Μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι το κλειδί για την ασφάλεια της Ευρώπης με περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου να της ανήκει.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αντιπροσωπεύει ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη που διευκολύνει τις εξαγωγές και τις εισαγωγές αγαθών, τροφίμων και ενέργειας, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte.
Η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ESCA) δημοσίευσε την μελέτη της Deloitte για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας της ΕΕ και μια μελέτη του CE Delft σχετικά με την οικονομική αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
- Η μελέτη της Deloitte:
Καθώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα μεγαλώνει, η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα πρέπει να θεωρείται ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, ενισχύοντας την ηγετική θέση της ΕΕ στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.
Ενώ το μπλοκ αντιπροσωπεύει περίπου το 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου όσον αφορά την παγκόσμια χωρητικότητα σε όλα τα τμήματα, σύμφωνα με μελέτη της CE Delft.
- Η μελέτη της CE Delft:
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 30% των παγκόσμιων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, το 44% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 35% των δεξαμενόπλοιων και το 33% των μεταφορέων LNG, καθιστώντας την ηγετική δύναμη στο παγκόσμιο εμπόριο.
Η μελέτη της Deloitte υπογραμμίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει σήμερα εντονότερο διεθνή ανταγωνισμό, ως προτιμώμενη τοποθεσία για ναυτιλιακές δραστηριότητες. Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ισχύον ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ διευκολύνει έναν ανταγωνιστικό ναυτιλιακό τομέα.
Ωστόσο, επισημαίνει σημαντικούς τομείς προς βελτίωση, όπως η κάλυψη του επενδυτικού κενού για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων, η μείωση του διοικητικού φόρτου και η ευθυγράμμιση με τους διεθνείς κανονισμούς.
«Η επένδυση των εσόδων της ΕΕ και των εθνικών εσόδων ETS σε καθαρή τεχνολογία και καθαρά καύσιμα θα καταστήσει όλο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα πιο ανταγωνιστικό», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της ECSA.
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έσοδα για τον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων και για τη στήριξη επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες, παρέχοντας ένα πρόσθετο κίνητρο στους προμηθευτές να αυξήσουν τη βιομηχανική παραγωγή στην Ευρώπη.
Report from @EU_Shipping based on a @Deloitte study on EU shipping competitiveness & a @CEDelft study on the economic value of European shipping (both studies also linked, plus there’s a couple of handy infographics, for those who like that sort of thing). https://t.co/sY0yCtPH63 pic.twitter.com/RNRUNZrZ2E
— Dr Phil Weir (@navalhistorian) March 19, 2025
Επιπλέον, η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση θα απαιτήσει την αναβάθμιση και την εκ νέου εξειδίκευση περίπου 800.000 ναυτικών τα επόμενα 10 χρόνια διεθνώς και σύμφωνα με την έκθεση Draghi, 250.000 από αυτούς τους ναυτικούς είναι μόνο στην Ευρώπη.
«Ο ευρωπαϊκός στόλος και η χωρητικότητά μας αυξάνονται, αλλά άλλοι αυξάνονται ταχύτερα. Για να διατηρήσει η Ευρώπη τη ναυτιλία ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα, πρέπει να διατηρήσουμε τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της και να επενδύσουμε στην ενεργειακή μετάβαση», πρόσθεσε ο Σωτήρης Ράπτης.
Η μελέτη της Deloitte διατυπώνει συστάσεις σε τέσσερις πυλώνες
- Ανάπτυξη μιας μακροπρόθεσμης ευρωπαϊκής θαλάσσιας στρατηγικής
Μια νέα ευρωπαϊκή θαλάσσια στρατηγική θα μπορούσε να διασφαλίσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, να διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των ναυτιλιακών κέντρων της ΕΕ, να προωθήσει το ναυτιλιακό σύμπλεγμα της ΕΕ και να επικεντρωθεί στις συνέργειες μεταξύ διαφορετικών κέντρων αριστείας.
Με μια ισχυρή ναυτιλιακή βιομηχανία, η Ευρώπη θα πρέπει να θεωρείται ως ένα ενιαίο κέντρο με παίκτες που καλύπτουν διάφορες πτυχές της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως υπηρεσίες, καθαρά καύσιμα, καθαρές τεχνολογίες, νομικές υπηρεσίες, λιμενικές υποδομές και ασφάλειες.
- Ευθυγράμμιση και απλούστευση του ρυθμιστικού και πολιτικού περιβάλλοντος και μείωση του διοικητικού φόρτου
Η ΕΕ θα μπορούσε να δώσει προτεραιότητα στη ρυθμιστική απλούστευση για να διασφαλίσει την ευθυγράμμιση με τους διεθνείς κανονισμούς σε επίπεδο IMO (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) και ILO (Διεθνής Οργανισμός Εργασίας).
Με βάση την ιστορική συμφωνία του ΙΜΟ του Ιουλίου 2023 για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050, ο ΙΜΟ προετοιμάζει μέτρα για την υλοποίηση αυτών των στόχων. Η ευθυγράμμιση της νομοθεσίας της ΕΕ με τα μελλοντικά μέσα του ΙΜΟ θα είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού στον τομέα.
- Κλείσιμο του επενδυτικού χάσματος: υποστήριξη των δημοσίων επενδύσεων και διευκόλυνση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση
Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. Συνιστάται η εφαρμογή μέτρων που εγγυώνται την πρόσβαση σε επαρκή δημόσια και ανταγωνιστική ιδιωτική χρηματοδότηση στην ΕΕ.
Τα προβλεπόμενα έσοδα για τον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων και για τη στήριξη επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες παρέχοντας ένα πρόσθετο κίνητρο στους προμηθευτές να αυξήσουν τη βιομηχανική παραγωγή στην Ευρώπη.
Συνιστάται επίσης η εισαγωγή πρόσθετων μέσων χρηματοδότησης (όπως ο μηχανισμός των δημοπρασιών ως υπηρεσία) που επιτρέπει στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν τα εθνικά έσοδα του EU ETS για να συμπληρώσουν τα κονδύλια της ΕΕ.
- Προώθηση της αναβάθμισης και της ανανέωσης δεξιοτήτων
Τα επερχόμενα καθαρά καύσιμα και οι ψηφιακές τεχνολογίες θα απαιτήσουν νέες και πρόσθετες δεξιότητες, εκπαίδευση και επιχειρησιακή κατάρτιση για τους ναυτικούς. Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση θα απαιτήσει την αναβάθμιση και την εκ νέου εξειδίκευση περίπου 800.000 ναυτικών τα επόμενα 10 χρόνια διεθνώς και σύμφωνα με την έκθεση Draghi, 250.000 εξ αυτών είναι μόνο στην Ευρώπη.
Το διεθνές πλαίσιο της σύμβασης STCW του IMO θα πρέπει να ενισχυθεί και το πλαίσιο για την αμοιβαία αναγνώριση πιστοποίησης στην ΕΕ πρέπει να επικαιροποιηθεί. Θα πρέπει επίσης να ενισχυθεί η ελκυστικότητα της ναυτιλίας ως επαγγέλματος.
Η οικονομική αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας:
The-economic-value-of-the-European-shipping-sector-infographic_printΕυρωπαϊκή Ναυτιλία και Ασφάλεια:
Shipping-and-European-security*Πηγή στοιχείων και πληροφοριών: https://ecsa.eu/