Τέσσερις νέες τάσεις στην καταναλωτική συμπεριφορά, επιχειρήσεις τριών ταχυτήτων, μεγάλες προσφορές και χαμηλό τζίρο «έκρυβαν» οι πρώτες 10 ημέρες επαναλειτουργίας της αγοράς. Οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με προσφορές προσέλκυσαν περισσότερο τους καταναλωτές, με 5 στους 10 πολίτες να δείχνουν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας.
- Του Βασίλη Παπακωνσταντόπουλου
Το 86% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκανε προσφορές με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40% και μόνο το 14% των εμπόρων δήλωσε πως δεν επανεκκίνησε με τη διενέργεια προσφορών.
Σύμφωνα με έρευνα του τμήματος Μελετών του ΕΒΕΠ σε συνεργασία με την ΟΕΣΑΟΝΝΑ, που διεξήχθη για λογαριασμό του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, σε 22 περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, η πανδημία του κορωνοϊού ανέδειξε 4 νέες τάσεις στη καταναλωτική συμπεριφορά.
Η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές (34%), η δεύτερη ξοδεύει για αγορές λιγότερα, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον (17%), ενώ τη μεγαλύτερη κατηγορία αποτελούν οι 4 στους 10 που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στην κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%). Στη μικρότερη κατηγορία ανήκει το 11% που καταναλώνει πιο ελεύθερα, χωρίς να ξοδεύει περισσότερα από πριν.
Επιχειρήσεις τριών ταχυτήτων
Επίσης, στο διάστημα της επανεκκίνησης διαμορφώθηκαν επιχειρήσεις 3 ταχυτήτων και αναμένεται να διατηρηθούν στην αγορά τουλάχιστον κατά τη μεταβατική περίοδο Μαΐου – Ιουνίου. Πρόκειται για τις επιχειρήσεις με μισθωτούς που ήταν σε αναστολή εργασίας και τίθενται εκ νέου σε αναστολή με την παράταση του Μαΐου, εκείνες που επιλέγουν το σύστημα του «προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας» λόγω περιορισμού των τ.μ. ή περνούν από την πλήρη απασχόληση σε μερική ή εκ περιτροπής εργασία και τρίτον οι επιχειρήσεις που επέστρεψαν από την αναστολή εργασίας στην πλήρη λειτουργία και απασχόληση και ενσωματώθηκαν στην κατηγορία των πληττόμενων επιχειρήσεων που συνέχισαν να λειτουργούν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Όσον αφορά στην εμπορική κίνηση στις αγορές της Αττικής χαρακτηρίζεται από σχεδόν το 50% των επιχειρήσεων μέτρια και από το 40% σχετικά καλή, ενώ το 10% την χαρακτηρίζει υποτονική.
Οι πωλήσεις συγκριτικά με αντίστοιχες καθημερινές του περσινού Μαΐου (που δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μήνας σε πωλήσεις για το λιανικό εμπόριο) κυμαίνεται τις πρώτες μέρες στο 1/3 με 1/2 και στην καλύτερη περίπτωση στα 2/3 του περυσινού ημερήσιου τζίρου. «Μετά το σοκ της πανδημίας, τόσο η αγορά όσο και οι καταναλωτές θέλουν τον χρόνο τους» σχολίασε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης.
Ξοδεύουν προσεκτικά
• 86% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκαναν προσφορές με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40%
• 38% των καταναλωτών παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στην κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά
• 50% των καταναλωτών δείχνει προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας.