Ένας ερευνητής κλίματος που απολύθηκε επειδή αρνήθηκε να πάρει αεροπλάνο για την επιστροφή του από επαγγελματικό ταξίδι δικαιώθηκε στο δικαστήριο και έλαβε αποζημίωση για άδικη απόλυση.
Ο Τζιανλούκα Γκριμάλντα έχει μειώσει δραστικά τα αεροπορικά του ταξίδια από το 2010. Ωστόσο, το 2023 το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου (IfW) στη Γερμανία τερμάτισε τη σύμβασή του, όταν εκείνος αρνήθηκε να επιταχύνει την επιστροφή του από την Παπούα Νέα Γουινέα με πτήση.
Ο ίδιος υποστήριξε ότι το ινστιτούτο είχε εγκρίνει το σχέδιό του να ταξιδέψει με «αργό ταξίδι» από το πεδίο έρευνάς του στο νησί Μπουγκαινβίλ, αλλά δεν μπόρεσε να φτάσει στην ώρα του λόγω καθυστερήσεων στη βίζα, ζητημάτων ασφαλείας, ηφαιστειακής δραστηριότητας και άλλων εμποδίων.
Η υπόθεση έγινε η πρώτη γνωστή περίπτωση απόλυσης εργαζομένου λόγω άρνησης αεροπορικού ταξιδιού για περιβαλλοντικούς λόγους.
Σύμφωνα με τον Γκριμάλντα, το «αργό ταξίδι» σημαίνει αποφυγή των αεροπορικών μετακινήσεων εκτός αν είναι απολύτως απαραίτητο. «Κάποιες φορές είναι απλά θέμα χρόνου», ανέφερε, εξηγώντας ότι πάντα υπάρχει μια εναλλακτική – είτε ένα πλοίο είτε κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς. «Πιστεύω ότι δεν θα ξαναπετάξω ποτέ».
Το ταξίδι του το 2023 διήρκεσε 40 ημέρες από την Ευρώπη στο Μπουγκαινβίλ και 72 ημέρες για την επιστροφή. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, το συνολικό ταξίδι των 28.000 χιλιομέτρων παρήγαγε δέκα φορές λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι αν είχε ταξιδέψει αεροπορικώς.
Στις 10 Ιανουαρίου, το IfW και ο Γκριμάλντα συμφώνησαν σε εξωδικαστικό διακανονισμό, ο οποίος περιλάμβανε αποζημίωση και τερματισμό της σύμβασης λόγω «ασυμβίβαστων ιδεολογικών πεποιθήσεων». Το δικαστήριο απάλλαξε τον Γκριμάλντα από οποιαδήποτε παραβίαση συμβολαίου.
Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι θα δωρίσει 75.000 ευρώ από την αποζημίωσή του σε περιβαλλοντική προστασία και δράσεις για το κλίμα.
Ο δικηγόρος του, Γιορν Μπρόσχατ, δήλωσε ότι η υπόθεση αναδεικνύει τη σύνδεση μεταξύ εργατικού δικαίου και κλιματικής συνείδησης, υπογραμμίζοντας ότι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να προστατεύονται όταν ενεργούν βάσει περιβαλλοντικών αρχών.
Ο Γκριμάλντα τόνισε ότι τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για το 90% του προσωπικού αποτυπώματος άνθρακα ενός ερευνητή και ότι οι επιστήμονες, ως άτομα που εμπιστεύεται η κοινωνία, μπορούν να επηρεάσουν ευρύτερες αλλαγές με το παράδειγμά τους.
Ο Βόλφγκανγκ Κράμερ, διευθυντής έρευνας στο Γαλλικό Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών (CNRS), συμφώνησε ότι οι ακαδημαϊκοί που μειώνουν το προσωπικό τους αποτύπωμα άνθρακα ενισχύουν την αξιοπιστία τους.
Παρότι ο Γκριμάλντα δήλωσε ότι έχει ανάμεικτα συναισθήματα, καθώς αγαπούσε τη δουλειά του, δεν έχει βρει ακόμα νέα εργασία. Ωστόσο, σχεδιάζει να επιστρέψει στην Παπούα Νέα Γουινέα για να συνεχίσει την έρευνά του.
«Ελπίζω η υπόθεσή μου να εμπνεύσει περισσότερους εργαζομένους, θεσμούς και εταιρείες να υποστηρίξουν ενεργά τη μετάβαση από τις οικονομίες που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα σε πιο βιώσιμες και ανθρωποκεντρικές κοινωνίες», δήλωσε.