας 12 ευρώ
Κόβουν αγορές λόγω ακρίβειας
Την ίδια στιγμή, μία άλλη έρευνα, της Klarna, για την εορταστική περίοδο αποτυπώνει την επίδραση της ακρίβειας στην αγοραστική δύναμη των Ελλήνων. Σύμφωνα με τη μελέτη καταναλωτικής συμπεριφοράς, που διεξήχθη σε 15 χώρες, 9 στους 10 Έλληνες επηρεάζονται περισσότερο από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, ξεπερνώντας το 67% του μέσου όρου σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τη μελέτη το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει την ανησυχία του για τα οικονομικά του κατά τη διάρκεια των
εορτών, με το 89% να προτιμά οικονομικές επιλογές. Συγκεκριμένα, το 64% των Ελλήνων αναζητά οικονομικά προϊόντα λόγω του πληθωρισμού. Καθώς πλησιάζει η περίοδος των εορτών, το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει ανησυχίες για τα οικονομικά του, σε αντίθεση με το 71% παγκοσμίως. Επίσης, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι. Ένα 58% εκφράζει ανησυχία σχετικά με τις οφειλές από τις πιστωτικές κάρτες κατά την περίοδο των εορτών, με το 42% να παραδέχεται ότι είναι απίθανο να εξοφλήσει ολόκληρο το χρέος της πιστωτικής του κάρτας μετά τις διακοπές. Ως προς τον διαχωρισμό του προϋπολογισμού για τις δαπάνες στις εορτές, η μελέτη υπογραμμίζει ότι το 39% των καταναλωτών σκοπεύει να δαπανήσει τα περισσότερα χρήματα για δώρα και το 33% σε φαγητό.