Ο Ικτίνος, ο Καλλικράτης και ο Φειδίας μάς βλέπουν από ψηλά να πουλάμε στους ξένους εισιτήρια για την Ακρόπολη
- Από τον Παναγιώτη Λιάκο
Κατηγορούμε -με το δίκιο μας- τους Τούρκους που άλλαξαν χρήση στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινουπόλεως και τη μετέτρεψαν σε τζαμί. Τους ειρωνευόμασταν, πάλι με το δίκιο μας, που έκοβαν εισιτήρια εισόδου στον ναό και λέγαμε, πολύ σωστά, ότι οι νόμιμοι κτήτορες, οι πιστοί, δεν πρέπει να πληρώνουν εισιτήριο εισόδου στους ναούς τους.
Κι εμείς; Τι κάνουμε εμείς; Ποια είναι η συμπεριφορά μας στα όσια και τα ιερά των προγόνων, στους ναούς και στις ιδέες τους, στις αξίες και στα οικοδομήματά τους; Μπροστά από τα ερείπιά τους στήσαμε παράγκες για να κόβουμε εισιτήρια. Δεν μας νοιάζει πώς θα μπει ο άλλος στον ιερό τόπο της Αθηνάς, του Ηφαίστου, του Απόλλωνος, του Διός. Δεν μας νοιάζει αν ασχημονεί, αν χαχανίζει, αν από τα λιγοστά ρούχα που φορά κατακαλόκαιρο φαίνονται τα αχαμνά του, δεν μας νοιάζει τίποτα. Μόνο τα λεφτά του να μας πετάξει κατάμουτρα και ας κάνει ό,τι θέλει.
Δεν μας ενδιαφέρει να υπηρετήσουμε τις ιδέες στις οποίες στηρίχτηκε ο ελληνικός πολιτισμός. Τις κοροϊδεύουμε και κοροϊδεύουμε κι όλους όσοι επιμένουν να τις υπηρετούν. Ο λαός που ζει σ’ αυτόν τον τόπο δεν σαρκάζει και δεν ειρωνεύεται τις θρησκείες των άλλων. Μπορεί να νιώσει έχθρα (συχνά για το Ισλάμ λόγω Τουρκοκρατίας), αλλά σέβεται τους πάντες, πλην των Ελλήνων. Οπου οι πολλοί δουν πιστούς της αρχαίας ελληνικής θρησκείας αμέσως αρχίζουν να δαχτυλοδείχνουν και να χλευάζουν. Μεταξύ άλλων, λένε: «Φοράνε χλαμύδες, είναι γελοίοι, είναι βαρεμένοι και πιστεύουν στον Δία κ.ά.»
Τη Δευτέρα άνοιξε τζαμί στην Αθήνα (το πρώτο μετά την απελευθέρωση του Γένους από τους Τούρκους) και η κυβέρνηση αποφάσισε μάλιστα τα έξοδα του τζαμιού, αυτόν τον συμβολικό φόρο υποτέλειας στους Τούρκους, να τον πληρώνουν εσαεί οι φορολογούμενοι ραγιάδες.
Ταυτόχρονα η ελληνική θρησκεία δεν αναγνωρίζεται στον τόπο της… Τις χλαμύδες τις ειρωνευόμαστε, αλλά τα σαρίκια, τις μπούρκες, τα τσαντόρ και τα φέσια τα υποληπτόμεθα και τα πληρώνουμε από πάνω.