Η μεγαλύτερη κινηματογραφική επιτυχία της χρονιάς, με αδιάψευστους μάρτυρες τους αριθμούς των εισιτηρίων, είναι το «Υπάρχω». Η επιτυχία της ταινίας που βασίζεται στη ζωή του θρύλου του ελληνικού τραγουδιού, Στέλιου Καζαντζίδη, δεν περιορίζεται μόνο σε κέρδη και θεατές. Η επιτυχία είναι διττή, καθώς πρόκειται για μια ταινία που ένωσε γενιές στις κινηματογραφικές αίθουσες και βοήθησε τους νεότερους σε ηλικίας να ψάξουν και να μάθουν για τον Στέλιο Καζαντζίδη, το αυθεντικό λαϊκό τραγούδι και την ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.
Για τέταρτη εβδομάδα οι κινηματογράφοι στην χώρα προβάλουν την ταινία «Υπάρχω» σε περισσότερες από πέντε προβολές την ημέρα, με τις αίθουσες μονίμως γεμάτες. Ο καθένας που έχει δει την ταινία στους κινηματογράφους, θα έχει διακρίνει ολόκληρες οικογένειες, εγγόνια με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, γονείς με παιδιά, παρέες πιτσιρικάδων και ανθρώπους που είχαν ίσως πολλά χρόνια να πάνε σε κινηματογράφο. Τις εικόνες αυτές επιβεβαιώνει και o υπεύθυνος PR & Marketing της Cineplexx Greece, Αλέξης Αντωνόπουλος, μιλώντας στο makthes.gr.
«Η ταινία έχει ενώσει πολλές γενιές και το βλέπουμε καθημερινά στις αίθουσες. Υπάρχει τεράστιο φάσμα από ηλικίες στους θεατές. Εκτός από τις ολόκληρες οικογένειες, βλέπουμε και θεατές πολύ μεγάλης ηλικίας που έρχονται και μόνοι τους. Το μεγαλύτερο κατόρθωμα του «Υπάρχω» είναι ότι κατάφερε να φέρει στον κινηματογράφο κόσμο που είχε να έρθει όχι 2-3 χρόνια, αλλά ολόκληρες δεκαετίες. Προσωπικά νιώθω δέος με αυτές τις εικόνες, καθώς αποδεικνύεται πόσο ατυχής ήταν η εντύπωση ότι ΄ο κινηματογράφος πέθανε’» δηλώνει στο makthes.gr ο Αλέξης Αντωνόπουλος.
Όπως έγινε ήδη γνωστό, η ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου μόλις τις πρώτες 15 ημέρες προβολής της, έκανε ρεκόρ εισιτηρίων για ελληνική παραγωγή ξεπερνώντας τα 400.000 και συνεχίζει να προβάλλεται με αμείωτο ενδιαφέρον από τον κόσμο. «Έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία, πλέον δεν συγκρίνουμε την προσέλευση με τις εποχές κορονοϊού αλλά με τις εποχές που υπήρχε κοσμοσυρροή στους κινηματογράφους στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και του 90΄. Οι προβολές μπορεί να συνεχιστούν ακόμα και για μήνες, όσο υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο» αναφέρει ο Αλέξης Αντωνόπουλος.
Ο Μάστορας και ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας
Ο Στέλιος Καζαντζίδης έχει αγαπηθεί όσο κανένας άλλος τραγουδιστής στη χώρα μας και όλοι οι συνάδελφοι του ομολογούν πως… «εν αρχή ην ο Καζαντζίδης» για το λαϊκό τραγούδι. Θα θεωρούταν αναμενόμενο για πολλούς η ζωή ενός θρύλου και λαϊκού ήρωα να έχει μεγάλη απήχηση. Ωστόσο, δεν θα ήταν τόσο προβλέψιμη η αντίδραση από τις νεότερες γενιές και τις ηλικίες 12-23 ετών, που γεννήθηκαν μετά τον θάνατο του μεγάλου τραγουδιστή. Κι όμως, οι ηλικίες αυτές ανέμεναν με μεγάλη αγωνία την ταινία και σε αυτό ρόλο έπαιξε η επιλογή του πρωταγωνιστή που στάθηκε αξιοπρεπέστατα στο ύψος των περιστάσεων.
Ο Χρήστος Μάστορας, που έχει το λεγόμενο «γκελ» στις νέες γενιές είναι ο λόγος σε μεγάλο βαθμό που ανήλικοι και νέοι 20-25 ετών πηγαίνουν να δουν τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη και να μάθουν τραγούδια που ίσως δεν είχαν ακούσει στο παρελθόν. Όχι το «Υπάρχω» που ανέκαθεν ακουγόταν και θα ακούγεται, αλλά τραγούδια όπως το «Απόψε Φίλα Με», «Η πρώτη αγάπη σου είμαι εγώ» αλλά ακόμα και το «Θολωμένο μου μυαλό», το «Αυτή η νύχτα μένει» και το «Δεν θα ξανά αγαπήσω». Κι όμως, αυτά τα τραγούδια δεν τα γνωρίζουν όλοι οι νεαροί θεατές της ταινίας.
Μέσω της ταινίας, εκτός από τα τραγούδια, οι νεότεροι μαθαίνουν πως εξελίχθηκε η σύγχρονη ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας αλλά και πως ήταν κάποτε τα σημερινά… «μπουζούκια». Επίσης, αν και σε περιορισμένο επίπεδο, βλέπουν πως «γεννιόντουσαν» κάποτε οι σταρ και τα μεγάλα λαϊκά είδωλα.
Μέσα στις αίθουσες, δεν είναι λίγες οι φορές που σιγοτραγουδούν οι θεατές αλλά και στο τέλος, όταν εμφανίζεται στην μεγάλη οθόνη ο Στέλιος Καζαντζίδης να τραγουδά το «Υπάρχω» και πέφτουν οι τίτλοι τέλους, χειροκροτούν. «Οι θεατές αντιδρούν μέσα στις αίθουσες όπου παίζει το «Υπάρχω» με έντονα συναισθήματα. Είναι πολλοί αυτοί που βλέπουν στο πρόσωπο του Στέλιου Καζαντζίδη ένα δικό τους άνθρωπο, έναν συγγενή τους. Τον νιώθουν πολύ κοντά τους τον τραγουδιστή αυτόν και για αυτό βλέπουμε αυτή τη μεγάλη απήχηση. Η ταινία ξεπερνά τον κινηματογράφο και γίνεται μια οικεία ιστορία που αφορά έναν λαϊκό ήρωα που αγαπούν πολύ. Σχεδόν πάντα στο τέλος χειροκροτούν οι θεατές» αναφέρει ο υπεύθυνος PR & Marketing της Cineplexx Greece, Αλέξης Αντωνόπουλος.
Πόσοι αναζήτησαν δίσκους και τραγούδια του Καζαντζίδη
Τις πρώτες 15 ημέρες της προβολής της ταινίας, την είδαν 400.000 θεατές και την ίδια περίοδο αυξήθηκαν κατά 100.000 οι ακροατές των τραγουδιών του Στέλιου Καζαντζίδη σε ψηφιακές πλατφόρμες, σύμφωνα με ανάρτηση του μετρ της ελληνικής δισκογραφίας Πέτρου Δραγουμάνου.
Ο μαθηματικός που κατάφερε να δημιουργήσει τον Κατάλογο Ελληνικής Δισκογραφίας, που καταγράφει όλους τους δίσκους από το 1950 έως σήμερα και έχει στοιχεία, αρχεία και στατιστικά, αναφέρθηκε στην αναζήτηση που υπήρχε σε δίσκους και τραγούδια του Στέλιου Καζαντζίδη μετά την προβολή της ταινίας. Σύμφωνα με τον ίδιο και την έρευνα που έκανε, υπήρχε ενδιαφέρον ξανά σε δισκοπωλεία και πουλήθηκαν κάποιοι δίσκοι.
«Τον Δεκέμβριο του 2024 βγήκε στους κινηματογράφους η ταινία “Υπάρχω”, η βιογραφία του Στέλιου Καζαντζίδη. Οι θεατές ξεπέρασαν τις 400.000 μέσα στις τρεις πρώτες βδομάδες προβολής. Υπήρξε αντίστοιχη ζήτηση των δίσκων του Καζαντζίδη; «Υπήρξε κάποιο ενδιαφέρον, έφυγαν μερικοί δίσκοι», ήταν η απάντηση που πήρα από 3 καταστήματα δίσκων της Αθήνας» λέει ο Πέτρος Δραγουμάνος, ενώ σημειώνει τη χαοτική διαφορά που υπήρχε στα ψηφιακά μέσα. «O Γιώργος Εγγλέζος, στο musicheaven.gr, παρατηρεί ότι μέσα στον Δεκέμβριο, οι ακροατές τραγουδιών του Καζαντζίδη στις ψηφιακές μουσικές πλατφόρμες, αυξήθηκαν κατά 100.000. Η ζυγαριά έγειρε οριστικά στην digital πλευρά» τονίζει ο κ. Δραγουμάνος.
Πάντως, όπως σημειώνει ο Πέτρος Δραγουμάνος, με αφορμή την ταινία, η MLK κυκλοφόρησε μια συλλογή 14 τραγουδιών του Καζαντζίδη σε βινύλιο, με ηχογραφήσεις από το 1989 και μετά.