Ο αξιόλογος Χρήστος Πλαΐνης, ως κοινοτάρχης, υποταγμένος του τσιφλικά Δούκα Σεβαστού, γινόταν μισητός στους τηλεθεατές, μέχρι που τον παράτησε η γυναίκα του με τέσσερα παιδιά και εκείνος, γήινος πια, μαλάκωσε, έδειξε τις αδυναμίες και τις ευαισθησίες του και ερωτεύτηκε την Ουρανία, γιατί αποζητούσε σαν τρελός την τρυφερότητα.
Το «Enjoy» και η Μαρία Ανδρέου βρήκαν τον ηθοποιό στην καραντίνα και συνομίλησε μαζί του λίγες ώρες πριν από την καθημερινή τους βιντεοκλήση στις 5 το απόγευμα με όλους τους πρωταγωνιστές από τη δημοφιλή σειρά του ΑΝΤ1 «Άγριες μέλισσες». Μια συνάντηση από τηλεφώνου, που δίνει σε όλους τους συντελεστές του σίριαλ υπομονή, χαρά, αντοχή και καρτερία, καθώς περιμένουν μέρα με τη μέρα να τους πουν πώς και πότε θα μπουν με ασφάλεια στο τηλεοπτικό τους χωριό και θα πιάσουν το νήμα εκεί που το άφησαν, προτού χτυπήσει η πανδημία το Διαφάνι και βάλει παύση στις ίντριγκες, στα πάθη, στους έρωτες, στις φιλοδοξίες, στα μυστικά τους και στις περιπέτειές τους.
Πώς βιώνετε την καραντίνα;
Αυτό που ζούμε όλοι μας είναι μια καινούργια συνθήκη, πολύ περίεργη και πρωτόγνωρη. Ιστορικά να το δει κανείς, οι πανδημίες χτυπούν την ανθρωπότητα κάθε 100 χρόνια. Η τελευταία φορά ήταν με την ισπανική γρίπη. Μέσα σε όλη αυτή την υγειονομική και οικονομική κρίση υπάρχει έντονη αβεβαιότητα για την υγεία μας και γενικότερη ανασφάλεια για τα οικονομικά μας. Προσπαθώ να δω λίγο τη θετική πλευρά των πραγμάτων και την αισιόδοξη, όπως το να βρεθώ μαζί με τα παιδιά μου, τον Οδυσσέα και τη Νεφέλη, να τα διαβάσω, να πάω για τρέξιμο μαζί τους, να παίξω. Η οικογένεια ενώθηκε ξανά. Τρώμε μαζί το πρωινό μας, το μεσημεριανό, το βραδινό, γίναμε παραδοσιακή οικογένεια όπως στο Διαφάνι. Οι πολλές ώρες εργασίας σού αφαιρούν από την επαφή σου με τα παιδιά, από το μεγάλωμά τους. Με τον Οδυσσέα, που είναι 10,5 ετών, θα πάμε για τρέξιμο μαζί, θα διαβάσουμε με τη Νεφέλη, που είναι 3,5 ετών, και, δεν θα το πιστέψετε, θα μαγειρέψουμε μαζί. Είναι σαν να είμαστε σε διακοπές σε αυτήν την καραντίνα, αν και είναι πολύ δύσκολο να βάλεις στην άκρη τους θανάτους από την πανδημία, τους ασθενείς, τη μάχη των γιατρών, την ανησυχία για το αύριο. Προς το παρόν προσπαθώ να χαίρομαι που βλέπω τη γυναίκα μου, τα παιδιά μου, περνάμε όμορφα όλοι μαζί γιατί με τα καθημερινά και πολύωρα γυρίσματα στις «Άγριες μέλισσες» έτρεχα μαραθώνιο.
Πότε θα επιστρέψετε επιτέλους στο Διαφάνι; Πότε θα αρχίσουν τα γυρίσματα να δούμε την αγαπημένη μας σειρά ξανά στη μικρή οθόνη;
Αν εσείς το θέλετε μία, εμείς το θέλουμε εκατό. Περιμένουμε τη Δευτέρα 4 Μαΐου σαν την ημέρα της απελευθέρωσης. Αλλά πιστεύω ότι αυτή η άρση των απαγορευτικών μέτρων για τη μη μετάδοση του κορωνοϊού από τους επιστήμονες και την κυβέρνηση θα γίνει, όπως ακούμε και διαβάζουμε όλοι, σταδιακά. Ελπίζω όλο αυτό να γίνει με πολλή προσοχή και να έχει επιτυχία. Θέλω και είμαι αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρουμε. Πιστεύω ότι στα μέσα Μαΐου το κανάλι, η παραγωγή, θα μας φωνάξει πίσω για γυρίσματα. Το συζητάμε ήδη μεταξύ μας όλοι οι συντελεστές. Ξέρετε, δεν έχουμε χαθεί μεταξύ μας ούτε μια στιγμή. Καθημερινά στις 5 το απόγευμα έχουμε όλοι μας μέσα από τις οθόνες του κινητού μας … τηλεδιάσκεψη. Ανοίγουν πόσα παραθυράκια και… ο κοινοτάρχης του χωριού βλέπει όλους τους συγχωριανούς του (γέλια). Με αυτόν τον τρόπο δεν μου έχουν λείψει οι συνάδελφοί μου, αν και θέλω πολύ να τους δω από κοντά. Πολύ παράξενο και στενόχωρο που δεν θα μπορώ να τους φιλήσω και να τους αγκαλιάσω. Πάντως αυτό που ξέρουμε όλοι είναι ότι ο παραγωγός μας, ο κ. Καραγιάννης, και ο ΑΝΤ1 θα κάνουν τα πάντα για να γυρίσουμε στο Διαφάνι και να παίξουμε και να βγάλουμε τις σκηνές μας με ασφάλεια.
Πρακτικά το έχετε σκεφτεί πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Προφανώς δεν θα υπάρξουν σκηνές με πολλά άτομα μαζί και σίγουρα δεν θα αγκαλιαζόμαστε και τόσο πολύ. Τι να σας πω… Είναι πολύ παράξενες οι συνθήκες, γιατί έχουμε να κάνουμε με υποκριτική. Πάνω σε αυτά που λένε οι γιατροί η σεναριογράφος και ο σκηνοθέτης θα δώσουν οδηγίες και οι ηθοποιοί θα πρέπει να αυτοσχεδιάσουμε βγάζοντας το μεγαλύτερο συναίσθημα. Πιστεύω ότι όλο αυτό είναι ένα μάθημα και για τις επόμενες γενιές ηθοποιών και θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Κακά τα ψέματα, τα πράγματα είναι δύσκολα, αλλά θα μάθουμε να συνυπάρχουμε με τον κορονοϊό, θα προσαρμοστούμε, θα βάλουμε όλη μας τη θετική ενέργεια, γιατί η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία. Εύχομαι μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου η επιστημονική κοινότητα να βρει το φάρμακο και να έρθει η ζωή μας στη σωστή πορεία.
Η αλήθεια είναι ότι με τον κορωνοϊό τα προβλήματα δεν είναι μόνο σωματικά ή οικονομικά. Έχουν επηρεάσει πολύ και την ψυχική μας υγεία…
Έχετε πολύ δίκιο. Η σύζυγός μου είναι ψυχολόγος και, όπως συζητάμε και για τη δουλειά της μέσα στην καραντίνα, μου λέει πόσο έχουν αυξηθεί η κατάθλιψη από τον εγκλεισμό, το άγχος από την οικονομική αβεβαιότητα, η ενδοοικογενειακή βία μέσα στα σπίτια. Εδώ έχουν αυξηθεί και αιτήσεις διαζυγίων απ’ ό,τι διαβάζω, ενώ έχουν δημιουργηθεί και άλλες φοβίες ή διαταραχές πέρα από τις κρίσεις πανικού, και αυτό οφείλεται στη μεταδοτικότητα του ιού. Έχουμε να κάνουμε με κάτι άγνωστο, θα πρέπει να προσέχουμε, να κρατάμε αποστάσεις, να πλένουμε τα χέρια μας. Όπως νοσεί το σώμα, νοσεί και η ψυχή. Σίγουρα όλη αυτή η κατάσταση θα αφήσει ψυχικά τραύματα. Αλλά πρέπει να θυμόμαστε κάτι από όλη αυτή την ιστορία: ότι όλα είναι περαστικά. Θα πρέπει να επιβιώσουμε με ωριμότητα και ψυχραιμία. Ο Έλληνας ιστορικά έχει μάθει να μάχεται, θα κερδίσει λοιπόν και αυτή τη μάχη. Δεν βλέπετε στο Διαφάνι τι μάχες δίνουν οι ήρωες για τη ζωή και το βιος τους… Και αυτοί έχουν βγει από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, από ένα καταστροφικό Εμφύλιο, τα χωριά έχουν ερημώσει, καθώς το 1958 οι περισσότεροι φεύγουν μετανάστες στο εξωτερικό ως φτηνά εργατικά χέρια και όσοι έχουν μείνει πίσω εργάζονται σκληρά, τίμια, ζουν φτωχά όμως και έχουν να τα βάλουν και με τους προύχοντες της εποχής. Η σειρά αυτή μίλησε τόσο πολύ στην ψυχή και την καρδιά του Έλληνα, γιατί του θύμισε τους δικούς του αγώνες μέσα στην οικονομική κρίση.
Αλήθεια, πώς σας έγινε η πρόταση για τον ρόλο του Περικλή Τόλια, του κοινοτάρχη του χωριού; Πραγματικά είστε υπέροχος…
Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Λοιπόν, με τη σεναριογράφο της σειράς, τη Μελίνα Τσαμπάνη, είχα συνεργαστεί στη σειρά «Μαρία η άσχημη», που και τότε έκανε μεγάλη επιτυχία στη μικρή οθόνη. Με πήρε τηλέφωνο, λοιπόν, και μου είπε ότι είναι μια σειρά εποχής, η οποία θα παίζεται σε καθημερινή βάση και ότι με ήθελε εξαρχής με τον σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρίτο για τον ρόλο του Περικλή Τόλια. Τους ευχαριστώ πολύ και τους δύο, γιατί μου έδειξαν τον δρόμο. Εγώ τον Τόλια δεν έχω από κάπου να πιαστώ για να τον αντιγράψω από την προσωπική μου ζωή. Με λίγα λόγια, δεν έχω αναφορές από κοινοτάρχες και δημάρχους. Αλλά το κείμενο της Μελίνας περιγράφει ξεκάθαρα ποιος είναι ο κοινοτάρχης. Εχω μπούσουλα. Δεν χρειάζεται να τον σκεφτώ, να τον φανταστώ, είναι εκεί μπροστά μου, ολοφάνερος.
Ποιος είναι ο Περικλής Τόλιας;
Ενας άνθρωπος αριβίστας, με στόχους και εξουσιομανής. Ωστόσο αγαπά τον τόπο του, θέλει το καλό του χωριού και προσπαθεί να υπάρχουν δουλειές για όλους, γι’ αυτό πιστεύει ότι η βιομηχανική ζώνη δεν θα ερημώσει το Διαφάνι. Κάθε πράξη του τη δικαιολογεί.
Είναι το τσιράκι του Δούκα;
Ο Δούκας είναι ο πλούσιος του χωριού, από αυτόν τρώνε ψωμί πολλά στόματα. Ωστόσο τον έχει βοηθήσει και για να εκλεγεί. Του έδωσε λεφτά για την καμπάνια του και του υπενθυμίζει συχνά πυκνά ότι αυτό το αξίωμα, του κοινοτάρχη, του το χρωστάει. Ο Τόλιας όμως νιώθει ότι αξίζει αυτή τη θέση και την έχει πάρει με το σπαθί του. Πάντως δεν κάνει όλα τα χατίρια του Δούκα. Με τα ψεύτικα σχέδια αντιδρά. Δεν του αρέσουν οι μέθοδοί του. Τσινάει ηθικά. Φυσικά, αν μάθει και όλες τις δολοφονίες που έχει διατάξει, θα πέσει εντελώς στα μάτια του. Ο Τόλιας δεν θα σκότωνε άνθρωπο. Εχει αρχές, έχει αξίες και φόβο Θεού.
Στην αρχή δεν σας συμπαθούσαμε. Μετά όμως, και αυτό είναι το ωραίο με το σενάριο της Μελίνας Τσαμπάνη, ο κοινοτάρχης μάς σκλάβωσε… Τι συνέβη;
Νομίζω ότι η μεταστροφή του κόσμου προς τον κοινοτάρχη έγινε με το που τον παράτησε η Παγώνα και έπρεπε να φροντίσει τέσσερα παιδιά, μεταξύ των οποίων ένα μωρό. Εκεί ο Περικλής έφαγε ένα γερό χτύπημα από τη ζωή και έγινε γήινος. Είδε πώς είναι να μεγαλώνεις τέσσερα παιδιά και εκτίμησε όλο το χωριό που τον βοήθησε. Ηταν πολύ ταπεινωτικό για αυτόν να αποκαλύψει ότι τον παράτησε η γυναίκα του, αλλά το είπε γιατί λύγισε και δεν το άντεξε. Πάρτε υπόψη σας ότι μιλάμε για το 1958 σε ένα χωριό της Θεσσαλίας, όπου ένας άνδρας με αξίωμα βρίσκεται στη δεινή θέση να αποκαλύψει ότι η γυναίκα του τον εγκατέλειψε. Ανδρας και κοινοτάρχης. Αν δεν μπορεί να κάνει καλά το σπίτι του, θα κάνει το χωριό; Άσχετα που η Παγώνα έφυγε γιατί η γυναίκα ένιωθε ότι θα έκανε κακό στα παιδιά της και στον άνδρα της, καθώς έπασχε από επιλόχειο κατάθλιψη. Τότε δεν ήξεραν από αυτή την ψυχική ασθένεια. Ο κοινοτάρχης βλέπει πώς του στέκεται το χωριό στην πιο δύσκολη προσωπική του στιγμή και πώς φέρεται ο Δούκας. Εκεί καταλαβαίνει ότι οι διαδρομές τους είναι διαφορετικές. Τον απογοητεύει ο Δούκας και ο κοινοτάρχης τού δείχνει ξεκάθαρα τη δυσαρέσκειά του. Ο Δούκας μπροστά στο κέρδος δεν υπολογίζει τίποτα. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Ο Τόλιας δεν θέλει ουσιαστικά τη βιομηχανική ζώνη, αν είναι να φέρει πρόβλημα στην υγεία των συγχωριανών του. Δεν θα κάνει κάτι που θα έχει μεγάλο κόστος για το χωριό.
Τελικά ο κοινοτάρχης έχει αδυναμίες. Τι θα γίνει με την Ουρανία; Την έχει ερωτευτεί;
Η σειρά διακόπηκε στο καλύτερο σημείο… Εκεί πάνω στο νέο ειδύλλιο, στο συναίσθημα. Πιστεύω ότι με την Ουρανία τον έφερε κοντά η δυστυχία. Και εκείνη έμαθε ότι ο άνδρας της την απατούσε με άλλη γυναίκα και ένιωσε την προδοσία, αλλά και ο Τόλιας, με τον ερχομό του τέταρτου παιδιού του, έχασε τη γυναίκα του, που το έσκασε. Δυσάρεστα γεγονότα τούς ένωσαν. Η Ουρανία είναι ένα στήριγμα για αυτόν, τον στήριξε και τον βοήθησε πάρα πολύ για να πλυθούν τα παιδιά, να έχουν φαγητό, να διαβάσουν, να βρουν καθαρό το σπίτι, του κράτησε το μωρό για να πάει να δουλέψει. Σχέση εκτίμησης και ανάγκης για τρυφερότητα και συντροφικότητα. Οι άνθρωποι δεν έχουμε γεννηθεί για να είμαστε μόνοι μας.
Ο κοινοτάρχης είναι εγκλωβισμένος. Σε ένα σπίτι με τέσσερα παιδιά, με τη δουλειά να τρέχει, με τα καθήκοντά του στα κοινά να τρέχουν και αυτός να μην μπορεί να φύγει από το σπίτι. Τελικά ο Τόλιας έγινε συμπαθής γατί τσαλακώθηκε.
Ποιος είναι ο πιο κακός και σκληρός χαρακτήρας στο Διαφάνι;
Ειλικρινά, δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες, κακός, καλός, σκληρός, επιτυχημένος, γιατί όλα στη ζωή ανατρέπονται και κάθε άνθρωπος πράττει πάντα σύμφωνα με όσα έχει περάσει. Ολα μου είναι απροσδιόριστα, ακόμη και το «όμορφος» και το «άσχημος». Και αυτό είναι το μαγικό με τη σειρά. Μπορεί να συμπαθήσεις ακόμη και τον Δούκα, καθώς γνωρίζεις ότι είναι συναισθηματικά ανάπηρος και δεν έχει πάρει πότε την αγάπη και την επιβεβαίωση του πατέρα του. Μπορεί να δικαιολογήσεις ακόμη και τον Κυπραίο, όταν άντεξε την προδοσία των συντρόφων του και μετά πέρασε μαρτύρια στα χέρια των Γερμανών. Οι ρόλοι είναι πολυδιάστατοι γιατί οι άνθρωποι είναι πολυδιάστατοι. Αυτό θέλει μεγάλη μαεστρία για να δοθεί, και η Μελίνα Τσαμπάνη έχει κεντήσει πάνω στο σενάριο. Φυσικά και ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα ούτε κανείς ξεχνά τις δολοφονίες που έχει διατάξει ο Δούκας. Οι πράξεις τους είναι συγκεκριμένες και θα δικαστεί, πιστεύω, γι’ αυτές. Υπάρχει και ο άγραφος νόμος. Ο Δούκας και μόνο που έχασε το παλικάρι του φτάνει. Δεν τον έχουμε δει ουσιαστικά να θρηνεί. Ο Δούκας είναι ένα επιθετικό σκυλί, πληγωμένο, που έχει κακοπάθει και αυτός από τη συμπεριφορά του πατέρα του, έχει αντιγράψει τη σκληρή συμπεριφορά του και νιώθει επιτυχημένος γιατί είναι πλούσιος. Εχει πολλά ελαφρυντικά και αυτός γιατί από πίσω έχει και μια ραδιούργα γυναίκα, τη Μυρσίνη, που τον ώθησε να πλαστογραφήσει τη διαθήκη.
Μας αρέσει τόσο πολύ που λέτε μπουγαρίνι την Παγώνα… Τι σημαίνει αυτό;
Λοιπόν, μπουγαρίνι σημαίνει γιασεμί. Στην Κέρκυρα λένε μπουγαρίνι το γιασεμί. Για τον Τόλια η γυναίκα του, με την οποία είναι πολύ ερωτευμένος είναι το λουλούδι του. Από την αρχή είπα στη Μελίνα Τσαμπάνη ότι ήθελα να αποκαλώ τη γυναίκα μου στη σειρά με ένα ιδιαίτερο όνομα. Ολα τα ζευγάρια έχουν έναν κωδικό μεταξύ τους. Το «μπουγαρίνι» το πρότεινα εγώ ως λέξη και η Μελίνα Τσαμπάνη το δέχτηκε. Το βρήκα χαριτωμένο. Και ταιριάζει στην Παγώνα, την οποία υποδύεται υπέροχα η Δανάη Λουκάκη, μια εξαίρετη ηθοποιός που την εκτιμώ πάρα πολύ. Είναι και εύηχο. Έχει κάτι το αστείο, μου αρέσει ως λέξη. Πιστεύω ότι ο ήχος πάντα έχει συναίσθημα.
Ο Τόλιας είναι ακόμη ερωτευμένος με την Παγώνα;
Την αγαπάει την Παγώνα. Αλλά η φυγή της τον ταρακούνησε πολύ γιατί δημιούργησε μεγάλο πρόβλημα στα παιδιά του. Είναι δύσκολο να ξεχάσει. Επεσε και σε όλο αυτό η συμπάθεια που τρέφει για την Ουρανία. Του είναι άγνωστο αυτό που περνάει η Παγώνα με την επιλόχειο κατάθλιψη. Τι είναι αυτό, άραγε, το 1958; Όπως εμάς το 2020 ήταν άγνωστος ο κορΩνοϊός. Ο Τόλιας και η Παγώνα αγαπιούνται και πιστεύω ότι θα αναθερμανθεί η σχέση τους. Πέρασε μεγάλο ζόρι μακριά της, του φάνηκε ως απόρριψη, ως τρέλα, τον εξευτέλισε στο χωριό, έτσι θεωρεί και κοιτά για το κοινό καλό τους να τα μπαλώσει.
Η πιο δύσκολα υποκριτικά σκηνή για εσάς;
Ξεκάθαρα με την Ουρανία. Γιατί ο κοινοτάρχης είναι ένας άνθρωπος συντηρητικός, με αξίες, και η Ουρανία μια καλή κοπέλα, ευαίσθητη, φίλη της γυναίκας του και προδομένη από τον άνδρα της. Έπρεπε οι σκηνές που είχαμε μαζί να μην έχουν πάθος, να είναι εκρηκτικά ερωτικές. Έπρεπε να είναι αθώες, ρομαντικές, με συναίσθημα, οικείες, ανάλαφρες, με δόσεις χιούμορ, συστολής, ντροπής και μαγείας. Με λίγα λόγια, ήταν σκηνές που χρειάζονταν ισορροπία. Σε αυτή την ιστορία του Τόλια με την Ουρανία λέξεις, βλέμματα, αγγίγματα, πράξεις έμειναν στη μέση… Αυτά έχουν οι σχέσεις, άλλωστε. Πολυπλοκότητα, λύπη, χαρά, αμηχανία. Κυρίως αυτό. Ο έρωτας αυτός προκαλεί μεγάλη αμηχανία και στους δυο… Δεν είναι και λίγο για έναν άνθρωπο που είναι θρησκεία, πατρίδα, οικογένεια να αισθανθεί ερωτικά για την Ουρανία, τη γυναίκα του Κυριάκου, και να το μάθει όλο το χωριό. Εχει μια οικογένεια πίσω, πώς θα τα τινάξει όλα στον αέρα; Θα πάρει τόσο μεγάλο ρίσκο; Δεν ξέρω…
Πώς είναι η σχέση σας με τη Δανάη Λουκάκη;
Τι να πω για την Παγώνα μου; Αυτή είναι το στεφάνι μου (γέλια). Γελάμε πάρα πολύ με τη Δανάη Λουκάκη στα γυρίσματα. Είναι φοβερά ταλαντούχα. Πολύ αξιόλογος άνθρωπος, γι’ αυτό βγάζει και τον καλύτερο εαυτό του Τόλια (γέλια).
Με τον Λεωνίδα Κακούρη έχετε φοβερή χημεία. Θα σας το λένε και άλλοι. Εχετε συνεργαστεί ξανά μαζί στο παρελθόν;
Οχι, με τον Λεωνίδα είναι η πρώτη φορά που δουλεύουμε μαζί και δέσαμε από το πρώτο λεπτό. Είναι φοβερός ηθοποιός και πολύ καλός ως άνθρωπος. Εχουμε μεταξύ μας κάποιες πολύ δύσκολες υποκριτικά σκηνές, που θα μπορούσαν να γίνουν μπαλαφάρα. Από δραματικές να προκαλέσουν γέλιο. Χρειάζεται πολλή ισορροπία και ο Λεωνίδας δίνει τη γραμμή. Μου έχει λείψει πάρα πολύ, γιατί γελάμε οι δυο μας. Τον βλέπω κάθε απόγευμα στην… οικογενειακή βιντεοκλήση που κάνουμε στις 5 η ώρα οι κάτοικοι από το Διαφάνι, πριν από την ενημέρωση του γιατρού Σωτήρη Τσιόδρα. Παίρνουμε μια γερή δόση χαράς, μιλάμε πάνω από 15 άτομα μαζί και λέμε «λίγο ακόμη έμεινε, θα συναντηθούμε ξανά σαν άγριες μέλισσες»…