Η μεταφόρτωση ρωσικού φορτίου καυσίμων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (STS) έχει… μετακινηθεί σε νέες τοποθεσίες, στα ανοικτά των ελληνικών νησιωτικών ακτών, αφότου η Ελλάδα ξεκίνησε να χρησιμοποιεί τις ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού (σ.σ. οι ασκήσεις παρατάθηκαν μέχρι τον Μάρτιο του 2025) για να «κλείσει» την πολλές φορές λαθραία δραστηριότητα στον Λακωνικό Κόλπο.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa τα οποία επικαλείται το Bloomberg, περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια το μήνα ντίζελ, μαζούτ και άλλα προϊόντα πετρελαίου, μεταφέρονται από πλοίο σε πλοίο (STS) κοντά στη Λέσβο και τη Χίο στο Αιγαίο.
Όπως σημειώνει το Bloomberg, η απότομη αύξηση του αριθμού STS μεταφορών ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μέσα και γύρω από την Ευρώπη, αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων, γεγονός που μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για το περιβάλλον και δημιουργεί προκλήσεις για την ασφάλιση πλοίων.
Diesel, fuel oil and other products are now being switched on vessels near the islands of Lesbos and #Chios. Concerns have been raised about the safety of the operations and the insurance cover of the ships involved.#russianoil
— Daphne Tolis (@daphnetoli) November 25, 2024
Η πρακτική, η οποία πολλές φορές εκτελείται κρυφά με απενεργοποιημένους ή παραβιασμένους ψηφιακούς φάρους (AIS), βοηθά κυρίως στην απόκρυψη της προέλευσης του πετρελαίου, συμβάλλοντας στην παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων.
Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν επίσης, ότι επιχειρήσεις εξακολουθούν να γίνονται κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς, ενώ όπως αναφέρει το en.usm.media ο Λακωνικός Κόλπος ήταν το κύριο μέρος για τη μεταφόρτωση της Rosneft.
Τα δεδομένα παρακολούθησης, καταγράφουν επίσης τακτικές μεταφορές STS που πραγματοποιούνται τώρα στα ανοικτά του ιταλικού λιμανιού της Augusta στη Σικελία.
Οι ασκήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού έχουν στείλει πολλά τάνκερ του ρωσικού «σκιώδους στόλου» σε νέες τοποθεσίες στη Μεσόγειο και την Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και στα ανοιχτά της Δυτικής Αφρικής.
Το Reuters ανέφερε τον περασμένο Αύγουστο ότι φορτώθηκαν φορτία σε τουλάχιστον επτά πλοία στα λιμάνια Taman και Tuapse της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, για μεταφόρτωση σε άλλα πλοία στο βόρειο Αιγαίο.
Όπως σημειώνει το tradewindsnews.com τα στοιχεία του LSEG έδειξαν ότι τέσσερα δεξαμενόπλοια που μετέφεραν 123.000 τόνους ντίζελ και βενζίνη από το Taman και το Tuapse άλλαξαν φορτία ανοικτά της Χίου τον Ιούλιο.
Μαλαισία: Ο κρυφός κόμβος αποστολής πετρελαίου που διοχετεύει ιρανικό αργό στην Κίνα
Στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, 60 χιλιόμετρα από τις ακτές της Μαλαισίας, βρίσκεται το μεγαλύτερο σημείο συγκέντρωσης δεξαμενόπλοιων του «σκιώδους στόλου» στον κόσμο. Χρησιμοποιείται για την παράκαμψη των διεθνών κυρώσεων, όπως προκύπτει από έρευνα του Bloomberg.
Δισεκατομμύρια δολάρια ιρανικού πετρελαίου στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις, βρίσκουν τον δρόμο τους προς την Κίνα ετησίως – παρόλο που η χώρα, επίσημα, δεν έχει εισαγάγει… ούτε σταγόνα για περισσότερα από δύο χρόνια!
NEW: Exclusive Bloomberg analysis of nearly five years of satellite images show how billions of dollars of sanctioned Iranian oil are flowing annually to China https://t.co/xqPMHicQiR
— Bloomberg (@business) November 20, 2024
Ο αριθμός των επιχειρήσεων μεταφόρτωσης πετρελαίου μεταξύ δεξαμενόπλοιων (STS) σε αυτήν την περιοχή έχει διπλασιαστεί από το 2020. Σε μόλις εννέα μήνες του 2024, περίπου 350 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου πέρασαν από εκεί, η συνολική αξία των οποίων εκτιμάται σε τουλάχιστον 20 δισεκατομμύρια δολάρια!
Η STS μεταφόρτωση πραγματοποιείται από ιρανικά τάνκερ, τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο σε άλλα πλοία. Αυτά τα πλοία παραδίδουν πετρέλαιο που του έχουν επιβληθεί κυρώσεις, κυρίως σε κινεζικά λιμάνια. Την ίδια στιγμή, η Κίνα σταμάτησε επίσημα να εισάγει ιρανικό πετρέλαιο το 2022.
To hide its Iranian oil imports China has a network of ships, refineries, shell companies & banks. Oil is transhipped through facilities in Malaysia, UAE & Oman that relabel them. China’s imports from Malaysia now surpass that country’s total production.👀https://t.co/gNlkBNPGIT
— Joshua Eisenman / 马佳士 🇺🇦🎗️ (@Joshua_Eisenman) November 24, 2024
Ο χώρος μεταφόρτωσης βρίσκεται στην αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Μαλαισίας, αλλά εκτός των χωρικών υδάτων της. Αυτό περιορίζει την ικανότητα της χώρας να ελέγχει τις δραστηριότητες σε αυτόν τον τομέα.
Επιπλέον, όπως σχολιάζει το Bloomberg, ούτε η Μαλαισία ούτε οι γείτονές της έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την ενίσχυση των ελέγχων, δεδομένων των οικονομικών και πολιτικών δεσμών τους με το Ιράν και την Κίνα.
Ο κόμβος μεταφόρτωσης στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας έχει γίνει βασικό σημείο για την παράκαμψη των διεθνών κυρώσεων που επιβλήθηκαν στο ιρανικό πετρέλαιο.
Τα Στενά της Μαλάκκα είναι η πιο πολυσύχναστη αρτηρία μεταφοράς καυσίμων στον κόσμο.
Από την ρωσική επίθεση στην Ουκρανία και τα επακόλουθα δυτικά μέτρα για τον περιορισμό των ενεργειακών εσόδων της Ρωσίας, ο παγκόσμιος «σκιώδης στόλος» έχει επεκταθεί δραματικά.
Η δραστηριότητα έχει αυξηθεί σε βασικά σημεία μεταφοράς ανοικτής θαλάσσης, συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών ακτών, του Κόλπου του Ομάν και ακριβώς πέρα από αυτή τη λεπτή λωρίδα θάλασσας μεταξύ Μαλαισίας και Ινδονησίας.
*φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης: