Ερυθρά Θάλασσα: «Μπατάρει» η παγκόσμια οικονομική «βάρκα» – «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα νιώσουν τον πόνο»!

Ακριβή η… θαλασσοταραχή και ο αντίκτυπος των εκατέρωθεν χτυπημάτων Χούθι-Συμμάχων

Must Read

Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε διαταραχές στο εμπόριο, επηρέασε τον ενεργειακό εφοδιασμό και τις τιμές και έθεσε σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία.

Οι συνεχείς επιθέσεις των ανταρτών Χούθι κατά εμπορικών πλοίων έχει δημιουργήσει σοβαρή αναστάτωση στην παγκόσμια ναυτιλία, καθώς προκάλεσαν την απάντηση από ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, με μια σειρά επιδρομών εναντίον στόχων στην Υεμένη, με στόχο, όπως λένε, να σταματήσουν περαιτέρω επιθέσεις και να προστατεύσουν το εμπόριο μέσω της κρίσιμης ναυτιλιακής οδού.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σταματήσει ή ανακατευθύνουν τις δραστηριότητές τους στην Ερυθρά Θάλασσα, προκαλώντας καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους.

Στον απόηχο αυτών των εξελίξεων, τα ευρωπαϊκά εργοστάσια αναστέλλουν την παραγωγή τους λόγω προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Η Shell έχει επίσης σταματήσει όλες τις αποστολές στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ ο Πρωθυπουργός του Κατάρ έχει προειδοποιήσει για πιθανές διακοπές στις αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Αυτό το σενάριο είναι πιθανό να ταρακουνήσει τις μετοχές της ναυτιλίας, σηματοδοτώντας πιθανή αναταραχή και στο χρηματιστήριο.

Ποιος είναι όμως ο αντίκτυπος που έχουν τα εκατέρωθεν χτυπήματα στο εμπόριο και ποιοι… «πληρώνουν τη νύφη»;

Η κυκλοφορία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχει μειωθεί από την πρώτη επίθεση των Χούθι στις 17 Νοεμβρίου.

Ανάλυση από το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο IfW Kiel διαπίστωσε ότι ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που ταξίδευαν μέσω του στενού, μειώθηκε κατά 60% τον Δεκέμβριο.

Το Bloomberg ανέφερε την Τρίτη ότι 114 πλοία πέρασαν από το στενό Bab el-Mandeb τις ημέρες μετά τα πλήγματα. Αυτό είναι μείωση από τα 131, πριν από μια εβδομάδα και τα 272 πριν από έναν μήνα.

Σε αντίθεση με τα φορτηγά πλοία, η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη τον Δεκέμβριο παρά τις επιθέσεις, αλλά μία ανάλυση του Reuters τη Δευτέρα, διαπίστωσε ότι 15 από αυτά τα δεξαμενόπλοια που κατευθύνονταν προς την Ερυθρά Θάλασσα, είχαν αλλάξει πορεία.

Το Κατάρ, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου αερίου στον κόσμο, επιβεβαίωσε τελικά ότι θα σταματήσει να στέλνει δεξαμενόπλοια LNG μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τα τελευταία χτυπήματα.

Εντείνονται επίσης οι ανησυχίες σχετικά με διαταραχές στις ροές πετρελαίου μέσω των Στενών του Ορμούζ, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις στην αγορά πετρελαίου και στην παγκόσμια οικονομία.

Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, ένας κρίσιμος αγωγός για το εμπόριο πετρελαίου και LNG και αντιμετωπίζει πιθανές επιπτώσεις για τους εισαγωγείς, τα διυλιστήρια και τον παγκόσμιο εφοδιασμό πετρελαίου.

«Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα νιώσουν τον πόνο…»

«Οι διαταραχές στη ναυτιλία θα αυξήσουν τις τιμές των καταναλωτικών αγαθών», δήλωσε την Τρίτη στέλεχος της εταιρείας λιμενικών και εμπορευματικών εταιρειών DP World.

Οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην περιοχή από τον Νοέμβριο, έχουν επηρεάσει εταιρείες και ανησυχούν τις μεγάλες δυνάμεις – ως μια κλιμάκωση του πολέμου του Ισραήλ με τη Χαμάς στη Γάζα, καθώς οι Χούτι λένε ότι ενεργούν σε αλληλεγγύη με τους Παλαιστίνιους.

Ο οικονομικός διευθυντής της DP World Yuvraj Narayan αναμένει πως οι διαταραχές θα πλήξουν περισσότερο τους Ευρωπαίους καταναλωτές:

«Το κόστος των αγαθών στην Ευρώπη από την Ασία θα είναι σημαντικά υψηλότερο», δήλωσε στο Reuters στην ετήσια συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας.

«Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα νιώσουν τον πόνο… Θα πλήξει περισσότερο τις ανεπτυγμένες οικονομίες παρά τις αναπτυσσόμενες», πρόσθεσε ο οικονομικός επικεφαλής της εταιρείας logistics με έδρα το Ντουμπάι.

Δύο επικεφαλής διεθνών τραπεζικών ομίλων δήλωσαν ιδιωτικά στο Νταβός ότι ανησυχούν ότι η κρίση μπορεί να προκαλέσει πληθωριστικές πιέσεις που θα μπορούσαν τελικά να καθυστερήσουν, ή να αντιστρέψουν, τις μειώσεις των επιτοκίων και να θέσουν σε κίνδυνο τις ελπίδες για μια ήπια οικονομική προσγείωση των ΗΠΑ.

Ο αντίκτυπος στις επιχειρήσεις αυξάνεται. Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου για αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας αυξάνονται, δήλωσαν ασφαλιστικές πηγές την Τρίτη.

Ακριβή θαλασσοταραχή…

Στην Ισπανία, τέσσερα εργοστάσια που ανήκουν στη γαλλική εταιρεία κατασκευής ελαστικών Michelin σχεδιάζουν να σταματήσουν την παραγωγή και πάλι αυτό το Σαββατοκύριακο, λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση των πρώτων υλών.

Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων (κοντεϊνεράδικα) έχουν σταματήσει ή εκτρέπονται από την Ερυθρά Θάλασσα που οδηγεί στη Διώρυγα του Σουέζ, την ταχύτερη εμπορευματική διαδρομή από την Ασία στην Ευρώπη. Πολλά πλοία αναγκάστηκαν να κάνουν τον περίπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής.

Ένα ταξίδι από το Ρότερνταμ στη Σιγκαπούρη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, είναι σχεδόν 4.000 ναυτικά μίλια μεγαλύτερο, σε σύγκριση με τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και διαρκεί περίπου 10 ημέρες περισσότερες.

Η Xeneta, μια πλατφόρμα ανάλυσης εμπορίου ωκεανών, έχει υπολογίσει ότι αυτό θα μπορούσε να κοστίσει έως και 3 εκατομμύρια δολάρια περισσότερα ανά πλοίο, συμπεριλαμβανομένου 1 εκατομμυρίου δολαρίων σε πρόσθετο καύσιμο και 300.000 δολαρίων για ασφάλιση και πλήρωμα!

Η βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία Shell ανέστειλε επ’ αόριστον όλες τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τις επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου που προκάλεσαν φόβους για περαιτέρω κλιμάκωση, ανέφερε την Τρίτη η Wall Street Journal.

Ο ρωσικός όμιλος δεξαμενόπλοιων Sovcomflot εξετάζει επίσης εναλλακτικές διαδρομές σε περίπτωση κλιμάκωσης της κρίσης, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων TASS.

Ευρωπαίοι διπλωμάτες μάλιστα, δήλωσαν ότι τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποστήριξαν αρχικά τη δημιουργία μιας ναυτικής αποστολής έως τις 19 Φεβρουαρίου για να βοηθήσει στην προστασία των πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο υπάρχων διεθνής συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που προορίζεται να διασφαλίσει την εμπορική κίνηση στην Ερυθρά Θάλασσα (Επιχείρηση Prosperity Guardian) είναι αδύναμος επειδή οι περιφερειακές δυνάμεις της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Αιγύπτου, δεν έχουν λάβει μέρος, δήλωσε την Τρίτη ο αντιπρόεδρος της Υεμένης.

«Αυτός ο διάδρομος Μπαμπ αλ-Μαντάμπ ενδιαφέρει ολόκληρο τον κόσμο και την περιοχή, επομένως η περιφερειακή παρέμβαση είναι καίριας σημασίας», είπε ο Αϊντάρους αλ-Ζουμπάιντι σε συνέντευξή του στο Reuters, αναφερόμενος στο στενό στη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας.

«Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα θα εμποδίζουν την παγκόσμια ναυτιλία όλο το χρόνο»!

«Ακόμα κι αν οι επιθέσεις στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα σταματήσουν γρήγορα, ο αντίκτυπος θα συνεχιστεί όλο το χρόνο», δήλωσε ο Jacques Vandermeiren, Διευθύνων Σύμβουλος του λιμανιού της Αμβέρσας-Μπριζ, του δεύτερου μεγαλύτερου στην Ευρώπη.

«Η συμφόρηση των λιμανιών θα επανέλθει», προβλέπει, «με επιδείνωση των συνεπειών για τις ναυτιλιακές γραμμές, τα λιμάνια και το παγκόσμιο εμπόριο».

Αγροτικά προϊόντα

Οι τιμές των γεωργικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του σιταριού και του καλαμποκιού, καθώς και των λιπασμάτων, πιθανότατα θα αυξηθούν εν μέσω συνεχιζόμενων διαταραχών στις παγκόσμιες εμπορευματικές ροές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσε η BMI, μέρος της Fitch Solutions.

Τα πιο επικίνδυνα προϊόντα είναι τα δημητριακά από την Ευρώπη στις αγορές της Ασίας και οι ασιατικές πωλήσεις ρυζιού στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, σημείωσε η BMI.

Η Διώρυγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει περίπου το 15% των παγκόσμιων εμπορικών ροών ρυζιού, περίπου το 15% των παγκόσμιων εμπορικών ροών σιταριού και περίπου το 7% των παγκόσμιων εμπορικών ροών καλαμποκιού.

«Συνολικά, θεωρούμε ότι οι διαταραχές στη ναυτιλία στις αρχές του 2024 υποστηρίζουν τα τρέχοντα επίπεδα τιμών των γεωργικών προϊόντων», ανέφερε σημείωμα της BMI.

Απλησίαστες οι τιμές των κοντέινερ!

Τα αποτελέσματα των όσων συμβαίνουν είναι ήδη αισθητό όσον αφορά το κόστος φορτίου. Το μέσο κόστος αποστολής ενός κοντέινερ 40 ποδών από τη μια τοποθεσία στην άλλη αυξήθηκε από 4.300 δολάρια το περασμένο Σαββατοκύριακο, σε 5.650 δολάρια την Τρίτη.

Πριν από έναν μήνα, αυτοί οι ναύλοι ήταν 1.875 δολάρια!

Ο William Bain, επικεφαλής εμπορικής πολιτικής στο Βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, λέει: «Χωρίς σημάδια τερματισμού αυτής της διαταραχής, αποτελεί σημαντική πρόκληση, ειδικά όταν συνδυάζεται με άλλους παγκόσμιους αντίθετους ανέμους που αντιμετωπίζουν οι έμποροι. Καθώς οι αυξήσεις των τιμών στη ναυτιλία τροφοδοτούν το επιχειρηματικό κόστος και η διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας βαθαίνει, σχεδόν σίγουρα θα ασκήσει ανοδική πίεση στον πληθωρισμό».

Οι κερδισμένοι

Παρά το δύσκολο κλίμα, ένα συγκεκριμένο χρεόγραφο της ναυτιλίας έχει συγκεντρώσει την προσοχή για την επίδειξη ανθεκτικότητας.

Έχει πλοηγηθεί με επιτυχία στις αναταράξεις και τώρα προβλέπεται να βιώσει σημαντική έκρηξη, σύμφωνα με μια λεπτομερή ανάλυση των διαγραμμάτων μετοχών.

Εταιρείες όπως η Tanco Holdings Bhd, η Sealink International Bhd, η PDZ Holdings Bhd και η Fast Energy Holdings Bhd βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο.

Οι όγκοι συναλλαγών και οι κινήσεις των μετοχών, έχουν δείξει υποσχόμενες τάσεις, με την TA Securities να υπογραμμίζει την άνοδο του κόστους αποστολής και τα πιθανά οφέλη για τους ναυλωτές και τις αποθήκες.

Παρά την αυξημένη ένταση και τους πιθανούς κινδύνους για τις αλυσίδες εφοδιασμού, οι ανθεκτικές ναυτιλιακές μετοχές, φαίνονται έτοιμες για μια ισχυρή ανοδική κίνηση.

Η πιθανή ανάγκη για διαφοροποίηση των αποθεμάτων πετρελαίου και οι περιορισμοί εναλλακτικών οδών για τις ροές στον Περσικό Κόλπο, έχουν ενισχύσει τη σημασία τους.

Η ανθεκτικότητα της μετοχής ενόψει της κρίσης της Ερυθράς Θάλασσας όχι μόνο έχει τραβήξει την προσοχή των συμμετεχόντων στις χρηματοπιστωτικές αγορές, αλλά έχει δείξει επίσης τις δυνατότητές της ως μια ισχυρή επενδυτική ευκαιρία σε ένα κατά τα άλλα ασταθές σενάριο της αγοράς.

Υπάρχει προηγούμενο σε αυτή την διαταραχή;

Οι «πόλεμοι των τάνκερ» μεταξύ του Ιράκ και του Ιράν, που διήρκεσαν από το 1984 έως το 1988, είδαν και τις δύο πλευρές να στοχεύουν εμπορικά πλοία και πετρελαιοφόρα στον Περσικό Κόλπο.

Ο  Τζον Στόπερτ, ανώτερος Σύμβουλος στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο λέει ότι υπάρχουν κάποιες ομοιότητες με θέματα πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό, αλλά προσθέτει ότι οι επιθέσεις πυραύλων των Χούθι αντιπροσωπεύουν «μεγαλύτερη πιθανότητα ζημιάς σε πλοία».

Σε προηγούμενες κρίσεις, λέει, «η παρουσία πολεμικών πλοίων αποκατέστησε την εμπιστοσύνη στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις».

*κεντρική φωτογραφία: αρχείου

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This