Είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα της υπόθεσης των Τεμπών. Ως πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ήταν αδύνατον να μην αναζητηθούν και από την ίδια ευθύνες για τις δικές της πράξεις και παραλείψεις. Βρίσκεται στη λίστα με τους -έως τώρα- 41 κατηγορουμένους για το πολύνεκρο δυστύχημα τη μοιραία βραδιά της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και προχθές αφέθηκε ελεύθερη με περιοριστικούς όρους. Κάποιοι εκ των συγγενών ξέσπασαν.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Η Ιωάννα Τσιαπαρίκου απολογήθηκε ενώπιον του εφέτη ανακριτή και, σύμφωνα με πληροφορίες, ισχυρίστηκε ότι ως πρόεδρος της ΡΑΣ δεν έχει αρμοδιότητα για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Άλλα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι «έδειξε προς τα πάνω» για τις ευθύνες που προκύπτουν.
Κατηγορείται για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, της βαριάς σωματικής βλάβης και της ελαφράς σωματικής βλάβης. Οι περιοριστικοί όροι αφορούν την υποχρεωτική διαμονή στον τόπο κατοικίας της και την παρουσία μία φορά τον μήνα στο τοπικό αστυνομικό τμήμα.
Ο Νίκος Πλακιάς, που έχασε τα δίδυμα παιδιά του και την ανιψιά του στα Τέμπη, εξοργίστηκε με την εξέλιξη: «Αφέθηκε ελεύθερη με περιοριστικούς όρους. Με απαγόρευση εξόδου από τη χώρα. Θα χάσει τις χριστουγεννιάτικες διακοπές στην Ελβετία. Με την υποχρέωση να διαμένει σπίτι της. Και παρουσία κάθε πρώτη του μηνός στο Α.Τ. της περιοχής της. Θα πάει να πίνει το καφεδάκι της. Ντροπή σας, ρε! Έπρεπε από την πρώτη ημέρα να είναι στη φυλακή η συγκεκριμένη και εσείς την αθωώσατε. Ντροπή!»
Μέχρι σήμερα, η «τροχονόμος των παραλείψεων ασφαλείας», όπως την είχε χαρακτηρίσει η «δημοκρατία» δύο μέρες μετά το δυστύχημα, παραμένει στη θέση της. Το πώς πρέπει να λειτουργούν, βάσει νομοθετικού πλαισίου, οι ανεξάρτητες Αρχές στη χώρα μάς το δίδαξε με την υπόθεση των υποκλοπών ο Χρήστος Ράμμος της ΑΔΑΕ. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν μπορεί να ισχυριστεί το ίδιο για τα τρένα. Στο κάδρο των ευθυνών η Ιωάννα Τσιαπαρίκου και τα μέλη της Ρυθμιστικής Αρχής μπαίνουν από τον ίδιο τον νόμο: «Είναι η Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές».
Το τι θεωρεί η ΡΑΣ πεδίο δράσης της είναι αδιάφορο. Σημασία έχει μόνο τι λέει ο νόμος, όχι ποια ερμηνεία δίνει κάθε μέλος της. Η απόδειξη ότι η Ρυθμιστική Αρχή ολιγώρησε στις εκ του νόμου αρμοδιότητές της και δεν ερεύνησε όσα συνέβαιναν πριν από τα Τέμπη, αν και ήταν ενήμερη έγκαιρα για όλα, προκύπτει από το γεγονός ότι, μόλις μία ημέρα μετά την τραγωδία, ανακοίνωσε «τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας». Τότε ξαφνικά θυμήθηκε ότι έχει εκ του νόμου και δικαίωμα έρευνας. Πριν δεν είχε; Βάσει νόμου, η ΡΑΣ είναι η Αρχή που εποπτεύει την εφαρμογή των συστημάτων διαχείρισης ασφαλείας, τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο διαχειριστής υποδομής (ΟΣΕ) και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, στην προκειμένη η Hellenic Train. Το αν τηρούσαν τους κανόνες ή όχι οι δυο άμεσα εμπλεκόμενοι στο δυστύχημα ήταν αρμοδιότητα της ΡΑΣ.
Μόνο μετά το κακό, η Ρυθμιστική Αρχή της Τσιαπαρίκου γνωστοποίησε ότι θα εξετάσει την ορθή εφαρμογή των συστημάτων διαχείρισης ασφαλείας από τον ΟΣΕ και τη Ηellenic Train, ζητώντας τα τεκμήρια και τα στοιχεία που θα βοηθήσουν στην έρευνα που διεξάγει. Όμως, αναπόφευκτα, οι εισαγγελικές Αρχές αποφάσισαν να ελέγξουν και τις πράξεις της ίδιας της ΡΑΣ.
Η ΡΑΣ δεν μπορεί να επικαλεστεί άγνοια. Το προειδοποιητικό για τα προβλήματα εξώδικο, που έστειλε τον Οκτώβριο του 2022 στον Καραμανλή με δικαστικό επιμελητή η Πανελλήνια Ένωση Μηχανοδηγών, είχε παραλήπτη και τη ΡΑΣ. Η Ρυθμιστική Αρχή ήταν ενήμερη.
Δύο 24ωρα μετά το δυστύχημα, η «δημοκρατία» έγραφε πως η ΡΑΣ «θα πρέπει να αποδείξει τώρα τις ενέργειές της μετά το εξώδικο των μηχανοδηγών και μέχρι την τραγωδία των Τεμπών. Γιατί κάνει σήμερα την αυτεπάγγελτη διερεύνηση κι όχι από τον Οκτώβριο του 2022;».
Σήμερα, η Τσιαπαρίκου είναι στον κατάλογο των κατηγορουμένων. Κι ας έλεγε η πρόεδρος της Αρχής αμέσως μετά τα Τέμπη ότι «δεν ελέγχουμε εμείς την κατάσταση του δικτύου». Ο εφέτης ανακριτής ερεύνησε τον ρόλο της και της άσκησε τον Ιούλιο του 2024 ποινική δίωξη, επειδή «φρονούμε ότι προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ενοχής».
Στη γιγαντιαία επιχείρηση της κυβέρνησης να αποποιηθεί των ευθυνών της, να κουκουλώσει τις ευθύνες του Καραμανλή και να στρέψει τα βλέμματα αλλού, έγινε κι ένας «εύκολος» θόρυβος γύρω από το όνομα της Τσιαπαρίκου. Όταν η πρόεδρος της ΡΑΣ πήγε να καταθέσει στην Εξεταστική Επιτροπή πιέστηκε κυρίως από βουλευτές της Ν.Δ.
«Μετάθεση ευθυνών επιχείρησε με την κατάθεσή της στην Εξεταστική η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, προσπαθώντας να μειώσει τον ρόλο της Αρχής στη χορήγηση εγκρίσεων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου» ανέφεραν, με θεατρικότητα και δραματοποίηση για να σώσουν ό,τι μπορούν, «κύκλοι της Ν.Δ.», σύμφωνα με την επίσημη διαρροή μέσω ΑΠΕ τον περασμένο Ιανουάριο.
Η Δικαιοσύνη εντόπισε σωστά τις ευθύνες της Τσιαπαρίκου και την τοποθέτησε στο σκαμνί για την δίκη των Τεμπών, όποτε αυτή αρχίσει, μαζί με ακόμα 40 άτομα. Το ερώτημα είναι αν η Δικαιοσύνη έχει στοιχειοθετήσει, 1,5 χρόνο μετά, και όσα αφορούν τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, ώστε να στείλει έναν πλήρη, κι όχι αδύναμο, φάκελο στη Βουλή.
Το βιογραφικό της Ιωάννας Τσιαπαρίκου
Είναι απόφοιτη του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιά, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Διεθνείς Μεταφορές του University of Wales-Cardiff και διδάκτωρ του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, της κοινωνικής ασφάλισης, όπως το ΙΚΑ, της Υγείας και της Δημόσιας Διοίκησης, ενώ το 2015 διορίστηκε υποδιοικήτρια της 2ης ΥΠΕ. Ανέλαβε πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων τον Ιούλιο του 2017. Στις 24 Ιουλίου 2024 ασκήθηκε εναντίον της ποινική δίωξη για την υπόθεση των Τεμπών.
Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία
Διαβάστε ακόμα:
- Πριμοδότηση-ντροπή στη Hellenic Train!
- Τέμπη: Μετά την πολύωρη απολογία, ελεύθερη με περιοριστικούς όρους η πρόεδρος της ΡΑΣ