Η εξαιρετική Δαναή Λουκάκη, ως η συντηρητική και αυστηρή γυναίκα του κοινοτάρχη Περικλή Τόλια στο Διαφάνι, ήταν η στρυφνή του χωριού, μέχρι που η επιλόχειος κατάθλιψη την τσαλάκωσε και την έκανε αγαπητή στα μάτια μας.
Το «Enjoy» και η Μαρία Ανδρέου βρήκαν την ηθοποιό στην καραντίνα και συνομίλησε μαζί της λίγες ώρες πριν από την καθημερινή της βιντεοκλήση στις 5 το απόγευμα με όλους τους πρωταγωνιστές από τη δημοφιλή σειρά του ΑΝΤ1 «Άγριες μέλισσες». Μια συνάντηση από τηλεφώνου, που δίνει σε όλους τους συντελεστές του σίριαλ υπομονή, χαρά, αντοχή και καρτερία, καθώς περιμένουν μέρα με τη μέρα να τους πουν πώς και πότε θα μπουν με ασφάλεια στο τηλεοπτικό τους χωριό και θα πιάσουν το νήμα εκεί που το άφησαν, προτού χτυπήσει η πανδημία το Διαφάνι και βάλει παύση στις ίντριγκες, στα πάθη, στους έρωτες, στις φιλοδοξίες, στα μυστικά τους και στις περιπέτειές τους.
Ποια στάδια πέρασες μέσα στην καραντίνα;
Στην αρχή ήμουν πολύ μουδιασμένη, γιατί με είχαν κυριεύσει ο φόβος της ασθένειας και το σοκ από τις εικόνες θανάτου με τα φέρετρα στην Ιταλία. Ήταν πολύ βαρύ να ακούς συνέχεια για νεκρούς από την Κίνα, την Αμερική, την Ισπανία, τη Βρετανία και μετά να αυξάνονται οι νεκροί και οι θάνατοι στη χώρα σου. Τη μέρα πριν μπω σε καραντίνα είχα δουλέψει πάνω από 16 ώρες. Τους τελευταίους μήνες πριν από τα απαγορευτικά μέτρα της κυβέρνησης για τη μη μετάδοση του κορωνοϊού δούλευα για τα γυρίσματα για τις «Άγριες μέλισσες» και για τα γυρίσματα για το μουσικό σόου «Your Face Sounds Familiar» από τις 10 το πρωί μέχρι τις 30 τα μεσάνυχτα. Με λίγα λόγια, από το απόλυτο τρέξιμο έπεσα στην αδράνεια. Αυτό ήταν ένα μεγάλο σοκ για τον οργανισμό μου ψυχολογικά. Είχα στρες, δεν μπορούσα να βρω τους ρυθμούς μου, με στενοχωρούσαν όσα έβλεπα στις ειδήσεις και το ότι δεν βρίσκεται το φάρμακο για να μπουν οι ζωές μας στην κανονικότητα ακόμη με αγχώνει.
Από την άλλη μεριά, το «Μένουμε σπίτι» φαίνεται πως λειτούργησε στην Ελλάδα και ευχόμαστε αυτή η σταδιακή επιστροφή μας στην καθημερινότητα να λειτουργήσει ομαλά…
Έχεις δίκιο. Μέσα σε όλη αυτή την πανδημία, όταν είσαι στο σπίτι σου, ενώ κάποιοι συνάνθρωποί σου δίνουν μάχη με τον κορωνοϊό, πρέπει να δοξάζεις τον Θεό. Βλέποντας όλους αυτούς τους ανθρώπους που είναι διασωληνωμένοι στη Βρετανία, τα βλέπω και από τα ξένα δίκτυα γιατί η αδελφή μου ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, ανησυχώ πολύ. Εκεί εφάρμοσαν την ανοσία της αγέλης και αρρώστησαν και ο πρωθυπουργός τους και η έγκυος σύντροφός του. Το εθνικό σύστημα υγείας στην Βρετανία είναι για κλάματα. Στην Ελλάδα πρέπει να χαιρόμαστε που έχουμε καλούς γιατρούς. Η αδελφή μου είναι κλεισμένη στο σπίτι, κάνει τηλεργασία και μου λέει ότι στους δρόμους του Λονδίνου δεν κυκλοφορεί άνθρωπος. Ελπίζω στην Ελλάδα με την άνοδο της θερμοκρασίας αλλά και με τη δημιουργία νέων Μονάδων Εντατικής Θεραπείας να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οτιδήποτε.
Τι σε κάνει να χαίρεσαι μέσα στην καραντίνα;
Τα λουλούδια μου. Μου αρέσει να τα φροντίζω, να τα βλέπω να ανθίζουν. Έχω πλέον την πολυτέλεια να φτιάξω το σπίτι μου, έχω την πολυτέλεια να βαρεθώ, αλλά και να διαβάσω. Επειδή έχω τελειώσει Αγγλική Φιλολογία, παρήγγειλα κάποια βιβλία που ήθελα πολύ να διαβάσω και δεν έβρισκα τον χρόνο και τώρα τα έχω ευχαριστηθεί. Επίσης περιμένω πώς και πώς να μιλήσω με τους συναδέλφους μου από τη σειρά «Άγριες μέλισσες» κάθε μέρα στις 5 το απόγευμα. Σίγουρα σε αυτή τη βιντεοκλήση θα μιλήσουμε 10 άτομα στάνταρ και θα νιώσω ότι έχω τη συντροφιά μου. Κάθε απόγευμα στις 5 δεν είμαι μόνη μου. Είναι μεγάλη δοκιμασία εκεί που έβλεπες τόσα άτομα κάθε μέρα στη δουλειά σου να μην βλέπεις από κοντά κανένα. Και σας το λέω αυτό γιατί στις «Άγριες μέλισσες» είμαστε οικογένεια.
Ο συνάδελφός σου από τις «Άγριες μέλισσες» Δημήτρης Γκοτσόπουλος, ο γοητευτικός δάσκαλος του χωριού, ο Λάμπρος, είπε στην εκπομπή της Φαίης Σκορδά «Πρωινό» ότι θα επιστρέψετε στα γυρίσματα μέσα Μαΐου…
Αυτό είναι το αρχικό πλάνο της παραγωγής, ότι γύρω στις 15 Μαΐου με τον σωστό σχεδιασμό θα μπούμε για γυρίσματα. Φυσικά, δεν θα γίνει με μάσκες και με γάντια. Δεν χτύπησε το 1958 η ισπανική γρίπη το Διαφάνι. Θα υπάρξουν λίγα άτομα προφανώς σε κάθε σκηνή μαζί με τον σκηνοθέτη και τους τεχνικούς και θα κληθούμε καθένας μας να βγάλει τον επαγγελματισμό του, να αυτοσχεδιάσει για να περάσει συναίσθημα και να κρατά αποστάσεις. Η σειρά θα γίνει ένα μάθημα για τις επόμενες γενιές, γιατί θα χρησιμοποιηθούν πολλές εναλλακτικές, πιστεύω. Αλλά και εκεί θα δείτε ότι θα τα καταφέρουμε.
Θεωρείς ότι τα καταφέραμε ως λαός σε αυτή τη μεγάλη υγειονομική κρίση;
Μέχρι τώρα και όπως έχουν δείξει οι δείκτες θνησιμότητας τα έχουμε πάει πολύ καλά. Είμαστε υπόδειγμα, θεωρώ. Αν και ως λαός είμαστε αντιδραστικοί, γιατί μας χτυπάει αυτός ο ωραίος ήλιος που μας καλεί να βγούμε έξω, ο φόβος και η ευθύνη να μην αρρωστήσουν οι δικοί μας άνθρωποι, γονείς και παππούδες, μας κράτησαν στο σπίτι.
Τι σου έχει λείψει πάρα πολύ;
Επειδή έχω ασχοληθεί με το κανόε καγιάκ αλλά και με την κολύμβηση σε επίπεδο πρωταθλητισμού, τι άλλο από την αγαπημένη μου θάλασσα. Εστω και να βρεθώ κοντά στη θάλασσα. Μου στέλνει μια φίλη μου βίντεο και φωτογραφίες που είναι κοντά στη θάλασσα και παίρνω ανάσα. Μια μέρα ανέβηκα για περπάτημα στον Λυκαβηττό, στο εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου, και ήταν τόσο διάφανη η ατμόσφαιρα, τόσο καθαρή, που είδα τη θάλασσα στον Πειραιά και χάρηκε η ψυχή μου. Η φύση είναι πηγή ζωής.
Πιστεύεις ότι ο κλάδος σου θα αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα ανεργίας;
Με το που αποφοίτησα ως αριστούχος από το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν έκανα τον σταυρό μου και ένιωθα ευλογημένη που ζούσα από το θέατρο. Τώρα το θέατρο αντικειμενικά θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες και δεν ξέρω πώς θα λειτουργήσουν τα θέατρα ξανά και πώς θα καθίσει το κοινό και σε ποια απόσταση. Ενα τηλεοπτικό γύρισμα μου φαίνεται πιο εύκολο με τον κορωνοϊό. Δεν ξέρω με ποιο μαγικό τρόπο θα φτιάξουν τα πράγματα στο θέατρο, δεν αισιοδοξώ και πολύ, αλλά και γενικότερα για την οικονομία της Ελλάδας. Σίγουρα θα υπάρξουν μεγάλη ανεργία και ύφεση. Μόνο με κρατική επιχορήγηση και με την Ε.Ε. να βοηθά τα κράτη-μέλη θα ξεπεράσουμε την κρίση. Στις μέρες μας γράφεται Ιστορία. Ιστορία για τους μαθητές που θα δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις το 2035.
Ιστορία όμως γράφουν και οι «Άγριες μέλισσες». Πρόκειται για μια σειρά-φαινόμενο, την οποία παρακολουθούν φανατικά 1.500.000 τηλεθεατές. Πώς σε επέλεξαν, Δανάη, για τον ρόλο της Παγώνας;
Η σεναριογράφος Ντίνα Κάσου που με ήξερε από τον ρόλο μου στον «Αστέρα Ραχούλας» στον Alpha με πήρε τηλέφωνο και μου είπε ότι ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος ήθελε να με δει για τη σειρά «Άγριες μέλισσες» για τον ρόλο της Παγώνας. Πήγα λοιπόν στο κάστινγκ, μου είπαν να διαβάσω κάποια λόγια και αυτό ήταν. Η Παγώνα ήταν δική μου. Μου είπαν ότι σύζυγός μου είναι ο Χρήστος Πλαϊνής, ένας ηθοποιός που θαυμάζω πολύ, κι έτσι δώσαμε τα χέρια. Δεν ήξερα τίποτε άλλο για τον ρόλο μου ή την υπόθεση της σειράς, εκτός από το ότι η ιστορία εστιάζει σε τρεις αδελφές που ζουν στον Θεσσαλικό Κάμπο.
Από που «αντέγραψες» την Παγώνα;
Ελα μου ντε! Αυτή η γυναίκα δεν υπάρχει στην οικογένειά μου ούτε στον φιλικό μου κύκλο, δεν θα την είχα για φίλη μου, είναι μια γυναίκα άλλης εποχής. Με την Παγώνα λειτουργεί το ένστικτό μου. Η γυναίκα αυτή με κέρδισε με τη μεταστροφή που είχε, καθώς έπαθε επιλόχειο κατάθλιψη στο τέταρτό της παιδί και ταπεινώθηκε μπροστά στη Βιολέτα, την οποία ζήλευε γιατί είναι ελεύθερη, ανεξάρτητη, δυναμική, και ζήτησε βοήθεια. Η Παγώνα είναι πολύ έξυπνη στην πιο κρίσιμη φάση της ζωής της, που δεν ξέρει τι της συμβαίνει, που πιστεύει ότι τρελάθηκε. Ζητά βοήθεια από τη γυναίκα που θα την καταλάβει και θα τη βγάλει έξω από το χωριό για να βρει ένα μέρος να ησυχάσει από τον άνδρα της και τα παιδιά της. Οι άλλες γυναίκες τους χωριού αποκλείεται να την καταλάβουν γιατί είναι σαν την Παγώνα: Πουριτανές. Εδώ και πολύ καιρό ήξερα ότι η Παγώνα θα αρρωστήσει και δεν έγινε όλο αυτό όπως γράφτηκε από μερικά περιοδικά για να καλύψει η παραγωγή την απουσία μου σχετικά με τη συμμετοχή μου στο «YFSF».
Τι ξέρεις για την επιλόχειο κατάθλιψη;
Δεν ήξερα πολλά πράγματα γιατί έχω ελάχιστες φίλες που έχουν παντρευτεί και έχουν κάνει παιδιά και δεν είχα πληροφορίες για αυτό το θέμα. Να αρνείται μια γυναίκα το παιδί που γέννησε και τον άνδρα της πρέπει να είναι μεγάλο ψυχολογικό φορτίο. Διάβασα πολύ για να ξέρω τι πρέπει να κάνω. Αυτά δεν είναι αστεία πράγματα. Δεν ήθελα να προσβάλλω καμία γυναίκα. Μάνα, αδελφή, κόρη, οποιαδήποτε γυναίκα έχει περάσει η ίδια ή κάποια άλλη στο σπίτι της αυτή την ασθένεια. Πώς λοιπόν η φωνακλού Παγώνα, η απότομη, η αστεία πολλές φορές, η σνομπ άλλες και επικριτική πέφτει σε κατάθλιψη; Στη γυναίκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης οι ορμόνες χορεύουν, μέσα στο σώμα της γίνεται μια κοσμογονία. Ολο αυτό είναι ένα ξέσπασμα του οργανισμού.
Τι άνθρωπος είναι η Παγώνα;
Πάντως δεν είναι κακιά. Είναι μια γυναίκα του 1958, που ο άνδρας της έχει ένα αξίωμα και νιώθει ότι από αυτή θέση εξουσίας μπορεί να κρίνει τον κόσμο όλο. Η Παγώνα φαίνεται η στρυφνή και η Ουρανία η καλή. Να όμως που ήρθαν τούμπα τα πράγματα. Η Παγώνα, με το που γίνεται καλά, γυρίζει να διεκδικήσει τον άνδρα της και τα τέσσερα παιδιά της. Έχουν οικογένεια μαζί. Το ξέρει ότι η εξαφάνισή της είναι μεγάλο σκάνδαλο για το χωριό και είναι έτοιμη να υποστεί τις συνέπειες, ντρέπεται και η ίδια για τη συμπεριφορά της δεν ξέρει πώς να το εξηγήσει. Αλλά έφυγε για να μη βάλει φωτιά στο σπίτι της. Φάνηκε ξεκάθαρα ότι παραμελούσε και ξεχνούσε και το φαγητό στην κουζίνα. Είχε κουραστεί. Όταν γυρίζει πίσω, δεν περιμένει την προδοσία της Ουρανίας. Είναι φίλη της, Κι εγώ δεν θα ήξερα πώς να αντιδράσω αν μου συνέβαινε κάτι τέτοιο.
Τη δικαιολογείς την Ουρανία ως τηλεθεατής;
Ναι, γιατί είναι μια πληγωμένη ψυχή. Τον Κυριάκο θεωρώ ότι τον αγαπάει, αλλά την πρόδωσε. Η μοναξιά την οδηγεί σε λάθος δρόμο. Βοηθάει μέσα στο σπίτι του Περικλή με το μωρό και παίρνει έναν ρόλο που θα ήθελε να είχε, αυτό της μάνας. Σοκαρίστηκα κι εγώ με την Ουρανία, αλλά να που όλα είναι μέσα στη ζωή. Στην αρχή ο κόσμος με αντιπαθούσε, αλλά και τον Χρήστο Πλαΐνη που υποδύεται το τσιράκι του Δούκα. Δεν μας είχε για κακούς, αλλά για αντιπαθείς. Όταν μας χτύπησε η μοίρα, γίναμε συμπαθείς. Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος λέει πως, όταν βγάζεις τέτοια συναισθήματα στον κόσμο αντιπάθειας ή συμπάθειας, μάλλον ως ηθοποιός κάνεις καλά τη δουλειά σου. Τώρα ο κόσμος στον δρόμο με συμπονά. Μου λέει: «Κορίτσι μου, τι έπαθες και σε πρόδωσε και η φίλη σου;» Βλέπουν την αξιοπρέπεια της Παγώνας στην απόρριψη του άνδρα της και την επιμονή της να διορθώσει το λάθος της, που και αυτή η κακομοίρα δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί το έκανε.
Ποιοι είναι οι πιο φανατικοί τηλεθεατές σου;
Οι γονείς μου στα Χανιά. Οι καθηγητές μου από το Πανεπιστήμιο, οι φίλοι από τη σχολή. Η σειρά αυτή έχει κάνει τρελή επιτυχία. Το κατάλαβα ότι θα γίνει επιτυχία από το πρώτο επεισόδιο που διάβασα, από την πρώτη σκηνή που γύρισα, από τους θεατρικούς ηθοποιούς που συνάντησα στο πρώτο γύρισμα. Ολοι τους είναι υπέροχοι, αλλά το ευρύ τηλεοπτικό κοινό δεν ήξερε τη δουλειά τους.
Με τη δημοσιότητα πώς τα πας;
Είμαι στον κόσμο μου. Δεν ζω γι’ αυτό. Απέχω λίγο από όλα αυτά γιατί δεν τα υποστηρίζω. Αν έβγαινα από μια δραματική σχολή στα 21 μου και έπαιζα στις «Άγριες μέλισσες», θα την είχα ψωνίσει ίσως, αλλά εγώ βγήκα στη δουλειά μεγάλη, αφού έπαιξα στη Βρετανία σε θεατρικές παραστάσεις, έχω σπουδάσει στην Αγγλία σκηνοθεσία, έχω δημιουργήσει δική μου θεατρική ομάδα και τα βλέπω όλα με ψυχραιμία. Είναι μια πολύ όμορφη εμπειρία, αλλά μέχρι εκεί. Για μένα είναι όλα εμπειρίες, όπως όταν έπαιξα στην ταινία «Οι νύφες» του Παντελή Βούλγαρη.
Τους ήρωες της σειράς, αλήθεια, πώς θα τους χαρακτήριζες με μια λέξη;
Τραγικούς. Ο Κυπραίος κουβαλά τον πόνο της προδοσίας για την πατρίδα, ο Δούκας δεν έχει θρηνήσει ακόμη το παιδί που έχασε, ο Νέστορας θα αντιμετωπίσει τον φονιά του γιου του, η Μυρσίνη ψάχνει τον δολοφόνο του αγοριού τους. Οι «Άγριες μέλισσες» για μένα τηλεοπτικά είναι μια αρχαία τραγωδία. Οι ήρωες δρουν σαν τον Οιδίποδα που πήγε ερωτικά με τη μητέρα του την Ιοκάστη χωρίς να το ξέρει και έβγαλε τα μάτια του. Αν βλέπαμε στο θέατρο τις «Άγριες μέλισσες», θα καταλαβαίναμε την αναγωγή στην αρχαία τραγωδία. Απλά η τηλεόραση, και δη ένα καθημερινό σίριαλ, σε βάζει σε άλλα μονοπάτια.
Τι θα πάθουν ο Τόλιας και η Παγώνα όταν μάθουν για τις δολοφονίες του Δούκα;
Σοκ. Ο Τόλιας και η Παγώνα είναι ηθικοί άνθρωποι. Θέλουν να προφυλάξουν το χωριό ακόμη και από τον δάσκαλο που τον θεωρούν αριστερό. Ηδη οι δολοπλοκίες του Δούκα τούς έχουν κουράσει και αρχίζουν να του πηγαίνουν κόντρα. Η Παγώνα πλέον έχει αλλάξει. Στα μεγάλα της ζόρια ζήτησε βοήθεια από τη φεμινίστρια, τη Βιολέτα, που την είχε στην μπούκα του ντουφεκιού, γιατί η γυναίκα κρατούσε μόνη της έναν καφενέ. Και άδικα την είχε, γιατί δεν έφταιγε εκείνη που την παράτησε ο άνδρας της. Πραγματικά, πόσο μου έχουν λείψει η Θεοφανία Παπαθωμά και όλοι οι συνάδελφοι… Και θα τους δω ξανά και δεν θα μπορώ να τους φιλήσω… Τι παράξενες συνθήκες.
Με το «Your Face Sounds Familiar» τι θα γίνει; Θα επιστρέψει κι αυτό;
Μέχρι τώρα έχουν προβληθεί έξι επεισόδια και έχουμε άλλα οκτώ για το φινάλε. Πραγματικά δεν ξέρω τι θα γίνει, γιατί είναι μια πολύ δύσκολη παραγωγή με πολλές μεταμφιέσεις και πολύ κόσμο στα γυρίσματα. Δεν ξέρω τι μέτρα μπορούν να παρθούν.
Πώς σε επέλεξαν για το «YFSF»;
Δεν το περίμενα με τίποτα. Η Ελένη Καρακάση που παίζει τη Ρίζω στις «Αγριες μέλισσες» και με έβλεπε στα γυρίσματα υπερκινητική, να κάνω αστεία, να τραγουδάω, να μιμούμαι, μου λέει «εσύ είσαι για το “YFSF”. Θα σε προτείνω». Εκείνη είχε πάρει πέρυσι μέρος στο σόου και ήξερε τι ψάχνει η παραγωγή. Ατομα χαρούμενα, με τρέλα. Η Ελένη μάλιστα κάνει και μαθήματα υποκριτικής στο σόου. Ετσι, όταν με κάλεσαν τα Χριστούγεννα στο εορταστικό επεισόδιο του τηλεπαιχνιδιού «Still standing» με τη Μαρία Μπεκατώρου και γνώρισα τη Μαρία από κοντά και την λάτρεψα για την αλήθεια της, είπα αμέσως «ναι» όταν μου πρότειναν να συμμετάσχω στον νέο κύκλο του σόου. Και να σκεφτείτε ότι δεν είχα κάνει ποτέ μαθήματα φωνητικής. Αφού έβγαλα φωνητικά και υποκριτικά τη Σοφία Φιλιππίδου, τη Νατάσσα Μποφίλιου, που έχει αυτή την εσωτερική ερμηνεία, είμαι υπερήφανη. Τι να σας πω, στο «YFSF» είμαστε μια ομάδα. Η Μαρία Μπεκατώρου μάς δένει όλους μαζί με την εξυπνάδα της, την καλοσύνη και το χιούμορ της.