Με έδρα την Κίνα αποκαλύφθηκε το γιγαντιαίο δίκτυο με τις 76.000 ψεύτικες ιστοσελίδες, όπου περισσότερα από 800.000 άτομα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ φαίνεται ότι εξαπατήθηκαν. Τα στοιχεία της κάρτας κι άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα μοιράστηκαν σ’ ένα ευρύ δίκτυο ψεύτικων ηλεκτρονικών καταστημάτων, που – δήθεν – διέθεταν επώνυμα προϊόντα.
Πως αποκαλύφθηκε η μεγάλη ηλεκτρονική απάτη
Μια μεγάλη διεθνής έρευνα από τις εφημερίδες Guardian, Die Zeit και Le Monde έβαλαν στο «μικροσκόπιό» της τον μηχανισμού αυτό που το Chartered Trading Standards Institute του Ηνωμένου Βασιλείου περιέγραψε ως μία από τις μεγαλύτερες απάτες του είδους του.
Πρόκειται για μία εξαιρετικά οργανωμένη και τεχνικά εξελιγμένη δραστηριότητα. Οι προγραμματιστές δημιούργησαν δεκάδες χιλιάδες ψεύτικα διαδικτυακά καταστήματα που προσφέρουν εκπτωτικά προϊόντα από τις εταιρείες Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace και Prada, καθώς και πολλές άλλες premium μάρκες.
Ήταν στημένα σε διάφορες γλώσσες, από αγγλικά έως γερμανικά, γαλλικά, ισπανικά, σουηδικά και ιταλικά, και φαίνεται πως δημιουργήθηκαν για να παρασύρουν τους αγοραστές ώστε να δώσουν χρήματα και προσωπικά δεδομένα. Ωστόσο, οι ιστότοποι δεν είχαν καμία σχέση με τις μάρκες που ισχυρίζονταν ότι πουλούσαν και στις περισσότερες περιπτώσεις οι καταναλωτές κατήγγειλαν ότι δεν έλαβαν κανένα προϊόν.
Τα πρώτα ψεύτικα καταστήματα του δικτύου φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν το 2015. Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια έχουν διεκπεραιωθεί περισσότερες από 1 εκατομμύριο «παραγγελίες», σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων. Παρότι δεν ολοκληρώθηκαν όλες οι πληρωμές, φαίνεται ότι έγιναν αγορές συνολικού ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ.
Σήμερα, τα περισσότερα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι αδρανή, αλλά πάνω από 22.500 παραμένουν σε λειτουργία.
Μέχρι στιγμής, εκτιμάται ότι 800.000 άνθρωποι, σχεδόν όλοι τους στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, έχουν μοιραστεί διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ενώ 476.000 από αυτούς έχουν δώσει στοιχεία χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, συμπεριλαμβανομένου του τριψήφιου αριθμού ασφαλείας τους. Όλοι τους παρείχαν, επίσης, τα ονόματα, τους αριθμούς τηλεφώνου, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τις ταχυδρομικές διευθύνσεις τους στο δίκτυο.
«Με ξεγέλασαν»
Η Μέλανι Μπράουν από την Αγγλία έψαχνε μία τσάντα της αγαπημένης της μάρκας όταν η αναζήτηση στο διαδίκτυο την έφερε μπροστά σε ιστότοπο που την διέθετε με έκπτωση 50%.
Αφού επέλεξε την τσάντα, εντόπισε κι άλλα ρούχα σχεδιαστών από μια high-end μάρκα. Βρήκε φορέματα, μπλούζες και τζιν, και το καλάθι της έφτασε στις 1.200 λίρες για 15 αντικείμενα. «Έπαιρνα πολλά πράγματα για αυτά τα χρήματα, οπότε σκέφτηκα ότι άξιζε τον κόπο» είπε.
«Με ξεγέλασαν» παραδέχθηκε.
Ο Guardian μίλησε με 19 άτομα από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ που εξαπατήθηκαν και μοιράστηκαν τις ιστορίες τους. Ορισμένοι δεν έλαβαν ποτέ αυτά που αγόρασαν, ενώ άλλοι έλαβαν αντικείμενα που δεν είχαν πληρώσει. Ένας Γερμανός αγοραστής πλήρωσε για ένα σακάκι και έλαβε φτηνά γυαλιά ηλίου. Ένας Βρετανός πελάτης έλαβε ένα ψεύτικο δαχτυλίδι Cartier αντί για ένα πουκάμισο και σε έναν άλλον εστάλη ένα μη επώνυμο μπλε πουλόβερ αντί για το Paul Smith που είχε πληρώσει.
Τα πολύτιμα προσωπικά δεδομένα
Παραδόξως, πολλοί δεν έχασαν τα χρήματά τους. Είτε η τράπεζά τους μπλόκαρε την πληρωμή, είτε το ίδιο το ψεύτικο κατάστημα δεν την επεξεργάστηκε. Ωστόσο, όλοι έδωσαν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Ο Σάιμον Μίλερ διευθυντής πολιτικής και επικοινωνίας της Stop Scams UK, δήλωσε: «Τα δεδομένα μπορεί να είναι πιο πολύτιμα από τις πωλήσεις. Αν μαζεύετε τα στοιχεία της κάρτας κάποιου, τα δεδομένα αυτά είναι ανεκτίμητα».
Η SR Labs, η οποία συνεργάζεται με εταιρείες για την προστασία των συστημάτων τους από κυβερνοεπιθέσεις, πιστεύει ότι η απάτη λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Πρώτον, τη συγκομιδή στοιχείων πιστωτικών καρτών αλλά όχι τη λήψη χρημάτων. Δεύτερον, τις ψεύτικες πωλήσεις, όπου οι εγκληματίες παίρνουν τα χρήματα.
*ΦΩΤΟ ΑΠΟ ΑΡΧΕΙΟ
ΠΟΤΈ ΠΛΗΡΩΜΗ, ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΑΒΗ.
ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΤΟΝΟΜΙΣΜΑΤΑ, ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΥΣΙΚΑ, ΚΑΠΟΤΕ ΕΓΡΑΦΑΝ, ΠΛΗΡΩΤΕΟ ΕΠΙ ΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙ.!!!