Δύο χρόνια μετά τα Τέμπη και ακόμα οι ανακριτικές Αρχές σκοντάφτουν πάνω στα fake news επίσημων εγγράφων και φορέων, που θολώνουν τα νερά για τις πρώτες μέρες της τραγωδίας. Αποδεικνύεται ότι ακόμα και τα πρακτικά του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ), που υπέγραφε αντί του Αγοραστού ο αντιπεριφερειάρχης Λάρισας Βασίλης Πινακάς, περιλαμβάνουν ουσιώδεις ασάφειες μέχρι και για τους παρόντες τις πρώτες ώρες μετά το δυστύχημα.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Να σημειωθεί ότι οι αποφάσεις του ΣΟΠΠ απέκτησαν γρήγορα ύψιστη σημασία σχετικά με τις αρχικές ενέργειες των Αρχών, αλλά και τις διαδικασίες για το μπάζωμα, που γινόταν, όπως θα δούμε και σήμερα, εν γνώσει Αστυνομίας – Πυροσβεστικής και με τη συμμετοχή των ΟΣΕ – Hellenic Train, κατά παράβαση των εισαγγελικών εντολών να μην πειραχτεί το παραμικρό στον χώρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που γνωρίζουμε έως σήμερα και έχουμε παρουσιάσει, οι κεντρικές εντολές δόθηκαν ύστερα από κοινή συνάντηση των Τριαντόπουλου (Μαξίμου) – Ξιφαρά (γ.γ. υπουργείου Μεταφορών) – Αγοραστού (περιφερειάρχη Θεσσαλίας).
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» αποκαλύπτει πρόσφατη κατάθεση εργαζομένου στη Hellenic Train, που καταδεικνύει το χάος στις διαδικασίες κυβέρνησης και Περιφέρειας Θεσσαλίας μετά το δυστύχημα, αλλά και τις βλαπτικές παρεμβάσεις στον τόπο του εγκλήματος, κάτι που αλλοίωσε ή κατέστρεψε χρήσιμα στοιχεία.
Στο Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας αναφέρονται ως παρόντα άτομα που ήταν απόντα, ενώ από τον μάρτυρα επιβεβαιώνεται ότι ήδη από τις πρώτες ώρες είχε ξεκινήσει ουσιαστικά η αποκατάσταση του χώρου με την απομάκρυνση κρίσιμων πειστηρίων, με το πρόσχημα ότι έπρεπε αρχίσουν το συντομότερο τα δρομολόγια της γραμμής.
Στις 13 Ιανουαρίου 2025, σχεδόν μία διετία από την τραγωδία, εξετάστηκε ενόρκως ως μάρτυρας στη Θεσσαλονίκη ο Αντώνης Μοσχόπουλος, υπάλληλος της Hellenic Train. Ο διάλογος με την ανακρίτρια είναι ενδεικτικός για όσα συνέβησαν:
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Ησασταν παρών στα από 1/3/23 πρώτο και δεύτερο πρακτικά εκτάκτου ΣΟΠΠ στη Λάρισα; Με ποια ιδιότητα βρισκόσασταν εκεί; Ποιος σας κάλεσε;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Δεν ήμουν σε κάποια σύσκεψη παρών που να ήταν όλοι μαζί οι φορείς – ήμουν επιτόπου στον χώρο του συμβάντος. Κάναμε επί μέρους συζητήσεις με τους επικεφαλής της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής για την πορεία των εργασιών, δηλαδή την απομάκρυνση των υλικών που βρισκόντουσαν πάνω στις γραμμές του ΟΣΕ και σε συνεργασία με τον εκπρόσωπο του ΟΣΕ. Προσωπικά, μιλούσα με τον διευθυντή της γραμμής, τον κ. Χριστογιάννη. Στον χώρο ήμουν με εντολή της διεύθυνσης της εταιρίας, συγκεκριμένα του κ. Αναγνωστόπουλου, που ήταν διευθυντής συντήρησης».

ΕΡΩΤΗΣΗ: «Με την παρουσία στο ΣΟΠΠ σε ποιον τομέα συνεισφέρατε; Τι ενέργειες έχετε κάνει;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Εγώ με την ομάδα της βοήθειας ασχοληθήκαμε με την απομάκρυνση των υλικών της εμπορικής αμαξοστοιχίας που βρισκόταν πάνω στις γραμμές του ΟΣΕ στην περιοχή Κουλούρι της Λάρισας αρχικά, και στη συνέχεια, σε συνεργασία με τον εργολάβο που ασχολούνταν με τα συντρίμμια της επιβατικής, τη μεταφορά των βαγονιών της επιβατικής στο Κουλούρι».
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Υπήρχαν εκπρόσωποι της ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε. ως της κατόχου ή ιδιοκτήτριας των συρμών και βαγονιών;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Από τη ΓΑΙΟΣΕ προσωπικά δεν είδα κάποιον».
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Εκπροσωπούσατε και τον ΟΣΕ Α.Ε.; Για ποιον λόγο αναφέρεστε ως εκπρόσωπος του ΟΣΕ Α.Ε. τόσο στο πρώτο πρακτικό όσο και στο δεύτερο;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Οχι, δεν τον εκπροσωπούσα, δεν γνωρίζω για ποιον λόγο αναφέρομαι με αυτή την ιδιότητα».
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Υπήρχε εκπρόσωπος του ΟΣΕ Α.Ε. και, αν ναι, ποια τα στοιχεία ταυτότητάς του;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Οπως σας είπα, μιλούσα με τον κ. Ευάγγελο Χριστογιάννη, διευθυντή Γραμμής του ΟΣΕ. Δεν γνωρίζω αν εκπροσωπούσε τον ΟΣΕ κάπου αλλού. Οι συζητήσεις μας ήταν ως προς την απομάκρυνση των συντριμμιών και την απελευθέρωση της γραμμής, για να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης αυτής».

Ο Μοσχόπουλος ήταν εκείνο το διάστημα προϊστάμενος Εγκαταστάσεων Συντήρησης τροχαίου υλικού Β. Ελλάδος στη Hellenic Train (Μάρτιος 2020 – Δεκέμβριος 2023).
Στο πρώτο πρακτικό του έκτακτου ΣΟΠΠ, στις 02.30 τα ξημερώματα, ο Μοσχόπουλος ισχυρίζεται ότι δεν ήταν καν παρών. Το όνομά του, όμως, αναφέρεται στους παρόντες, και μάλιστα ως εκπροσώπου του… ΟΣΕ. Ο Χριστογιάννης του ΟΣΕ δεν αναφέρεται πουθενά.
Να θυμίσουμε πως ούτε 3-3,5 ώρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα εκείνο το ΣΟΠΠ αποφάσισε, μεταξύ άλλων, «τη διάθεση σκαπτικών μηχανημάτων για διαμόρφωση του χώρου επιχειρησιακής δράσεως». Ανάμεσα στους παρόντες ήταν ο υφυπουργός Μεταφορών, Παπαδόπουλος, και ο Αγοραστός, ο αρχηγός ΑΤΑ, Γ. Φασούλας, και ο υποδιοικητής 1ης Στρατιάς, Αστ. Σαμαράς.
Στο δεύτερο έκτακτο ΣΟΠΠ, που έγινε δύο ώρες αργότερα, αναφέρεται ως παρών ο τότε υπουργός Υγείας, Θανάσης Πλεύρης, όμως κι αυτός αρνείται ότι ήταν εκεί. Ο Μοσχόπουλος εξακολουθεί να αναφέρεται, σύμφωνα με τα επίσημα πρακτικά που έχουμε στη διάθεσή μας, ως «εκπρόσωπος ΟΣΕ». Εκεί αποφασίστηκε να γίνει «οτιδήποτε άλλο απαιτηθεί στο πλαίσιο των ενεργειών επί του πεδίου».
Το οργανωτικό χάος που επικράτησε εκείνο το ξημέρωμα δεν εμπόδισε την κυβέρνηση με την Περιφέρεια Θεσσαλίας να ξεκινήσουν τις παρεμβάσεις στο πεδίο, οι οποίες συνεχίστηκαν με πιο εντατικούς ρυθμούς τα επόμενα 24ωρα με την καταστροφή πειστηρίων από τις μπουλντόζες, που αφαιρούσαν και προσέθεταν χώμα κατά το δοκούν.
Ο μάρτυρας που δήλωσε επικεφαλής για την ορθή λειτουργία των συγκροτημάτων συντήρησης Βορείου Ελλάδος τόνισε ότι έλεγχοι στους μετασχηματιστές των τρένων γίνονται κάθε 900.000 χιλιόμετρα: «Λαμβάνεται δείγμα και γίνεται μέτρηση των χαρακτηριστικών και της ποιότητας λαδιού. Απ’ ό,τι γνωρίζω, ο έλεγχος γίνεται από εξωτερικό εξειδικευμένο εργαστήριο για τέτοιους ελέγχους λαδιών μετασχηματιστών. Νομίζω ότι είναι το εργαστήριο της ΔΕΗ(!)».
Στην ερώτηση της ανακρίτριας αν έχουν εκδοθεί σχετικές εκθέσεις ελέγχου των μετασχηματιστών, ο Μοσχόπουλος κατέθεσε: «Θεωρώ ότι έχουν γίνει, αλλά βρίσκονται στο εργοστάσιο Πειραιά, στο συγκρότημα που υλοποίησε τον έλεγχο. Από εκεί μπορούν και να αναζητηθούν. Δεν έχω κάποια αρμοδιότητα για την κατάθεση».
Το συμπέρασμα είναι ότι, δύο χρόνια μετά, παραμένουν σοβαρά κενά στο «παζλ» για την αναζήτηση της αλήθειας. Για το πώς πραγματοποιούνται οι έλεγχοι στους μετασχηματιστές που θεωρήθηκαν «κλειδιά» για την πυρκαγιά, όπως βέβαια και για το μπάζωμα, αλλά και για το περιβόητο ΣΟΠΠ με τις τόσες ανακρίβειες.
Στον Μπακαΐμη γονείς παιδιών που πέθαναν από τη φωτιά
Τα δραματικά λεπτά μετά τη σύγκρουση έφεραν στο φως τα ηχητικά από το 112, με τους γονείς να ακούνε τις φωνές των παιδιών τους δύο χρόνια μετά και λίγο πριν αφαιρεθεί και το τελευταίο οξυγόνο από τα βαγόνια λόγω της πυρκαγιάς υδρογονανθράκων. Οι γονείς δύο παιδιών ήδη έχουν καταθέσει στον ανακριτή Λάρισας, Μπακαΐμη, ζητώντας να γίνουν έρευνες και να κληθούν αυτόπτες μάρτυρες. Μάλιστα, βάλλουν και κατά των ιατροδικαστών, κατηγορώντας τους για σοβαρές παραλείψεις.
Συγκεκριμένα, στις 30 Ιανουαρίου 2024 και τις 5 Φεβρουαρίου 2024 παρουσιάστηκαν στον εφέτη ανακριτή οι γονείς της Φραντζέσκας Μπέζα, προκειμένου να εξεταστούν για να υποστηρίξουν τις κατηγορίες. Αναφέρουν ότι «στα ηχητικά τα οποία προκύπτουν από κλήσεις προς το 112, την 28η Φεβρουαρίου 2023, αναγνωρίζουμε τη φωνή της κόρης μας, Φραντζέσκας Μπέζα».

τουλάχιστον για τρία λεπτά (όσο διαρκεί και η κλήση) η κόρη μας ήταν ζωντανή, έχοντας πλήρη αντίληψη
του περιβάλλοντος στο οποίο βρισκόταν»
Και προσθέτουν: «Από τα ηχητικά αυτά προκύπτει ότι ο θάνατος της κόρης μας ήταν μαρτυρικός λόγω της φωτιάς, διότι τουλάχιστον για τρία λεπτά (όσο διαρκεί και η κλήση) η κόρη μας ήταν ζωντανή, έχοντας πλήρη αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρισκόταν».
Είχαν προηγηθεί, στις 18 Δεκεμβρίου, ο Δημήτρης Κουτσόπουλος και η Βασιλική Κούλπα για τον γιο τους Αναστάσιο Κουτσόπουλο: «Από τα ηχητικά που προκύπτουν από κλήσεις προς το 112 αναγνωρίζουμε τη φωνή του γιου μας, Αναστασίου Κουτσόπουλου. Από τα ηχητικά προκύπτει ότι ο θάνατος του γιου μας ήταν μαρτυρικός λόγω της φωτιάς, διότι τουλάχιστον για τρία λεπτά ο γιος μας ήταν ζωντανός, έχοντας πλήρη αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρισκόταν».
Και συνεχίζουν: «Ως εκ τούτου, ζητάμε να απομονωθεί κάθε φωνή στο ηχητικό για να διαπιστωθεί μέσω πραγματογνωμοσύνης σε ποιον ανήκει, άρα και ποιου ο θάνατος επήλθε λόγω της φωτιάς, να καταθέσουν οι επιζήσαντες από το βαγόνι που αποτελούσε χώρο του κυλικείου, να διερευνηθεί για ποιον λόγο οι ιατροδικαστές που διενήργησαν την ιατροδικαστική εξέταση δεν ακολούθησαν το πρωτόκολλο ιατροδικαστικής εξέτασης και δεν προέβησαν σε ιστολογικές εξετάσεις».
Ο Μπακαΐμης είναι υποχρεωμένος, θέλοντας και μη, να ανοίξει και πάλι τους φακέλους αυτών των παιδιών, ενώ οι γονείς ζητούν δικαιολογημένα να μάθουν τι ακριβώς έχει συμβεί και για ποιον λόγο οι ιατροδικαστές δεν έκαναν όσα προβλέπουν τα πρωτόκολλα.
«Η εμπορική δεν ελέγχθηκε στην Ειδομένη για το εμπόρευμα»
Στις 4 Νοεμβρίου 2024 κατέθεσε στον Μπακαΐμη ο συνταξιούχος σταθμάρχης του ΟΣΕ, Ηλίας Αλεξανδρίδης. Συνταξιοδοτήθηκε το 2019 και είχε ως έδρα την Ειδομένη. Ο Αλεξανδρίδης επεσήμανε ότι η εμπορική αμαξοστοιχία δεν ελέγχθηκε από το τελωνείο για το εμπόρευμα, ενώ τόνισε ότι, αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, δεν θα γινόταν σύγκρουση, σε αντίθεση με το επί διετίας κυβερνητικό αφήγημα σχετικά με την ηλεκτρονική επιτήρηση.
ΕΡΩΤΗΣΗ: «Αν το ΚΕΚ Λάρισας ήταν σε λειτουργία, θα μπορούσε να διορθώσει το λάθος του σταθμάρχη;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «Αν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, η περίπτωση σύγκρουσης εξαλείφεται. Θέλω, τέλος, να σημειώσω ότι, κατά την είσοδο της εμπορικής αμαξοστοιχίας στον συνοριακό σταθμό Ειδομένης, προφανώς η αμαξοστοιχία δεν ελέγχθηκε από το τελωνείο για να διαπιστωθεί η ακρίβεια του εμπορεύματος».
Η επισήμανση του συνταξιούχου σταθμάρχη σχετικά με τον έλεγχο από το τελωνείο είναι ίσως ακόμα πιο σημαντική, αφού, ως γνωστόν, το Μαξίμου εξαντλεί όποια επιχειρηματολογία του, εντελώς βολικά, στις τρεις πλατφόρμες, δηλαδή μόνο σε ό,τι φαίνεται και διά γυμνού οφθαλμού. Κανείς, όμως, δεν γνωρίζει με βεβαιότητα τι περιείχαν τα βαγόνια.
Πηγή: Κυριακάτικη Δημοκρατία
Δείτε επίσης: Αποκάλυψη: Στελέχη της Hellenic Train «καρφώνουν» το πρόσωπο που έδωσε εντολή για το μπάζωμα
ΒΑΣΙΛΗ ΕΑΝ ΓΡΑΦΕΙΣ ΤΩΡΑ ΟΠΩΣ ΤΟΤΕ ΣΤΟΝ ΦΙΛΑΘΛΟ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΙΔΗ ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΝΤΟΠΙΓΚ ΘΑ ΚΛΕΙΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΣΠΙΤΙΑ
ΕΥΓΕ ΚΥΡΙΕ ΓΑΛΟΥΠΗ