Η ακρίβεια τη χώρα μας εξακολουθεί να καλπάζει, με τον ρυθμό αύξησης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να διαμορφώνεται στο 3% τον φετινό Ιανουάριο (σε σχέση με τον περυσινό), σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ τον φετινό Ιανουάριο καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% στην κατηγορία των τροφίμων, ενώ, όσον αφορά στις κατηγορίες με «λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων» καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις εξής κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
- Έτοιμα γεύματα: +8,20%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%
Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων καθ’ όλο το 2023, ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση κατά 5,18%, με τη «συγκρατημένη» αύξησή της να οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι, κ.ά.).
Την ίδια ώρα, καταγράφονται και κάποιες μειώσεις τιμών σε προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με τις μεγαλύτερες από αυτές να καταγράφονται στις ακόλουθες κατηγορίες:
- Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
- Γάλα και χυμοί: -4,15%
- Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
- Αλλαντικά: -2,11%
- Τυροκομικά: -1,79%
Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς, όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.
Με βάση, εξάλλου, την ίδια έρευνα, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ είναι αναλυτικά οι παρακάτω:
- Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν με αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.
Δείτε σχετικό ρεπορτάζ: