Απόλυτη έμφαση στις επενδύσεις προστάζει η κυβέρνηση μετά και την ψήφιση του νέου πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Μεγάλα ποσοστά ανάπτυξης αναμένεται να υπάρξουν από τις επενδύσεις που προγραμματίζονται για το φυσικό αέριο. Το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι πράγματι μεγάλο και επικεντρώνεται τόσο στην εμπορία του αερίου όσο και στην άμεση υλοποίηση των απαραίτητων υποδομών για τη διείσδυση του «πράσινου» καυσίμου σε όλη την επικράτεια.
Μάλιστα, αφότου η κυβέρνηση ανακοίνωσε την απολιγνιτοποίηση της χώρας έως το 2028, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σπεύδει να αναθεωρήσει το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα, αναβαθμίζοντας τον ρόλο του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα.
Δείτε επίσης: Τέλη κυκλοφορίας: Οι ειδικές κατηγορίες, τα πρόστιμα και οι προθεσμίες
Εξέχουσα θέση στις υπό ανάπτυξη υποδομές καταλαμβάνει το ενεργειακό ντουέτο του πλωτού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG FSRU) στην Αλεξανδρούπολη και του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB).
Τα δύο έργα πορεύονται μαζί τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς αποτελούν έργα ύψιστης σημασίας για τις δύο χώρες και με κοινούς promoters.
Από τη μία πλευρά, η βουλγαρική κυβέρνηση κατέχει μέσω της Bulgarian Energy Holding το 50% του IGB και μέσω της Bulgartransgaz έχει ήδη συμφωνήσει να αποκτήσει το 20% του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Από την άλλη, η ΔΕΠΑ συμμετέχει με 25% στον IGB και πρόκειται σύντομα να αγοράσει το 20% στο FSRU Αλεξανδρούπολης.
Τόσο οι χαμηλές τιμές στο LNG όσο και η αύξηση στη ζήτηση του αερίου στην Ελλάδα και τις περιφερειακές αγορές έχουν συμβάλλει στην ανάγκη για την άμεση κατασκευή των δύο υποδομών.
Στην περίπτωση του IGB, η έναρξη των τεχνικών εργασιών έχει ήδη ανακοινωθεί, ενώ, σύμφωνα με τους κύκλους της αγοράς, πριν από τα Χριστούγεννα θα αρχίσει η δεύτερη φάση του market test για τη δέσμευση δυναμικότητας στο FSRU Αλεξανδρούπολης, κατά την οποία οι εταιρίες που συμμετείχαν στην εκδήλωση ενδιαφέροντος της πρώτης φάσης καλούνται να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.
Να σημειωθεί ότι στην πρώτη φάση που πραγματοποιήθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο το ενδιαφέρον των εταιριών υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα του έργου, που ανέρχεται στην παροχή 5,5 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ανά έτος.
Τα δύο έργα είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ αφού πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις και κυρίως αυτές της άρσης της ενεργειακής απομόνωσης κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της ασφάλειας εφοδιασμού και της πρόσβασης σε εναλλακτικές πηγές προμήθειας.