Στη διάθεση των πολιτών, αλλά και των εποπτικών αρχών είναι εδώ και λίγα 24ωρα η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω τις οποίας παρέχεται η δυνατότητα αναφορών και καταγγελιών για ακαθάριστα οικόπεδα, με απώτερο σκοπό όχι μόνο να επισπευθούν οι διαδικασίες καθαρισμού τους, αλλά -κυρίως- να… πιεστούν ιδιοκτήτες που αδιαφορούν συστηματικά για τις νόμιμες υποχρεώσεις τους, την ώρα που η αντιπυρική περίοδος έχει ξεκινήσει, με το θερμόμετρο να καταγράφει ήδη τα πρώτα 40άρια.
Έτσι οι πολίτες έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr αναφορά ή καταγγελία για ελλιπή μέτρα πυροπροστασίας σε ακαθάριστα οικόπεδα, εγκαταστάσεις, ακόμα και επιχειρήσεις. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αναφορά ή καταγγελία τους και να παραλάβουν την απάντηση στην προσωπική τους θυρίδα στο gov.gr εύκολα και χωρίς περιττή γραφειοκρατία. Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://akatharista.apps.gov.gr.
Βασική προϋπόθεση είναι οι πολίτες να συνδέονται με τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασής τους στο TaxisNet ή τους κωδικούς e-Banking. Καταχωρούν και επιβεβαιώνουν στην εφαρμογή τα στοιχεία που απαιτούνται, επισυνάπτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και υποβάλλουν την αναφορά ή την καταγγελία τους. Ακολούθως, μετά την υποβολή, η αναφορά ή καταγγελία αποστέλλεται ηλεκτρονικά στη θυρίδα του Πυροσβεστικού Σώματος, στην αρμόδια Διοίκηση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών για έλεγχο και ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Επίσης ενημερώνονται και οι υπηρεσίες Περιβάλλοντος των Δήμων που έχουν επιφορτιστεί με τις καταγγελίες των πολιτών. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι πολίτες ενημερώνονται με e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχουν καταθέσει ή και SMS στον αριθμό κινητού τηλεφώνου, που έχουν δηλώσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, στο emep.gov.gr. Η απάντηση αποστέλλεται στην προσωπική θυρίδα του πολίτη στο gov.gr και φέρει τα χαρακτηριστικά εγκυρότητας του gov.gr, δηλαδή μοναδικό κωδικό αριθμό σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή QR, καθώς και προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και έχει ισχύ όταν διακινείται τόσο ως ηλεκτρονικό έγγραφο, όσο και ως έντυπο έγγραφο.
Ανώνυμη καταγγελία με… αστερίσκο
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι καταγγελίες μπορούν μεν να γίνουν (και) ανώνυμα, ωστόσο απαιτείται σύνδεση του καταγγέλλοντα στο σύστημα με τους κωδικούς του taxisnet για να ταυτοποιηθεί. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση που υπάρξει κατάχρηση ή ψευδής αναφορά από καταγγέλλοντα, είναι δυνατός ο εντοπισμός του, ώστε να τού επιβληθεί το ανάλογο πρόστιμο. Οι καταγγελίες θα κοινοπούνται στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, αλλά και στους οικείους Δήμους, όπου οι διαβαθμισμένοι υπάλληλοι των υπηρεσιών θα μπορούν να κάνουν ελέγχους.
Ωστόσο, όπως σχολιάζουν παράγοντες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, αλλά και των δήμων οι (ανώνυμες) καταγγελίες μπορεί από τη μία να βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος αλλά από την άλλη ενδέχεται να οδηγήσουν σε υπερβολές, αλλά και σε αδιέξοδα τις εποπτικές αρχές, καθώς είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν χιλιάδες αναφορές τις οποίες και θα πρέπει να ελέγξουν, χωρίς όμως να γνωρίζουν τα στοιχεία των ιδιοκτητών. Κι αυτό επειδή εκκρεμεί η σύνδεση με το Κτηματολόγιο, όπου οι Δήμοι και η Π.Υ. δεν έχουν πρόσβαση. Επίσης, χιλιάδες ιδιοκτησίες έχουν κληρονομικές και ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες και είναι δύσκολος έως και αδύνατος ο εντοπισμός τους.
Η συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, πάντως, είχε προαναγγελθεί από τα τέλη Απριλίου από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Μέχρι σήμερα οι καταγγελίες γίνονταν τηλεφωνικά στην Πυροσβεστική Υπηρεσία και στις αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων.
*φωτό αρχείου
- Δείτε επίσης: Μπάχαλο και με τα μέτρα για την πυροπροστασία!