Πέρασαν 20 χρόνια από την μέρα που το μετρό της Αθήνας μπήκε επίσημα στις ράγες του και άλλαξε τον τρόπο μετακίνησης των 3,5 εκατομμυρίων κατοίκων της πρωτεύουσας και πολλών εκατομμυρίων τουριστών.
Τα εγκαίνια έγιναν στις 28 Ιανουαρίου του 2000 από τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη και την πρώτη μέρα λειτουργίας του στις 29 Ιανουαρίου ταξίδεψαν με αυτό 1.000.000 επιβάτες.
Αρχικά, υπήρξαν δυο γραμμές, η Σεπόλια-Σύνταγμα που περιλάμβανε επτά σταθμούς, ενώ άλλους τόσους σταθμούς είχε η διαδρομή Σύνταγμα-Εθνική Άμυνα.
Στο βιβλίο του «Αθήνα-Περιηγήσεις και Ίχνη (Εκδόσεις Παρουσία) ο δημοσιογράφος του ΑΠΕ Αλέκος Λιδωρίκης συγκρίνει το μετρό της Αθήνας με άλλα μετρό του κόσμου:
«Τα μετρό του κόσμου, «κρύβουν» τις δικές τους ιστορίες, που συνδέονται με την ιστορία των χωρών όπου λειτουργούν και αντανακλούν την καθημερινότητα των επιβατών. Αποκαλύπτουν νοοτροπίες και συνήθειες, αποτυπώνουν τις αλλαγές στο χρόνο, τις μεταβολές στις τεχνολογίες. Από τα πρόσωπα των επιβατών μπορείς να αισθανθείς τις χαρές τους, τις λύπες τους, τις προσδοκίες τους. Μετρό του κόσμου, οι Γέφυρες που ενώνουν ανθρώπους διαφόρων χωρών, φυλών και πολιτισμών».
Περιγράφοντας την πρώτη ημέρα του μετρό της Αθήνας ο δημοσιογράφος αναφέρει:
«Σύνταγμα, τέλη Ιανουαρίου 2000. Παρουσία της πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας του τόπου έγιναν τα εγκαίνια ενός έργου πνοής για την πρωτεύουσα, όνειρο για πολλές γενιές, που το άκουγαν για χρόνια στο σχεδιασμό για την αναβάθμιση της πόλης, του μετρό της Αθήνας.
Εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι και επισκέπτες της πρωτεύουσας είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν χωρίς εισιτήριο για ένα διήμερο σε όλους τους σταθμούς, νιώθοντας εθνική υπερηφάνεια για το υψηλής ποιότητας και αισθητικής έργο που αναδεικνύει την ιστορία της πόλης, καθώς χάρη στην κατασκευή του μετρό της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (79.000 τ.μ.) η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα από τη νεολιθική περίοδο έως τη σύγχρονη εποχή.
Σήμερα, σε έξι κεντρικούς σταθμούς του μετρό, εκτίθενται αρχαία αντικείμενα σε δημόσιο χώρο πίσω από καλαίσθητες προθήκες. Σήμερα, το μετρό της Αθήνας, εξακολουθεί να είναι το ίδιο εντυπωσιακό, λαμπερό, καθαρό και είναι ένα από τα πιο μοντέρνα και καλαίσθητα μετρό διεθνώς κατά γενική ομολογία.
Η ιστορία όμως του σιδηρόδρομου και του μετρό της Αθήνας δεν ξεκινά το 2000. Ξεκινάει το 1869 όταν Βρετανοί επιχειρηματίες ίδρυσαν τους Σιδηρόδρομους Αθηνών-Πειραιώς (ΣΑΠ), ένα ατμοκίνητο σιδηρόδρομο που συνέδεε το λιμάνι του Πειραιά με την Αθήνα (Θησείο). Το 1875 η Εταιρεία πέρασε σε ελληνικά συμφέροντα και το 1895 επεκτάθηκε η γραμμή από το Θησείο έως το κέντρο της Αθήνας, στην πλατεία Ομονοίας. Το 1904 ο σιδηρόδρομος μετατράπηκε σε ηλεκτροκίνητο και η μετέπειτα ιστορία του συνδέεται με την ανάπτυξη των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας».