Η έκθεση DEFEA (Defence Exhibition Athens) που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα αποτέλεσε μια διεθνή έκθεση υψηλού επιπέδου, όπου οι κορυφαίες ελληνικές και διεθνείς εταιρίες παρουσίασαν αμυντικά συστήματα.
- Από τους Περικλή Ζορζοβίλη, Δημήτρη Παπαγεωργίου
Υπό την αιγίδα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η εταιρία ROTA σε συνεργασία με τον ΣΕΚΠΥ πραγματοποίησε την πρώτη σοβαρή προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, που επί μια δεκαετία βρισκόταν σε τέλμα.
Πέραν όμως της απλής έκθεσης προϊόντων, η DEFEA άφησε το δικό της αποτύπωμα, αφού χρησίμευσε και ως χώρος άσκησης στρατιωτικής διπλωματίας: εντυπωσιάζει ο αριθμός συναντήσεων Ελλήνων αξιωματούχων με ξένους ομολόγους τους. Παρότι συμμετείχαν παγκόσμια «μεγαθήρια», το ενδιαφέρον ήταν οι ελληνικές συμμετοχές, που αποδεικνύουν ότι η ελληνική αμυντική βιομηχανία μπορεί να ανθίσει και να προσφέρει εκτός από οικονομικά ωφελήματα και σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα στη χώρα μας.
Οι ελληνικές εταιρίες είχαν προτάσεις για κάθε τομέα, γη, θάλασσα και ουρανό, και το μέλλον θα δείξει αν θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες προκειμένου κάποιες από αυτές να μετατραπούν σε πραγματικές γραμμές παραγωγής.
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» παρουσιάζει κάποιες μόνον εξ αυτών.
Διεθνές ενδιαφέρον για τις κορβέτες της ALS
Η ALS NSD παρουσίασε την ελληνικής σχεδίασης οικογένεια πολεμικών πλοίων που περιλαμβάνει τα σκάφη κρούσης Class 65 και Class 75, την ελαφρή κορβέτα Class 80, τη γενικής χρήσης κορβέτα Class 90, την κορβέτα – πλοίο μάχης παρακτίων Class 100 και τις φρεγάτες Class 115 (πλοίο μάχης επιφανείας), και Class 125 και Class 140 (αντιαεροπορικής άμυνας).
Για τις σχεδιάσεις της εταιρίας ενημερώθηκαν ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, οι πρόεδροι και τα μέλη των αρμόδιων κοινοβουλευτικών επιτροπών, και η αντιπροσωπία του ΣΥΡΙΖΑ, που επισκέφθηκε την έκθεση. Επίσης, οι σχεδιάσεις της εταιρίας συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον υψηλόβαθμων ξένων αντιπροσωπιών και πρεσβειών, καθώς επίσης και ξένων οίκων που έχουν υποβάλει προτάσεις για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.
Εντονο ενδιαφέρον επέδειξαν ισραηλινές εταιρίες για συνεργασία με σκοπό την ανάπτυξη κορβέτας σχεδίασης της ALS, εξοπλισμένης με αισθητήρες, όπλα και συστήματα μάχης παραγωγής τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρία κλήθηκε να παρουσιάσει τις προτάσεις της στις κοινοβουλευτικές επιτροπές εθνικής άμυνας και εξωτερικών υποθέσεων και εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων, ενώ πρόσφατα έγινε παρουσίασή τους στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.
Η ελληνική πρόταση για τον εκσυγχρονισμό του Leopard 2A4
Στο πλαίσιο μηδενικού κόστους για το Ελληνικό Δημόσιο πιλοτικού αναπτυξιακού προγράμματος της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, παρουσιάστηκε με την ονομασία «Leopard 2A4 Capability Upgrade» (αναβάθμιση δυνατότητας) η ελληνική πρόταση για τον εκσυγχρονισμό του άρματος μάχης Leopard 2A4. H πρόταση αποσκοπεί στην ικανοποίηση σχετικής απαίτησης του Ελληνικού Στρατού (διαθέτει σε υπηρεσία 183 άρματα του τύπου), αλλά μπορεί να ικανοποιήσει και ανάγκες ξένων χρηστών.
