Στον «αέρα» το Σύστημα Θαλάσσιας Επιτήρησης παρότι είχε λάβει χρηματοδότηση από το 2019!

Η κυβέρνηση έκρινε ότι «δεν θα προλάβαινε το έργο να υλοποιηθεί» Και έτσι αποφασίστηκε τα 62 εκατομμύρια της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης να απορροφηθούν σε άλλα έργα σχετικά με τον μεταναστευτικό

Must Read

Όσο ο κίνδυνος μιας νέας έκρηξης της μεταναστευτικής κρίσης ζυγώνει κάθε μέρα τα ακριτικά μας νησιά τόσο εντείνονται και οι καθησυχαστικές κυβερνητικές δηλώσεις που επαναλαμβάνουν ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και ευρωπαϊκά.

  • Από τη
    Μαρία Παπαπαναγιώτου

«Αυτό που θέλουμε, είναι να σταματήσουν οι βάρκες πριν μπουν στα δικά μας χωρικά ύδατα. Για να γίνει αυτό θέλουμε τη συνεργασία των τουρκικών αρχών και θα έλεγα ότι σημειώσαμε πρόοδο το τελευταίο έτος, δημιουργώντας καλύτερους διαύλους επικοινωνίας. Διότι η μετανάστευση είναι ένα τρομερό ζήτημα και δεν θέλουμε να το αφήσουμε στα χέρια των διακινητών και να αποφασίζουν εκείνοι ποιος θα μπει στην Ε. Ε. ή να τίθενται οι ζωές αυτών σε κίνδυνο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός στο τέλος Σεπτεμβρίου στο διεθνές τηλεοπτικό δίκτυο CNN.

Η διαβεβαιωση της στενής συνεργασίας για το μεταναστευτικό με την ΕΕ και την γείτονα, στη δεδομένη χρονική στιγμή μπορεί όντως να ηρεμεί προσωρινά τους νησιώτες του Ανατολικού Αιγαίου, που βιώνουν το ενδεχόμενο μιας επόμενης κρισης με συλλογικό μετατραυματικό στρες. Ακουγεται όμως, την ίδια ώρα απίστευτη εως αδιανόητη η αποκάλυψη του μη υλοποιηθέτνος ΕΣΟΘΕ, του ηλεκτρονικού «φράχτη»για τη φυλαξη των θαλασσιών συνόρων, το οποίο εδώ και μια δεκαετία έχει εγκρίνει και εν συνεχεία χρηματοδοτήσει η ΕΕ προς το Λιμενικό σώμα. Με ευθύνη κι αποφαση της ίδιας της κυβέρνησης, όπως προκύπτει, το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, ποτέ δεν υλοποιήθηκε, αν και είχε χρηματοδοτηθεί από τον Ιούνιο του 2019 από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 62 εκατομμύρια, επί Επιτροπείας Δημήτρη Αβραμόπουλου.

Το σχέδιο προβλέπει επί της ουσίας το ηλεκτρονικό σύστημα πού θα μπορεί να ελέγχει τα θαλάσσια σύνορα σε πραγματικό χρόνο 24/7, για λογαριασμό της Ελλάδας και ταυτόχρονα της ΕΕ. Τόσο, μάλιστα, ήταν το ενδιαφέρον της Ευρώπης να το υλοποιήσει, που το 2018, είχε φθάσει στην Ελλάδα η επικεφαλής αρμόδια αξιωματούχος της Σεγκεν για την Ευρώπη κυρά Μπεατε Κμάιντερ, απειλώντας ότι αν δεν απορροφηθεί από την Ελλάδα, το κονδύλι επρόκειτο να δοθεί σ άλλη χώρα! Έτσι και προχώρησαν οι διαδικασίες απορρόφησης των 62 εκατομμυρίων κατά το τελευταία διάστημα της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και επι ολόκληρης της διπλής θητείας της ΝΔ από το 2019 μέχρι σήμερα, το έργο περνάει από 40 κύματα και συστηματικά, και παραμένει στα χαρτιά.

Για την ακρίβεια, από τον Ιούνιο του 2019 που εκταμιεύθηκε από την ΕΕ προς το λιμενικό σώμα μέχρι και το 2022 που έληξε το διάστημα δυνατότητας υλοποίησης ,η κυβέρνηση έκρινε ότι «δεν θα προλάβαινε το έργο να υλοποιηθεί». Αποφασίστηκε λοιπόν τα 62 εκατομμύρια που παρέμεναν στα χέρια του λιμενικού να απορροφηθούν από άλλα έργα σχετικά με τον μεταναστευτικό (πχ να αγοραστούν σκάφη και εξοπλισμός) ώστε τα χρήματα να δαπανηθούν για τον «σκοπό» και όχι για το έργο που οι προδιαγραφές όριζαν . Βάσει τη συμφωνίας επιδότησης , σκοπός του έργου είναι «η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Με αυτό τον τρόπο το ΕΣΟΘΕ θα συμβάλει ενεργά στην προστασία των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της Ε.Ε., στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας καθώς και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».

Το έργο προβλέπει μεταξύ άλλων σταθερούς σταθμούς αισθητήρων εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων (προκειμένου να παρέχεται φυσική ασφάλεια), οι οποίοι θα αποτελούνται από ραντάρ, σταθμό βάσης AIS, μετεωρολογικό σταθμό, αναμεταδότη VHF, και ηλεκτροοπτικό αισθητήρα σε 26 εξ αυτών, καθώς και δίκτυο ραδιοζέυξεων.

Αυτό που είναι εμφανές είναι ότι η ταυτοποίηση της ανάγκης φύλαξης των ελληνικών συνόρων ως ευρωπαϊκών από πλευράς της Ευρώπης είχε ήδη από τότε εμπράκτως αποτυπωθεί στην προκήρυξη και έγκριση από την ΕΕ του έργου, το οποίο θα προσέδιδε τη δυνατότητα στο λιμενικό σώμα να επιτηρεί τα θαλάσσια σύνορα μέχρι και τα παράλια της Τουρκίας.

Παρόλο που ο πρωθυπουργός σήμερα δηλώνει υπερήφανος που επι κυβερνήσεώς του η Ευρώπη αναγνώρισε ότι η φύλαξη των ελληνικών συνόρων είναι φύλαξη των ευρωπαϊκών, η μη υλοποίηση του ΕΣΟΘΕ παραμένει μία τρύπα στο τεράστιο εθνικό αυτό ζήτημα με ένα μεγάλο ερωτηματικό. Οταν πέρασαν 3,5 χρόνια μέχρι και το ‘22 και το έργο δεν είχε υλοποιηθεί, η κυβέρνηση που υπεσχέθη ότι τα 62 εκατομμύρια θα καλύπτονταν προς εκπλήρωση του έργου από εθνικούς πόρους.

Όντως ο Χρηστος Σταϊκούρας βρήκε τα χρήματα, τα οποία δοθηκαν στο Λιμενικό Σώμα και σήμερα υπάρχουν στο ταμείο του, προερχόμενα από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Τυπικά και στα χαρτιά το πρόγραμμα προβλέπεται να προχωρήσει, όμως οι εκτιμήσεις των ειδικών της Ασφάλειας και των τεχνικών διαδικασιών είναι, ότι η ολοκλήρωση του δεν πρόκειται, ακόμη και με σαφή πολιτική βούληση, να ολοκληρωθεί πριν το 2030. Δεν έχει ξεκινήσει καν ακόμη η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως ενημερωνόμαστε. Απευθυνθήκαμε στον αρμόδιο κλαδάρχη Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων κατά το έτος 2015 στην Ελλάδα Αντιναύαρχο ΛΣ (εα) Ι.  Καραγεωργόπουλος, ο οποίος καρε καρε βιωσε την «αποβαση» 890.000 μεταναστών στα νησια μας εκείνη τη χρονια. Όπως μας αναφέρει «το Εθνικό Συστήμα Θαλάσσιας Επιτήρησης εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού του Λιμενικού ήδη από το δεκέμβριο του 2011 , με στόχο να γεμίσουν όλα τα νησιά κάμερες, ώστε οι ενέργειες και η παραβιάσεις να επιτηρούνται με ακρίβεια και να καταγράφονται∙ κάτι το οποίο σήμερα αναγκάζεται να πραγματοποιει το λιμενικό σώμα σημερα με σκάφη στα οποία υπάρχουν κάμερες και τα οποία περιπολούν».

Ο αντιναυαρχος Καραγεωργόπουλος μας επιβεβαιώνει ότι τα χρήματα της ΕΕ, δόθηκαν σε άλλες ρασεις αντι του έργου, και σπεύδει να τονίσει ότι «η κυβέρνηση πέραν της εθνικής υποχρέωσης ς για τη φύλαξη των συνόρων μας έχει υποχρέωση να εγγυηθεί στις κοινωνίες της Λέσβου της Σάμου, της Κω, της Χίου και όλων το νησιών για την ασφάλεια τους. Πράγματι σήμερα είναι άγνωστο το πότε και πώς το έργο θα μπορέσει να υλοποιηθεί». Οπως μας αναφέρει, «η ΕΛΑΣ, αντίστοιχα από το φράχτη του Έβρου βλέπει πέντε χιλιόμετρα στην ενδοχώρα της Τουρκίας και από κοινού με τους Τούρκους συναδέλφους τους οι Έλληνες αστυνομικοι συνεργάζονται για την αντιμετώπιση των δουλεμπόρων. Οντως, πρόκειται για εξωφρενική καθυστέρηση» μας επιβεβαιώνει . Οπως ενημερωνόμαστε δεν υπάρχουν ακόμη καν ανάδοχοι να διαγωνιστούν στο δεύτερο γύρο για τις λεπτομέρειες.

«Ο λόγος που το έργο του ΕΣΟΘΕ ενεκρίθη από την ευρωπαϊκή ένωση είναι και ανθρωπιστικός, για την Ελλάδα ,όμως είναι ύψιστα εθνικός. Αν μιλήσουμε για τις κοινωνίες των νησιών δεν είναι μόνο θέμα ασφάλειας είναι και θέμα αναπτυξιακό. Με άλλα λόγια, στα χρόνια αυτά, που εν μέσω της κρίσης του μεταναστευτικού μετακινήθηκα σε πολλά νησιά είδα να αποθαρρύνονται επενδυτές, θέτοντας ένα αμφιβόλω κάθε πιθανή επένδυσή τους, με το φόβο να ξυπνήσουν μια μέρα με τσουνάμι μεταναστών στις παραλίες και τις υποδομές τους».

Πηγή: Εστία της Κυριακής

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This