Τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, οι πωλήσεις νέων van στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 8,5%, φτάνοντας τις 1.170.310 μονάδες, λόγω των θετικών αποτελεσμάτων και στις τέσσερις βασικές αγορές, ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA).
Η Ισπανία προηγήθηκε με αξιοσημείωτη άνοδο 16,7%, ακολουθούμενη από τη Γερμανία με 8,2%, την Ιταλία με 7,3% και τη Γαλλία με 5,8%.
Αντίθετα, οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών στην ΕΕ σημείωσαν μείωση 7,5%, φτάνοντας συνολικά τις 249.708 μονάδες από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο. Αυτή η πτώση οφείλεται στη μείωση κατά 9,5% των πωλήσεων βαρέων φορτηγών, ενώ τα μεσαία φορτηγά αυξήθηκαν κατά 3%. Αν και η Ισπανία και η Ιταλία παρέμειναν σε θετικό έδαφος με κέρδη 12% και 2,1%, αντίστοιχα, αυτό δεν αντιστάθμισε τις μειώσεις στη Γερμανία (-7%) και στη Γαλλία (-4,3%).
Οι πωλήσεις λεωφορείων αυξήθηκαν κατά 16% σε σύγκριση με τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2023, φτάνοντας συνολικά τις 27.400 μονάδες. Όλες οι μεγάλες αγορές κατέγραψαν ανάπτυξη, ιδιαίτερα η Ισπανία (+21,8%) και η Ιταλία (+21%).
Νέα επαγγελματικά οχήματα με πηγή ενέργειας
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, το ντίζελ παρέμεινε η προτιμώμενη επιλογή για νέους αγοραστές βαν από την ΕΕ τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2024. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10,6% στις 989.975 μονάδες, διατηρώντας σταθερό μερίδιο αγοράς 84,6%. Η αύξηση των μοντέλων βενζίνης (+7,5%) σταθεροποιείται, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς 6,1%. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα φορτηγά σημείωσαν απότομη πτώση 12,8%, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς 5,7%, από 7,1% πέρυσι. Οι πωλήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών van μειώθηκαν κατά 4,3% και πλέον αποτελούν το 2% της αγοράς.
Τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά συνέχισαν να κυριαρχούν τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, αντιπροσωπεύοντας το 95,3% των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ, παρά τη μείωση κατά 7,3% από την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι ταξινομήσεις φορτηγών με ηλεκτρική φόρτιση μειώθηκαν κατά 6,6%, με το μερίδιο αγοράς να παραμένει σταθερό σε σύγκριση με πέρυσι στο 2,2%. Τα αποτελέσματα για τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα μοντέλα σε όλες τις χώρες ήταν μικτά: ενώ οι αγορές της Γερμανίας (+56,8%) και της Δανίας (+22,3%) αυξήθηκαν, δεν μπόρεσαν να αντισταθμίσουν τις μειώσεις στη Γαλλία (-58,4%) και στην Ολλανδία (-52,7%).
Οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικά φορτιζόμενων λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 28,7% από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024, με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται από 14,3% σε 15,9%. Η Γερμανία έγινε η μεγαλύτερη αγορά σε όγκο και αναπτύχθηκε κατά 11,4%, ενώ η Ιταλία αυξήθηκε κατά 72,9%, καθιστώντας την την τρίτη μεγαλύτερη αγορά για αυτόν τον τύπο ισχύος. Από την άλλη πλευρά, η γαλλική αγορά υποχώρησε κατά 10,8% με 514 τεμάχια εγγεγραμμένα. Οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών λεωφορείων μειώθηκαν κατά 13,2% και πλέον αποτελούν μερίδιο 9,5%. Οι ταξινομήσεις λεωφορείων ντίζελ αυξήθηκαν κατά 19,4%, φτάνοντας το μερίδιο αγοράς τους στο 66,6%, αυξημένο κατά 1,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η συμβολή των κατασκευαστών φορτηγών και λεωφορείων στις κλιματικά ουδέτερες οδικές μεταφορές
Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων πρωτοστατούν στη μετάβαση των οδικών μεταφορών προς την κλιματική ουδετερότητα, εισάγοντας οχήματα τελευταίας τεχνολογίας με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, χωρίς τις κατάλληλες συνθήκες, η ευρεία υιοθέτησή τους στην αγορά κινδυνεύει, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA).
Η βιομηχανία βαρέων επαγγελματικών οχημάτων είναι μια αγορά B2B που βασίζεται στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO). Τα τελευταία στοιχεία για τις πωλήσεις φορτηγών και λεωφορείων στην ΕΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2024 δείχνουν αύξηση για τα τελευταία φορτηγά μηδενικών εκπομπών, αλλά η ταχεία υιοθέτηση στην αγορά περιορίζεται από την έλλειψη ευνοϊκών συνθηκών.
Η Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) συνέταξε μια επισκόπηση των τρεχόντων οχημάτων μηδενικών εκπομπών που είναι διαθέσιμα σήμερα ή θα κυκλοφορήσουν σύντομα στην αγορά.
Τουλάχιστον 45 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών φορτηγών με μπαταρία και 18 διαφορετικά λεωφορεία και πούλμαν είναι διαθέσιμα σήμερα σε διάφορες διαμορφώσεις που μπορούν να προσαρμοστούν σε μεμονωμένες προδιαγραφές. Τα φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο (ηλεκτρικά κυψέλες καυσίμου και κινητήρας καύσης υδρογόνου) είναι η δεύτερη σημαντική τεχνολογία μηδενικών εκπομπών και τα πρώτα φορτηγά βρίσκονται ήδη σε λειτουργία σήμερα.
Για να καταστεί δυνατή η ταχεία υιοθέτηση αυτών των οχημάτων στην αγορά, πρέπει επειγόντως να τεθούν σε εφαρμογή οι προϋποθέσεις που να περιλαμβάνουν ένα πυκνό δίκτυο υποδομής φόρτισης και αναπλήρωσης υδρογόνου κατάλληλο για βαρέα οχήματα, αποτελεσματική τιμολόγηση του άνθρακα και πρόσθετα μέτρα που υποστηρίζουν την ανανέωση του στόλου και τις επενδύσεις των φορέων μεταφορών. Αν και μεγάλο μέρος των αναγκών φόρτισης μπορεί να καλυφθεί από φορτιστές αποθήκης, χρειάζονται περίπου 50.000 φορτιστές φορτηγών προσβάσιμοι στο κοινό για την τροφοδοσία του απαιτούμενου στόλου ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία. Αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν φορτιστές περίπου 35.000 Megawatt (MCS) για να διασφαλιστεί η γρήγορη επαναφόρτιση και συμπλήρωση κατά τη διάρκεια των τακτικών υποχρεωτικών διαλειμμάτων οδήγησης. Επιπλέον, απαιτούνται περίπου 2.000 Σταθμοί Αναπλήρωσης Υδρογόνου (HRS) με δυναμικότητα τουλάχιστον δύο τόνων την ημέρα για να καταστεί δυνατή η υιοθέτηση στην αγορά φορτηγών που κινούνται με υδρογόνο.
Ο στόχος του 2030 για τους κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων απαιτεί μείωση κατά 45% των εκπομπών CO2 από τα νέα οχήματα σε σύγκριση με το 2019. Η επίτευξη αυτού του στόχου συνεπάγεται ότι περίπου 400.000 οχήματα μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης έως το 2030. Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών πρέπει να αυξηθούν σημαντικά και γρήγορα για να ευθυγραμμιστούν με τους στόχους μείωσης του CO2.
Η ACEA καλωσορίζει την αίτηση της Stellantis για επανένταξη
«Η ACEA χαιρετίζει την αίτηση της Stellantis για επανένταξη στην ένωση. Δεδομένης της άνευ προηγουμένου κρίσης ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης και της συλλογικής ανάγκης να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του πράσινου μετασχηματισμού, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να είμαστε ενωμένοι. Τα μέλη της ACEA μπορεί να είναι ανταγωνιστές στην αγορά, αλλά όλα μοιράζονται τον ίδιο στόχο: μια ανταγωνιστική και βιώσιμη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, σε μια Ευρώπη που μπορεί να σταθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Για αυτό θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με πλήρη ώθηση και δέσμευση», δήλωσε ο Luca de Meo, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ACEA του Ομίλου Renault.