Η πρόταση αποσκοπεί στη με λελογισμένο κόστος αναβάθμιση της φονικότητας του άρματος, την αύξηση του επιπέδου τακτικής επίγνωσης, την αύξηση της επιβιωσιμότητας και την ενσωμάτωση προηγμένου υβριδικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Υπό τον συντονισμό της Διεύθυνσης Ιππικού – Τεθωρακισμένων του ΓΕΣ, στο πρόγραμμα συμμετέχουν τρεις ελληνικές εταιρίες, οι οποίες περιλαμβάνονταν μεταξύ των υποκατασκευαστών κατά την παραγωγή των Leopard 2HEL.
- Η Theon Sensors σχεδίασε και ανέπτυξε τον πολυφασματικό ενισχυτή όρασης οδηγού (DVE) που συγχωνεύει την εικόνα από κάμερα ημέρας και θερμική κάμερα, με αποτέλεσμα να βελτιώνει εξαιρετικά την όραση του οδηγού του άρματος ημέρα και νύχτα.
- Η Valpak ανέπτυξε πολυφασματικά δίκτυα παραλλαγής σύγχρονης τεχνολογίας για την περιστολή του υπέρυθρου και ηλεκτρομαγνητικού ίχνους του άρματος.
- Η INTRACOM DEFENSE (IDE) ανέπτυξε έκδοση του ολοκληρωμένου συστήματος παροχής και διαχείρισης υβριδικής ενέργειας GENAIRCON και συστοιχία συσσωρευτών λιθίου. Επίσης ανέπτυξε την πλήρη διασύνδεση του συστήματος διοίκησης και ελέγχου «Ηνίοχος» με το σύστημα τακτικών επικοινωνιών και ενδοεπικοινωνιών WISPR.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και αντικατάσταση της υφιστάμενης θερμικής κάμερας της διόπτρας του πυροβολητή από την 3ης γενεάς ATTICA, που σήμερα εγκαθίσταται στην τελευταία έκδοση του άρματος Leopard 2A7+.
«Οπλίτης»: Το πρώτο ελληνικό τεθωρακισμένο
Η εταιρία υπέγραψε δεκαετή συμφωνία συνεργασίας με τη γερμανική KMW, ύψους 100.000.000 €
Το ελληνικό τροχοφόρο (4×4) τεθωρακισμένο όχημα «Οπλίτης», που σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε με ίδιους πόρους, παρουσίασε η ελληνική εταιρία EODH S.A. Το όχημα διαθέτει θωράκιση επιπέδου Level 3 (κατά STANAG 4569) και προσφέρεται σε τέσσερις διαμορφώσεις: μεταφοράς προσωπικού (οκτώ άτομα, εξαμελής ομάδα τυφεκιοφόρων και διμελές πλήρωμα), ασθενοφόρου και φορέα όπλων (π.χ. όλμου, πολλαπλού εκτοξευτή πυραύλων) – συστημάτων επικοινωνιών – ηλεκτρονικού πολέμου με μονή ή διπλή καμπίνα.
Ως οπλισμό φέρει τηλεχειριζόμενο πυργίσκο Midgard 200 με πυροβόλο διαμετρήματος 20 χλστ. και αισθητήρες που επιτρέπουν την εν κινήσει προσβολή στατικών και κινητών στόχων ημέρα και νύχτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το όχημα «Οπλίτης» πρόκειται να υποβληθεί σε δοκιμές από τον Ελληνικό Στρατό. Στις 14 Ιουλίου, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η EODH υπέγραψε, παρουσία του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νικολάου Παναγιωτόπουλου, συμφωνία-πλαίσιο δεκαετούς διαρκείας με τη γερμανική KMW για την παραγωγή συλλογών θωράκισης για άρματα μάχης Leopard 2 και τροχοφόρα (8×8) τεθωρακισμένα οχήματα Boxer για χρήστες της παγκόσμιας αγοράς.
Με βάση τις έως σήμερα συμβάσεις που έχει αναλάβει και υλοποιεί η KMW, το ύψος της συμφωνίας-πλαίσιο με την EODH S.A. υπερβαίνει τα 100.000.000 ευρώ.
Η εποχή των ελληνικών drones άρχισε
Δυναμική εμφάνιση πραγματοποίησε στην έκθεση η εγχώρια βιομηχανία σχεδίασης, ανάπτυξης και κατασκευής μη επανδρωμένων αεροχημάτων, αποδεικνύοντας στην πράξη τις δυνατότητές της.
Συγκεκριμένα, η INTRACOM DEFENSE (IDE) παρουσίασε το τακτικό σύστημα τηλεχειριζόμενου αεροσκάφους-TRPAS (Tactical Remotely Piloted Aircraft System) RX-3plus, που έχει σχεδιαστεί για την ανάληψη αποστολών συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης και το οποίο είναι έτοιμο να εισέλθει στη φάση των πτητικών δοκιμών.
H UCANDRONE PC, με την οποία ο όμιλος EFA έχει συνάψει συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας μέσω επένδυσης και βιομηχανικής σύνδεσης, παρουσίασε σειρά «έξυπνων» μη επανδρωμένων αεροχημάτων, μεταξύ των οποίων και το αερόχημα του προγράμματος «Αρχύτας» που υλοποιείται σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και τον όμιλο EFA.
Η επίσης ελληνική AETHER AERONAUTICS, με την οποία ο όμιλος EFA έχει επίσης συνάψει συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας / επένδυσης, παρουσίασε τους ιδίας σχεδίασης, ανάπτυξης και κατασκευής μη επανδρωμένους εναέριους στόχους. Πρόσφατα, για τους στόχους PNS-1 και NMS-2 η εταιρία έλαβε από το Πεδίο Βολής Κρήτης πιστοποίηση καταλληλότητας για διεξαγωγή πτήσεων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τα πρότυπα του ΝΑΤΟ, και κατέγραψε την πρώτη εξαγωγική της επιτυχία με την πώληση του εναέριου στόχου υψηλών επιδόσεων NMS-2 σε χώρα της Νότιας Αμερικής.
Μία άλλη ελληνική εταιρία, η S.A.S Technology, παρουσίασε μη επανδρωμένα αεροχήματα σταθερών και περιστρεφόμενων πτερύγων για ποικίλες εφαρμογές, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η εναέρια πλατφόρμα πολλαπλών χρήσεων (μεταφορά φορτίων, αεροψεκασμοί) SARISA SRS-1A στη διαμόρφωση εγγύς αεροπορικής υποστήριξης. Ο βασικός οπλισμός της πλατφόρμας περιλαμβάνει δύο ρουκέτες HYDRA 70 διαμετρήματος 2,75 ιντσών, που βρίσκονται σε ευρεία χρήση στο NATO και στις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Με μήκος 165 εκ., πλάτος 218 εκ., ύψος 45 εκ., μέγιστο βάρος απογείωσης 60 κιλά και μέγιστη αυτονομία πτήσης 20 λεπτά, το SARISA SRS-1A μπορεί να αποτελέσει οργανικό μέσο εγγύς αεροπορικής υποστήριξης σε υπομονάδες πεζικού ή Ειδικών Δυνάμεων.
Η πρεμιέρα της «νέας» ΕΛΒΟ
Δύο θωρακισμένα οχήματα (4×4), τα StormRider και Hyrax (παραγωγής Plasan, μιας από τις δύο ισραηλινές εταιρίες-μετόχους) παρουσίασε η ΕΛΒΟ υπό τη νέα ιδιοκτησία.
Το StormRider αποτελεί εξέλιξη της οικογένειας οχημάτων SandCat, παρέχοντας μεγαλύτερη προστασία από νάρκες, διαθέτει έξι θυρίδες χρήσης όπλων και μπορεί μεταφέρει τουλάχιστον 10 άτομα επιπλέον του οδηγού. Το ελαφρά θωρακισμένο Hyrax έχει δυνατότητα μεταφοράς μέχρι οκτώ ατόμων και μπορεί να εξοπλιστεί με τηλεχειριζόμενο (από το εσωτερικό του οχήματος) σταθμό οπλισμού. Το Hyrax παρουσιάστηκε με το παντοδαπού εδάφους ηλεκτρικό, αυτοφορτιζόμενο εν κινήσει τρέιλερ φόρτου μάχης ATeMM (All-Terrain electric Mission Module) 200 ΗΡ, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες ενέργειας σε συνθήκες δράσης.
Η κυπριακή βιομηχανία
Την πρώτη παρουσία της με εθνικό περίπτερο σε διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων και τεχνολογιών πραγματοποίησε η αμυντική βιομηχανία της Κύπρου.
