Σε διευκρινιστική ανακοίνωση προχώρησε ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) σχετικά με την νέα τραγωδία που παραλίγο να συμβεί στις 23 Δεκεμβρίου στον σιδηροδρομικό σταθμό Αχαρνών (ΣΚΑ) με τη σύγκρουση δύο επιβατικών τρένων την οποία αποκάλυψε η σημερινή εφημερίδα «Τα Νέα».
Ο ΟΣΕ επιβεβαίωσε ότι θα σημειώνονταν «νέα Τέμπη» καθώς υπήρξε παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη αλλά προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα ανέφερε πως λειτούργησε η τηλεδιοίκηση και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση και ότι τα τρένα δεν κινούνταν μετωπικά αλλά βρίσκονταν σε συγκλίνουσες πορείες.
Συγκεκριμένα ο ΟΣΕ ανέφερε στην ανακοίνωση:
«Σχετικά με το συμβάν της 23ης Δεκεμβρίου 2023, επισημαίνεται ότι το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος».
Και προσθέτει «το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη».
Όπως αναφέρει ο Οργανισμός ενημερώθηκε σχετικά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), προκειμένου να υπάρξει πόρισμα, τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Καταλήγοντας, ο ΟΣΕ αναφέρει πως έχουν κινηθεί οι διαδικασίες για να ξεκινήσει η σύνταξη του πορίσματος.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ:
«Το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος τονίζει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ αναφορικά με το συμβάν που έλαβε χώρα στις 23 Δεκεμβρίου 2023 στο σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Ο ΟΣΕ ενημέρωσε άμεσα τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για το συμβάν, ενώ έχει ήδη κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Το προσεχές διάστημα αναμένεται να συνταχθούν υπομνήματα τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, τα οποία πρόκειται να κατατεθούν για τη σύνταξη του τελικού πορίσματος από τη ΡΑΣ και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών & Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον».
Προκλητικός ο Τερεζάκης: «Υπερβολές»
Μονάχα οργή προκαλούν οι δηλώσεις του μεταβατικού διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη σχετικά με την παρολίγο τραγωδία ανάλογη με αυτή των Τεμπών με τη σύγκρουση τρένων που αποφεύχθηκε στο παρά πέντε στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αχαρνών στις 23 του περασμένου Δεκεμβρίου και αποκάλυψε σήμερα η εφημερίδα «Τα Νέα».
Το σοβαρότατο περιστατικό επιβεβαίωσε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας!
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο κ. Τερεζάκης εμφανίστηκε τουλάχιστον προκλητικός καθώς χαρακτήρισε «υπερβολές» όσα ακούστηκαν θυμίζοντας έντονα τον τέως υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή που κουνούσε το δάχτυλο όταν προειδοποιούσαν για την ασφάλεια των τρένων και μιλούσε επίσης για «υπερβολές».
Παραλίγο «νέα Τέμπη» στο ΣΚΑ Αχαρνών: Πώς απεφεύχθη η τραγωδία
Δείτε βίντεο:
Οι προκλητικές δηλώσεις
Συγκεκριμένα, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε:
«Χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ.
Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα.
Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercity που ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο. Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει.
Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ».
Και συνέχισε:
«Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές.
Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».
Το χρονικό
Συνεχίζεται η αδιαφορία του κράτους και τα τραγικά συμβάντα αναφορικά με την λειτουργία των τρένων στη χώρα μας, ακόμα και μετά από έναν ολόκληρο χρόνο από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Συγκλονίζει μία νέα αποκάλυψη που ήρθε στο φως της δημοσιότητας, αυτή τη φορά από τις Αχαρνές, όπου δύο τρένα βρέθηκαν σε πολύ κοντινή απόσταση μεταξύ τους, καθώς ένα από αυτά παρενέβη τον κόκκινο σηματοδότη. Οι φωνές και τα ουρλιαχτά των επιβαινόντων ακούστηκαν μέσω του ασύρματου με αποτέλεσμα οι αναφορές από τους εμπλεκομένους να επιβεβαιώνουν τους φόβους μίας νέας εθνικής τραγωδίας. Οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν προς την ίδια κατεύθυνση, ωστόσο έναν θαύμα έσωσε τους επιβάτες. Σύμφωνα με όσα δημοσιεύουν «Τα Νέα», το περιστατικό που εκτυλίχθηκε στις 23 Δεκεμβρίου και ώρα 12:19 κατά το προηγούμενο έτος, θέτει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Η παραλίγο τραγωδία καταγράφηκε στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών και αφορούσε την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που απείχε ελάχιστα από την πρόκληση σύγκρουσης δύο επιβατικών αμαξοστοιχιών της Hellenic Train. Οι αμαξοστοιχίες που ήταν ενεργές εκείνη τη στιγμή ήταν η 1313, που εκτελούσε δρομολόγιο από το Κιάτο προς τον Πειραιά, και η 51 (γνωστή και ως “Ασημένιο Βέλος”), η οποία εκτελούσε δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των εργαζομένων του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και βρέθηκε πολύ κοντά στην αμαξοστοιχία 51, με την σύγκρουση να αποφεύγεται ελάχιστα πριν την καταστροφή. Αυτό οφείλεται στην έγκαιρη αντίδραση του υπευθύνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος ούρλιαζε κυριολεκτικά μέσω ασύρματου με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 1313, προκειμένου να τον ενημερώσει να σταματήσει. Ευτυχώς, ο μηχανοδηγός ανταποκρίθηκε άμεσα στην κλήση, αποφεύγοντας έτσι την σύγκρουση λίγο πριν τη γραμμή 102. Το ρεπορτάζ της εφημερίδας αναφέρει, επίσης, ότι κατά τη διάρκεια του περιστατικού στην καμπίνα μηχανοδήγησης υπήρχε ένας μαθητευόμενος μηχανοδηγός, αν και αυτό δεν ήταν επιβεβαιωμένο επίσημα, δεδομένου ότι ο κανονικός μηχανοδηγός δεν είχε την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο μηχανοδηγός υποστήριξε ότι η κατάσταση οφείλεται σε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή το τρένο δεν σταμάτησε εγκαίρως στο ερυθρό φωτόφωρο, εξαιτίας ολίσθησης των γραμμών και των τροχών. Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής, αντέδρασε αμέσως στο σοβαρό περιστατικό καταγράφοντάς το, ενώ αντίστοιχα η Hellenic Train προσπάθησε αρχικά να μειώσει τη σημασία του. Τα στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι η αιτία του περιστατικού δεν ήταν η ενέργεια του μηχανοδηγού, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών. Μέχρι στιγμής, η εταιρεία δεν έχει κάνει κάποια επίσημη εκτίμηση ή ανακοίνωση σχετικά με το θέμα. Ο ΟΣΕ ανέφερε το περιστατικό στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων λόγω της σοβαρότητάς του και ζήτησε την ταινία του ταχογράφου από την Hellenic Train, προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα και να εξετάσει αν υπήρξε ολίσθηση στις ράγες. Μέχρι στιγμής, η εταιρεία δεν έχει παραδώσει την ταινία. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ζητεί την πλήρη διαλεύκανση του περιστατικού και καλεί όλους τους εμπλεκόμενους να παραδώσουν τα πορίσματά τους.
Διαβάστε ακόμα:
Ταξίαρχος ε.α. Γερογλής: «Πλήρης αλλοίωση στην σκηνή του δυστυχήματος των Τεμπών»
Νέα βόμβα για το εθνικό έγκλημα στα Τέμπη!