Υπό την αιγίδα του υπουργείου Αμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, εννέα εταιρίες και οργανισμοί παρουσίασαν τις δυνατότητές τους σε διάφορους τομείς και πραγματοποίησαν επαφές για τη σύναψη συνεργασιών με σκοπό την ένταξή τους στην εφοδιαστική αλυσίδα της παγκόσμιας αμυντικής & αεροδιαστημικής βιομηχανίας.
Ας σημειωθεί εδώ ότι σε πέντε προτάσεις που χρηματοδοτούνται με συνολικά 40.000.000 ευρώ από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αμυντικής βιομηχανικής ανάπτυξης (EDIDP) συμμετέχουν κυπριακές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
ΕΑΣ: Συντήρηση Patriot
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η συντήρηση των βλημάτων των συστημάτων αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας Patriot που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία στο ειδικό συνεργείο που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΣ στο Λαύριο. Περί τους 15 πιστοποιημένους τεχνικούς, στο πλαίσιο κυλιόμενων τριετών συμβάσεων που αναθέτει στην εταιρία η νατοϊκή υπηρεσία υποστήριξης και προμηθειών (NSPA), έχουν έως σήμερα συντηρήσει περίπου τα μισά βλήματα από το απόθεμα και οι εργασίες για τη συντήρηση των υπόλοιπων βρίσκονται σε εξέλιξη.
Επίσης, η απόκτηση συστημάτων Patriot από την Πολωνία και τη Ρουμανία εκτιμάται ότι μπορεί να αυξήσει το έργο του ειδικού συνεργείου.
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης έγινε γνωστό ότι το Πολεμικό Ναυτικό πρόκειται να αναθέσει στην ΕΑΣ σύμβαση για την προμήθεια μεγάλης ποσότητας πυρομαχικών μάχης και ασκήσεων για τα ναυτικά πυροβόλα OTO Melara 76/62 που εξοπλίζουν πολλές μονάδες του Στόλου.
Αναμένεται, ακόμα, η ανάθεση σύμβασης για την αναβάθμιση αριθμού (αρκετές χιλιάδες) τυφεκίων G3, καθώς και για την παραγωγή σειράς των αναβαθμισμένων ρουκετών των πολλαπλών εκτοξευτών πυραύλων RM-70 που διαθέτει σε υπηρεσία ο Ελληνικός Στρατός (πρόσφατα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι δοκιμαστικές βολές στο Πεδίο Βολής Κρήτης). Τέλος, η εταιρία προετοιμάζεται για την παραγωγή σειράς φυσιγγίων διαμετρήματος 5,56 χλστ. για τις ανάγκες του Ελληνικού Στρατού.
«Αναγέννηση»
Ας δούμε όμως τι έχουν να πουν οι εκπρόσωποι των ελληνικών εταιριών για την έκθεση:
Τάσος Ροζολής, πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Υλικού Αμυνας και Ασφάλειας: «Η Ελλάδα επέστρεψε με επιτυχία, ύστερα από 10 χρόνια απουσίας στον χώρο των διεθνών αμυντικών εκθέσεων. Η επιτυχία της DEFEA 2021 οφείλεται αφενός στο αυξημένο διεθνές ενδιαφέρον για τη σημερινή Ελλάδα, αφετέρου στη δυναμική της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα θα θωρακίσει τις Ε.Δ. και συγχρόνως θα αποτελέσει το έναυσμα για την αναγέννηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Μην ξεχνάμε, ισχυρή αμυντική βιομηχανία σημαίνει ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, ισχυρή Ελλάδα και διατήρηση της ειρήνης».
Νικόλαος Παπάτσας, πρόεδρος της Ενωσης Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής, Ασφάλειας & Αμυνας: «Η ελληνική αμυντική βιομηχανία έδωσε δυναμικό παρών στη DEFEA 2021. Αποτέλεσε την κατάλληλη ευκαιρία για την ελληνική αμυντική βιομηχανία να επιδείξει σε φίλους και συμμάχους τα επιτεύγματα των επιστημόνων και μηχανικών μας. Ταυτόχρονα, δόθηκε η δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με διεθνείς εταιρίες του χώρου προκειμένου να συζητήσουν συνεργασίες. Η έκθεση αποτελεί εκκίνηση για την αναγέννηση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα σε όλο τον κόσμο ότι η Ελλάδα μπορεί να παραγάγει τεχνολογία και να διεκδικήσει με αξιώσεις θέση στις παγκόσμιες αγορές».